Högt i tak och fina fönster?
Vi bodde tidigare i ett likadant hus som du, alltså med stora höga fönster och jag kom på ett lätt sätt att fixa "gardiner". Jag hade ett tyg som var långt och som passade fönstrets innermått. Jag sydde en kanal i den änden som skulle vara högst upp och trädde igenom en smal bambustav (man kan ju ha nåt annat, typ stålrör eller nåt). Jag skruvade i krokar i fönsterkarmen och hängde på staven. Sen rullade jag upp gardinen nerifrån och fäste upp "rullen" med persiennsnören som jag köpt på en tygaffär. Jag fäste snörena med såna där "stoppar" som man kan hitta i tex midjesnöret i jackor mm. Lite svårt att förklara men de fungerar så att man trycker på en knapp och så trär man igenom snöret genom ett hål. När man släpper knappen stängs hålet och snöret sitter fast... Jag trädde alltså persiennsnöret igenom en sån här "stopp", en på varje sida vilket gjorde det enkelt att justera gardinen så den hängde snyggt... Det blev alltså som en mycket enkel hissgardin. Om du tycker detta låter kul eller om du inte fattar något alls kan du skicka ett mail så ska jag försöka förklara det bättre... Inser att det låter helflummigt men det var faktiskt snyggt... /Poppet