Inlägg från: Cillalilla |Visa alla inlägg
  • Cillalilla

MS?

MS är en skitsjukdom!
    Min syrra har den diagnosen. Alla som har det känner på olika sätt då den är väldigt individuell.
    Vad som händer är att det blir en inflammation i nervbanorna, dom skapar olika symptom sopm tex ont i armen, benen, dålig syn mm.. Detta kallas för skov. När sedan inflammationen går tillbaka bildas ett ärr. Så vid varje skov så får man ett nytt ärr i hjärnan. Detta gör att det inte läks ordentligt. Som min syrra tex har haft skov som satt sig i benen, synen och armarna. Hon blir aldrig helt återställd..
    Det finns inget botemedel, men bromsmediciner. Min syrra får en spruta varje vecka... Vissa kan leva som vanligt med sin diagnos, andra blir superdåliga och hamnar i rullstol, blir sängliggandes.
    Så, det är tufft, för kroppen bryts ner, men hjärnan funkar ju som den ska!
    Vänd dig till neurologen eller deras riksförbund för mer info, eller fråga mig om det du vill veta. Jag är hyfsat påläst...
    Hoppas det kommer gå bra!

• Cillalilla

Hej igen!
    Min syrra mår väl helt ok för det mesta. Hon kommer aldrig kunna jobba heltid igen men vadå, livet funkar och on mår bra, det är väl det som räknas?

Klart att din vännina kan få barn! Dom flesta får sion diagnos på ett tidigt stadium eller tidigt i livet klarar sig rätt bra. Det finns så mycket nya mediciner som bromsar händelseförloppet idag samt att det forskas jättemycket på MS!
    Visst, det finns inga garantier men hoppet är stort!
    Man ska inte måla faan på väggen för då kommer han...
    Så vore jag dig, så skulle jag plugga på lite om vad hon kan få för hjälp, hålla din oro för dig själv (hon fattar ändå) och försöka stötta henne så gott det går! Sen får man inte glömma att hon INTE är döende! Livet går vidare även om man får prioritera om.
    Hoppas det kommer gå bra för henne och vill du dela tankar och oro med mig så är det bara peta iväg ett mail...
    KRam C

Svar på tråden MS?