Vad kostar det att diska?
Vi har vissa diskussioner här hemma.
Det gäller disken.
Jag har försökt förklara att diskmaskinen kör man när den är full. (min sambo är inte uppväxt med diskmaskin)
När han ska städa undan efter middagen så sätter han ner allt i den nytömda (säger vi för enkelhetens skull) diskmaskinen. Då menar jag ALLT.
Bunkar, plaslådor, lunchlådor, kastruller osv ALLT.
Det kan han tvingas diska för hand är knivarna och stekpannan om dessa använts.
Då är maskinen NÄSTAN full med plastlådor på hela övre korgen och en stor bunke eller typ salladsskål i nedre korgen och så tre tallrikar och tre glas.
Innan kvällen är slut så är det fullt pga kvällsfika mm.
Då kör han den.
JAG tycker att plastlådor och liknande kan man fylla på i diskmaskinen när man ska köra den. Är maskinen full med porslin och man måste köra den för att den är "full", då kan man fylla på med annat.
Man börjar inte med att lägga matlådor och salladsskålar i hela maskinen.
Detta har han "fattat".
Så till den milda grad att varje gång han diskat bunkar, lådor mm så kommer han och berättar detta och ger mig gliringar och varje gång han fyller på och kör med sådant i maskinen har han en stor töntig glirig utläggning om varför han kör med plastlådor och bunkar i maskinen.
Så igår när han diskat undan middagen så ser jag att det ligger plastlock och matlådor hela övre korgen, det står en stor degbunke i undre korgen (nästan ren för den stod i hon med vatten i) och så tre tallrikar och tre glas mm. Maskinen är alltså i princip full förutom lite plats vid tallrikarna i nedre korgen.
Igår kväll kördes maskinen.
Idag sa jag att jag skiter i det där nu. Kör och packa maskinen hur fasen du vill för nu skiter jag i det där.
Då blir han sur och undrar och jag är sur för tre plastlådor. Ja, det är FEM lådor och lock som ligger över hela övre korgen.
Det handlar inte om antalet det handlar om platsen de tar.
Finns det NÅGONSTANS man kan se hur mycket det kostar att köra en maskin. Och vad det kostar att handdiska.
Det enda jag sett är att man kan spara energi på att skölja i balja osv. Inte någon direkt kostnad.
Min sambo hävdar nämligen att det är lika dyrt att köpa allt i maskinen som att diska det för hand.
Jag tycker det borde bli billigare att köra maskinen varannan var tredje dag och diska undan kastruller och liknande för hand varje dag.