• Jennie Brunflo

Vad kostar det att diska?

Vi har vissa diskussioner här hemma.

Det gäller disken.

Jag har försökt förklara att diskmaskinen kör man när den är full. (min sambo är inte uppväxt med diskmaskin)

När han ska städa undan efter middagen så sätter han ner allt i den nytömda (säger vi för enkelhetens skull) diskmaskinen. Då menar jag ALLT.
    Bunkar, plaslådor, lunchlådor, kastruller osv ALLT.
    Det kan han tvingas diska för hand är knivarna och stekpannan om dessa använts.

Då är maskinen NÄSTAN full med plastlådor på hela övre korgen och en stor bunke eller typ salladsskål i nedre korgen och så tre tallrikar och tre glas.
    Innan kvällen är slut så är det fullt pga kvällsfika mm.
    Då kör han den.

JAG tycker att plastlådor och liknande kan man fylla på i diskmaskinen när man ska köra den. Är maskinen full med porslin och man måste köra den för att den är "full", då kan man fylla på med annat.
    Man börjar inte med att lägga matlådor och salladsskålar i hela maskinen.

Detta har han "fattat".

Så till den milda grad att varje gång han diskat bunkar, lådor mm så kommer han och berättar detta och ger mig gliringar och varje gång han fyller på och kör med sådant i maskinen har han en stor töntig glirig utläggning om varför han kör med plastlådor och bunkar i maskinen.

Så igår när han diskat undan middagen så ser jag att det ligger plastlock och matlådor hela övre korgen, det står en stor degbunke i undre korgen (nästan ren för den stod i hon med vatten i) och så tre tallrikar och tre glas mm. Maskinen är alltså i princip full förutom lite plats vid tallrikarna i nedre korgen.
    Igår kväll kördes maskinen.

Idag sa jag att jag skiter i det där nu. Kör och packa maskinen hur fasen du vill för nu skiter jag i det där.
    Då blir han sur och undrar och jag är sur för tre plastlådor. Ja, det är FEM lådor och lock som ligger över hela övre korgen.
    Det handlar inte om antalet det handlar om platsen de tar.

Finns det NÅGONSTANS man kan se hur mycket det kostar att köra en maskin. Och vad det kostar att handdiska.
    Det enda jag sett är att man kan spara energi på att skölja i balja osv. Inte någon direkt kostnad.

Min sambo hävdar nämligen att det är lika dyrt att köpa allt i maskinen som att diska det för hand.
    Jag tycker det borde bli billigare att köra maskinen varannan var tredje dag och diska undan kastruller och liknande för hand varje dag.

• Svar på tråden Vad kostar det att diska?
  • Jesster

När vi flyttade in i vårt hus så sa någon något om att det kostade "ca" 1:60 och köra en maskin, då var nog inte diskmedlet inräknat utan bara energiförbrukningen, så den som skrev 3:- har nog mest rätt.

Vi diskar så gott som allt men vi fyller maskinen. Plastbunkar lägger jag ovanpå övrig disk OM den får plats. Sedan beror det på vad burken har innehållet. Är det bara mackor eller nåt annat okladdigt så tar jag det för hand.

Det är inte för att jag är snål, tycker bara att det känns onödigt annars

• SaraLisa

3 kr per maskin då ska jag definitivt börja använda vår maskin oftare. Nu sparar jag typ och kör maskinen bara varannan dag men 3 spänn om dan är ju helt ok!

Sara

• Glass

Att diska några burkar tar knappast 10-20 minuter, så som någon skrev.
    Jag tycker att det är smidigast att diska stora saker för hand, om de inte är för smutsiga.

Ekonomiskt sett.

Ja, vad är effekten på en maskin? 1 kwatt, 2?
    En kwatt kostar ca 1.30/,, hur länge diskar er maskin? Vår håller på i två timmar, alltstå 2.60 om man räknar lågt. Sedan är diskmedlet olika dyrt, men säg 1:-
    Slitage, där tror jag nog att den stora kostnaden kan ligga
    säg att en maskin kostar typ 5000:- och håller i 5 år. Det är 1000:- / år. En disk om dagen då så blir det 2,70
    Så då kostar det ca 6,30:- Per maskin.

Dessa siffror är rätt tagna ur luften, men det verkar å andra sidan era siffror också vara

• rosbusken

Jag håller med dig Jennie. Jag packar som du och min gubbe som din. Jag tänker oxå lite på det ekonomiska samtidigt som jag inte heller snålar med diskmaskinen. det känns bara onödigt att fylla den med burkar.

• 201201232

När det gäller slitage på diskmaskinen får man också tänka på att det inte är bra att ha en diskmaskin ståendes länge (maskindiskmedlet fräter sönder packningar). Det största slitaget utgörs av matrester, så sköljer man av tallrikarna ordentligt minskar det också.

• mammacatta

vi ärvde våran maskin, kostade 350 kr för en ny mojäng.
    sen köper vi tabletterna på willys, eldorado för 50 öre styck tror jag.
    vi kör allt som går där, den går lätt två gånger om dan. för att SLIPPA BRÅKA!!!

vi betalar gärna tusenlappar för att slippa konflikter.

kastrullerna förstörs i maskin, liksom våra fina dyra vassa knivar - de handdiskas alltid.

• Flisans mamma

alltså man kan ju diskutera det ekonomiska hur många gånger som helst, men det stora problemet ligger väl ändå i att ingen ser det u miljö synpunkt. Att köra diskmaskinen halvfull måste ju vara helt förkastligt för miljön eller??

• 201201232

Flisans mamma,

Så illa är det inte, speciellt inte om man anpassar mängden diskmedel. Då är det bra mycket värre att duscha tio minuter istället för fem...

• Tjollabolla

Ts: Varför ens lägga energi på att bråka om hur man ska/inte ska sätta disken i diskmaskinen?

Jag tycker iaf att det finns viktigare saker än så, ska man bråka med sin älskade kan man ju välja sina strider väl iaf...

• Dofilus

Glass: 5 år? Vet inte vad du köper för sunk-kvalitet eftersom din diskmaskin bara håller i 5 år. Den som stod här i huset när vi flyttade in var från -91. (vi flyttade in -05). Lite mer än 5 år det. Morsan och farsans la av efter ca 20 år.

Siffror tagna ur luften? Vår diskmaskin förbrukar 1,05kWh/disk. Bara för att effekten är på 2300W betyder det inte att den förbrukar 2,3kWh. Går ju inte på maxeffekt 100% av tiden. Är väl mest under torkningen den använder hög effekt.

• Dofilus

Flisans mamma: Handdisk är inte så miljövänligt det heller. Oftast mer vatten (och säkerligen för mycket diskmedel) osv.

• 3barnsmor35

Det går ung 20 l vatten i en maskin, när man diskar under kran sticker det snabbt iväg tror jag. Själv diskar jag allt utom knivar o stekpannor/kastruller med non-stick i maskinen.

Inte bråka om disken, när ni nu har maskin jag o maken tjafsade bara om disken när vi inte hade maskin, var det kämpigt

kram

Världens bästa mamma till mina barn
  • Gmml

Jag packar diskmaskinen som din kille gör !
    Sen vi fick diskmaskin undviker jag att handdiska så mkt som möjligt,så det är nog mest av lathet jag kör ALLT i diskmaskinen.
    Såå många kronor dyrare kan det inte vara att göra så, det får man kosta på sig ...tycker jag!

• Salsan

Vi packar också diskmaskinen som din kille. Här diskas allt förutom stekpannor och träbestick. Vi köpte diskmaskin just för att slippa handdiska och för att slippa tjafs.

• SkåneP

Det är ju en sport att försöka få in så mycket (dvs så många pinaler) som möjligt) som möjligt i maskinen och samtidigt se till att allt blir rent.

Diskmaskinslogistik som olympisk gren 2010!

Bortsett från tävlingmomentet så är det ju dessutom mest ekonomiskt.

• JsN

Jennie, spelar det egentligen någon roll om man stoppar plastbyttorna först i maskinen (som din sambo gör) eller sist i maskinen (som du gör)? Du tycker att det vettigaste är att först stoppa in allt annat i diskmaskinen och sedan fylla på med plastbunkar om det finns plats över. Din sambo prioriterar att få plats med plastmojsarna och stoppar in dem i maskinen oavsett när det blir i förhållande till annat som går i maskinen.

Personligen tycker jag att just plastbyttor är högprioriterat att få in i diskmaskinen eftersom plast inte känns riktigt rent av handdisk, jag lyckas aldrig få bort den fettiga ytan med handdisk.

Sen är det fortfarande en sport att få plats med så mycket som möjligt i maskinen innan den startas samtidigt som den ska vara igångsatt så att nästa måltids hela disk får plats, det är vedervärdigt när någon har lämnat en nästan full maskin så att man måste lämna halva middagsdisken på diskbänken.

JAg tror inte att resursförbrukningen skiljer speciellt mycket på om man diskar i full diskmaskin elelr diskar av några få föremål för hand.

Vad gäller avsköljning före diskmaskinsinsättning har jag fått lära mig att man inte ska diska innan man stoppar i maskinen utan den håller längre om den får hantera fett o dyl.

Silver går utmärkt att köra i diskmaskinen så länge man inte låter det gå emot något rostfritt!

*hälsosamt lat*
  • PetterL

Glass: Mina förbrukningssiffror är inte tagna ur luften utan från specifikationerna för olika diskmaskiner. Priserna kommer från el- och vattenleverantörer, min Icabutik samt diverse vitvarubutiker. Det enda som jag har uppskattat vad gäller kostnaden för maskindisk är hållbarheten för diskmaskinen, men mina erfarenheter säger att hållbarheten snarare är 10-15 år än 5 år.

Svar på tråden Vad kostar det att diska?