Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (MS?)

MS?

Hej jag undrar lite om MS. Vad är det egentligen som händer i kroppen? Kan man leva normalt med det? Hur länge kan man leva om man har ms? Dör man av det?=( Tack!

• Svar på tråden MS?
  • Cillalilla

MS är en skitsjukdom!
    Min syrra har den diagnosen. Alla som har det känner på olika sätt då den är väldigt individuell.
    Vad som händer är att det blir en inflammation i nervbanorna, dom skapar olika symptom sopm tex ont i armen, benen, dålig syn mm.. Detta kallas för skov. När sedan inflammationen går tillbaka bildas ett ärr. Så vid varje skov så får man ett nytt ärr i hjärnan. Detta gör att det inte läks ordentligt. Som min syrra tex har haft skov som satt sig i benen, synen och armarna. Hon blir aldrig helt återställd..
    Det finns inget botemedel, men bromsmediciner. Min syrra får en spruta varje vecka... Vissa kan leva som vanligt med sin diagnos, andra blir superdåliga och hamnar i rullstol, blir sängliggandes.
    Så, det är tufft, för kroppen bryts ner, men hjärnan funkar ju som den ska!
    Vänd dig till neurologen eller deras riksförbund för mer info, eller fråga mig om det du vill veta. Jag är hyfsat påläst...
    Hoppas det kommer gå bra!

• Anonym (MS?)

Det är inte för min skull, utan för min bästa kompis. Är så orolig för henne. Hon var så ung när hon fick diagnosen. Hoppas de hittar nåt botemedel snart, och att din syster inte mår för dåligt.

Kande med ms få barn som vanligt o så?

• Anonym (Hatar MS)

Jag har en kompis vars mamma har MS. Jag jobbar dessutom inom "handikapp", vi har några MS:fall så jag vet tyvärr hur dåligt dom kan må. Hoppas innerligt att dom finner ett botemedel snart. Vet inte hur länge de människor lever som har MS men så jättegamla blir dom tyvärr inte. Och livskvaliten de sista åren är heller inget att hänga i granen .

Kom ihåg att jag bara ser de som har MS i sina värsta skeden. Man kan säkert ha ett toppenliv trots sjukjdomen.

• Anonym (Hatar MS)

Min väns mamma har fyra barn . MS:n bröt dock ut ordentligt när hon fick sin första .

• Cillalilla

Hej igen!
    Min syrra mår väl helt ok för det mesta. Hon kommer aldrig kunna jobba heltid igen men vadå, livet funkar och on mår bra, det är väl det som räknas?

Klart att din vännina kan få barn! Dom flesta får sion diagnos på ett tidigt stadium eller tidigt i livet klarar sig rätt bra. Det finns så mycket nya mediciner som bromsar händelseförloppet idag samt att det forskas jättemycket på MS!
    Visst, det finns inga garantier men hoppet är stort!
    Man ska inte måla faan på väggen för då kommer han...
    Så vore jag dig, så skulle jag plugga på lite om vad hon kan få för hjälp, hålla din oro för dig själv (hon fattar ändå) och försöka stötta henne så gott det går! Sen får man inte glömma att hon INTE är döende! Livet går vidare även om man får prioritera om.
    Hoppas det kommer gå bra för henne och vill du dela tankar och oro med mig så är det bara peta iväg ett mail...
    KRam C

• Anonym

Hej!
    Jag har MS sedan flera år tillbaka. Det är en jobbig sjukdom för att man inte alls vet hur den utvecklas. Det finns dem som bara får enstaka skov under hela sitt liv och så finns det dem som blir relativt svårt handikappade tidigt...
    Jag har än så länge inga direkta men alls av sjukdomen. Har haft flera skov som sedan gått tillbaka emellan...
    Vad gäller livslängden så skall det inte vara någon skillnad alls mot friska personer enligt min neurolog.Hoppas verkligen att han har rätt!!!
    Jag tar också, liksom Cillalillas syster, bromsmedicin i form av en spruta betainterferon (Avonex) i lårmuskeln en gång iveckan.
    Jag lever ett fullständigt vanligt liv, jobbar 80%, har fullt upp med barn, hus och allt möjligt annat.
    Hoppas att din kompis mår bra! Blir glad när jag läser hur mycket du bryr dig. Tänk på finnas där för henne och se till att hon inte tar på sig för mycket, stress är inte bra för någon och särskilt inte för oss med MS.
    Ms sucks!!!
    Kram Anna

• Anonym (MS?)

Tack så jättemycket för era svar!!Jag hoppas att allt är bra med er annars. Kramar

• bobolina

det finns en läkare i brasilien som jobbar med haj stamceller. En flicka hade ms riktigt ordentligt, sängliggande, åkte till denna läkare o idag går hon..

• annelieee

varför e ni som har ms anonyma här? ja har ms o e mamma o gravid ja vill prata med fler!

• Anonym (anhörig)

Usäkta tryckte på¨fel knapp,

Som sagt min man har ms haft dett i många år, vi har tre barn, den minsta 6 månader.
    De sista åren har sjukdomsförloppet gått snabbt, han har svårt för att gå dålig balans, vilket inebär att jag sköter hem o barn ensam.

• annelieee

anonym (anhörig) fy vad läskigt vilken sort har han?

• Anonym

En kvinna som var vän till min familj gick i våras bort i MS endast några år över 50. Hennes MS var aggressiv och hennes sista år var inte så värdiga. Hon blev sängliggandes och tappade talet. Det är absolut inte för alla det går så illa, men hon hade en enormt otur.:(

• Anonym (anhörig)

Från att ha haft ett långsamt sjukdomsförlopp, har han nu utvecklat proggresiv ms.

• Kerbru

Hej!
    Jag träffade henne när jag var på rehablitering på Teneriffa, jag har också Ms.
    Hon var super stark o full fart det på henne. Helt otroligt, vet inte hur hon mår idag. Vet inte om fler har blivit hjälpta hajst.cellerna. Som jag minns det var hon lite gränslös och gick bara rakt på vilket var besvärande för en del. Men det kanske hon var redan innan hennes haj stamcellsbehandling.

Kerstin

Svar på tråden MS?