• Vargtass

Öppna dörren till någon annans hem?

Vill veta lite och är lite nyfiken på en sak...

Hur eller vad gäller i dessa situationer? Det finns ju oskrivna regler om när man trampar på någon annans integritet.

* Du har följe med en person hem till dig och ditt hem. Det finns folk hemma hos dig så din dörr är inte låst. Personen som du går med öppnar din dörr till din bostad och ni går in.

Rätt eller fel?

* Du har bestämt med en bekant som ska komma. Det är en kvart innan hon/han ska komma och du går på toa och gör vid dig. När du kommer ut från toan så sitter personen i ditt kök utan att du hör någon knackning. Barnen har släppt in personen men var det rätt av denna person att gå in i huset eller borde den vänta vid dörren? Eller åtminstone sagt högt "Hallå! Det är bara jag som kommer, jag går in och väntar så länge!"

Vilket är rätt här?

• Svar på tråden Öppna dörren till någon annans hem?
  • Knyttet75

Det beror på vilken vän det är. Är det någon av mina bästa vänner så skulle det inte kännas konstigt.

• Vargtass

Det är inte en nära vän.

• killenkott

Hm på första svarar jag,hade INTE öppnat ngn annans dörr,
    även om det redan kommit gäster dit,känns fel bara.

Fråga 2:Hade absolut INTE gått in UTAN att ha ROPAT tills min vän hört mej,och hon"okejat"att jag "får"gå in.
    MAN går inte in hos andra objuden;)

• Silverkatten06

Jag hade inte öppnat dörren, känns konstigt att göra så, kan inte riktigt förklara varför, men man ska väl liksom "bli insläppt" och inte släppa in sig själv?

Jag hade också ropat högt nog för dig att höra mig om du vore min nära vän, men vore du "bara" min bekant hade jag nog dessutom sölat med att ta av skorna så att jag väntat i hallen utan att känna mig alltför ivägen...

• Danbala
    Vargtass skrev 2006-10-19 15:05:51 följande:
    Det finns folk hemma hos dig så din dörr är inte låst. Personen som du går med öppnar din dörr till din bostad och ni går in. Rätt eller fel?
    Beror på om t.ex. jag bär på något och personen inte, och så. Om den går framför mig och det är lite trångt vid dörren skule också vara ett helt okej skäl.
    Vargtass skrev 2006-10-19 15:05:51 följande:
    Barnen har släppt in personen men var det rätt av denna person att gå in i huset eller borde den vänta vid dörren? Eller åtminstone sagt högt "Hallå! Det är bara jag som kommer, jag går in och väntar så länge!"
    Det skulle ju vara rätt fånigt om barnen släpper in en att stå kvar på tröskeln, som om deras inbjudan inte duger. Och att ropa åt någon som man misstänker sitter på toa känns kanske också fel.

Är det så att det är samma person i båda fallen, att det är någon som är allmänt okänslig för privat sfär och så? För är det det kan jag förstå om du stör dig på sådant här, annars skulle jag säga att det inte är någon big deal och att du ska chilla.
    [...fnord...]
  • Äppelpaj

Fall 1: Jag hade inte öppnat dörren, det kan väl den göra som bor där när man ändå har gjort sällskap dit.

Fall 2: Om barnen släppte in personen så är det helt okej. Annars får man ju säga åt barnen att inte öppna när folk ringer på, alternativt skaffa barnsäkert lås. Barnen kanske kan säga till mig om jag är på toaletten att min gäst har kommit?

• Nervis

NJa på första frågan beror det såklart på. Är det meningen att vi skall till hon som bor där kan det väl hända att jag öppnar dörren men jag vet inte riktigt. Helst ska väl den som bor där öppna.

på andra frågan är det ju lite svårt. Om barnen öppnar hade jag nog inte stått som ett fån i dörren och trampat. Om jag gått in i köket beror lite på hur väl jag känner personen. Men jag har svårt att stå länge så jag kan nog mycket väl ha satt mig på första bästa plats för att vänta och det kan ju ha varit köket...

• Neko

1. Det är fel att öppna någon annans dörr sådär, om man inte känner varandra väldigt bra, då är det okej

2. Beror på hur gamla barnen är, jag tycker att man kan gå in, men då borde barnen eller den som kommer ropa och säga att de har kommit. Bäst om barnen gör det.

• Flyssel

I första fallet tycker jag det är någorlunda ok att gästen öppnar, även om jag själv förmodligen inte skulle göra det.

I andra fallet tycker jag man stiga på och försöka ge sig till känna genom att ropa eller be barnen gå och säga till att man är där. Jag skulle iofs bara reagera negativt om det var någon vilt främmande person som knatat in och satt sig i köket.

Värre var det när jag bodde ensam i lägenhet och stod nyduschad i vardagsrummet och borstade håret. Plötsligt öppnas dörren och in tittar en gubbe (!!!) som sedan lämnar dörren öppen och börjar meka med mitt brevinkast!
    Jag frågade vad han sysslade med och han svarade lugnt att han skulle montera mitt namn på dörren och att han kollade så dörren var öppen ifall han skulle fastna i brevinkastet!
    Jag blev helt ställd och kom mig inte för att bli arg, utan drog bara igen dörren och lät honom vara.
    Nu hade jag morgonrock, men tänk om jag stått där näck!
    Nej jag tycker man ger sig till känna när man ska in till någon annan, oavsett om man är van besökare eller inte.

• Vargtass

Det är samma person i båda fallen. Och det har hänt flera gånger och är ingen engångsföretelse. Jag har stött på personen i fråga i hallen en gång också (en hall som ligger långt in i huset). Kan väl tillägga att det är en "känslig del" av bekantskapskretsen när det gäller sånt här, kanske därför jag reagerar som jag gör. Jag blir inte arg och sur men jag reagerar såklart annars hade jag inte startat denna tråd. Det påverkar mig och gör mig irriterad och på dåligt humör. En av gångerna hade jag precis sekunden innan tagit på mig, jag hade alltså nyss sprungit runt i huset i bara top och trosor och det var mer bara tur att jag var klädd. Jag tycker inte att man gör så... 

Barnen är förvisso stora och det är ingen främling för dem. Menar inte att personen i fråga ska stå utanför och vänta på tillåtelse av mig. Men något tecken kan man väl få ge eller ett ok att personen kommit så man är lite beredd när man kanske sjunger i duschen eller springer runt i underkläder.  

Vad det gäller att öppna dörren när man har sällskap så är det inte trångt runtomkring utanför dörren och det är ingen som bär något tungt föremål.  

• Jessica K

1. Helt okej ifall det är en person som man känner.

2. Skulle föredra ifall personen ropade.. trots ifall det är en nära bekant.

Jag tycker det är lite svårt att öppna dörrar hos folk, fast ifall jag känner dem väldigt bra. Men på sistonde, efter att andra gjort samma sak, kan jag ibland till folk där jag är väntat, ringa på - titta ifall dörren är olåst och i så fall kliva innanför dörren och ropa på personen i fråga, t.ex. "Det är bara jag...".

Men beror förståss helt på hos vem det är och ifall man är väntad eller inte. Skulle inte kunna tänka mig att stampa in hos min bästa vän trots att det är upplåst där ifall jag inte är väntat... man vet ju aldrig vad personen i fråga håller på med *skrattar*

• JsN

Jag tycker iofs att det är upp till barnen som släppt in gästen att informera om att den personen är där.

Om Min man öppnar ytterdörren för någon som ska träffa mig så tycker jag att det är hans uppgift att hänvisa personen till var den kan vänta på mig och informera mig om att jag har besök, det är knappast gästens uppgift att göra det!

Att öppna någon annans dörr som är upplåst när jag kommer i sällskap med den vars dörr det är. *hmmm* Vore det första gången skulle jag förmodligen inte öppna (om inte den boende hade händerna fulla) hade jag varit där (flera gånger) förr så utgår jag ifrån att den som det är smidigast för att öppna öppnar.

Om man är så känslig som du är så tror jag attt du får införa låsta dörrar hemma! Om det är något som stör en så är det enklaste att hitta lösningar, i ditt fall verkar det vara låsta dörrar.

*hälsosamt lat*
  • Vargtass

Men JsN om det inte är din man som öppnar utan en 6 åring hade du tyckt att det var ok om din gäst gått in genom hela huset? Och du hittade din gäst "längst in i huset från dörren sett?  

• JsN
    Vargtass skrev 2006-10-19 16:25:20 följande:
    Men JsN om det inte är din man som öppnar utan en 6 åring hade du tyckt att det var ok om din gäst gått in genom hela huset? Och du hittade din gäst "längst in i huset från dörren sett?  
    Då är det en diskussion man dels tar med sexåringen om vad som gäller med att släppa in folk, dels informerar man leende gästen om att "du vet hur barn är, nästa gång kan du väl stanna i hallen och ropa alternativt be barnet som öppnar att säga till att du har kommit"
    *hälsosamt lat*
  • Vargtass

Jo du har kanske rätt. Jag ska prata med barnen, fast de glömmer väl lika fort som man har sagt det...

• BrideOf Rocky

På fråga ett hade jag tyckt att det var OK, jag har varken barnporr eller massförstörelsevapen innanför dörren.

På fråga två hade jag stannat i hallen och ropat tills personen hörd mig.

• LiMo

1:a händelsen är helt ok för mig!

2:a händelsen hade varit ok om...... personen som du skriver hade ropat högt hallå, här kommer jag!! Personligen hade jag nog stannat vid dörren, beroende på hur nära vänner vi är förståss. Jag har ju vänner där jag bara knackar lite och stövlar in och det är ömsesidigt.... precis som hos mina föräldrar.

Svar på tråden Öppna dörren till någon annans hem?