• Knoddas

Snälla tipsa oss om en bra familjebil!

Hej alla!

Jag och min man tycker att det blivit dags för oss att byta bil, men ingen av oss är en hejare på bilar så vi känner oss smått förvirrade i bildjungeln. Är det någon som kan tipsa oss om en bra bil med bl.a. följande egenskaper:

* kombi med gott om packutrymme och bra plats för två bilbarnstolar och samtidigt för två ganska långa vuxna
    * bra drag så man kan köra om utan att bli alltför nervös (som i alla fall jag blir nu med vår Renaulte Megane med 1,6-litersmotor )
    * någorlunda tyst att köra (vi kör ganska ofta långa sträckor och det är jobbigt när det bullrar då)
    * får inte kosta mer än 200 000 kr (har tänkt oss en begagnad bil, ca 1-2 år gammal)
    * trafiksäker, så klart

Vore så tacksam för hjälp från er!

• Svar på tråden Snälla tipsa oss om en bra familjebil!
  • Dave The Brave

Tjaa...
    Vi har en Toyota Corolla Verso och den uppfyller ju alla era önskemål. Vi är mycket nöjda med den. Kan klämma in 7 pers i den om man vill också.

Toppsäker, hyfstat krut i motorn, gott om packplats (lätt att fälla alla säten och ha en minilastbil), två isofixplatser och ungefär i prisklassen.

• Master J

Kanske något att tänka på.....

kombi med gott om packutrymme och bra plats för två bilbarnstolar och samtidigt för två ganska långa vuxna
    =de flesta mellanklass bilar och större klarar detta utan problem. Gå enbart efter vad ni själva tycker är praktiskt, snyggt osv. ALLA bilar som säljs idag är av hög kvalitet, kan inte nämna något märke som är varken bättre eller sämre än det andra.(jobbat som mekaniker egen o anställd i 30 år)

* bra drag så man kan köra om utan att bli alltför nervös (som i alla fall jag blir nu med vår Renaulte Megane med 1,6-litersmotor )
    =Nu hamnar vi troligen på en bil med 2,0 liters motor eller större. ca 100-150 hkr.svar som ovan. Varför inte en Ford Mondeo med V6 motor. Mycket bil för pengarna. Eller en av de nyare Renault bilarna. VW/Audi/Volvo har högt andrahandsvärde i S verige och ger därför oftast mindre bil för pengarna.

* någorlunda tyst att köra (vi kör ganska ofta långa sträckor och det är jobbigt när det bullrar då)
    = ännu viktigare att ni väljer en större bil.

* får inte kosta mer än 200 000 kr (har tänkt oss en begagnad bil, ca 1-2 år gammal)
    =no problems, finns massor, bara att välja och vraka.

* trafiksäker, så klart
    =trist nog en illusion då enbart halva sanningen framkommit i medierna. Att få 5 stjärnor i EURO NCAP innebär enbart att bilen tillhör de bästa i sin storleksklass. Med andra ord kan en liten bil få 5 stjärnor som inte är värda papperet om densamma krockar med en större bil.
    Fysikens grundlagar har ej ändrats. Den tyngre bilen vinner alltid över den lättare. Säker familjebil i Sverige är därför i mina ögon en bil vars vikt är 1500kg eller mera. Detta kan dock föra med sig att den drar upp mot 1 liter/mil, något som jag och min familj är en billig livförsäkring.

kontakta gärna för mer specificerade råd mm. Johnny

• Ångan

Utan tvekan så ska ni köpa er en subaru legacy. Då får ni en prisvärd, rymlig, driftsäker, krocksäker och väldigt lättkörd bil. Den har 4wd och går som på räls oavsett väglag.
    Skickar med en bild så ni kan se ungefär hur dom ser ut. www.blocket.se/vi/9706007.htm

Lycka till.

/Crille

• tomsus

Håller med Ångan, köp en Subaru Legacy/Outback.

• Liveit1971

Citroen c5 är betydligt mer bil för pengarna (max 200')än volvo, ford eller tyskbilarna

• teletubbie

jag håller med dave the brave . toyota corolla verso är en grymt bekväm och säker bra bil. Jag tycker uppfyller många krav och önskemål på familje säkerhet i trafiken , och dom ligger på väldigt bra peng som han sa nånstans runt 200 000 .

• Fannys Pappa

Hej.
    Läste just eran beskrivning på en SAAB 9-5 kombi.
    Ta en 2.3 liters turbo så kan ni göra säkra omkörningar
    Vill ni ha mer info så skriv en rad i min gästbok.

• Dofilus

Håller med Fannys Pappa, en Saab 9-5 Kombi vore perfekt. Rymlig, trevlig att köra. _Säker_. Förhållandevis snål (morsan och farsan har en 2,3t och det är inga problem att vara nere och nosa på 0,8l/mil på landsväg 90-110km/h. 70-90 ännu lägre, neråt 0,73-0,75.

• byström

Helt klart Subaru, bästa bilen! Fast vi har en Mondeo -02 som funkar riktigt fint också. Utrymmena är helt enkelt kanon, sitter riktigt bra, gott om plats för benen, och bra höjd. Tyst och bekväm, ganska soppasnål. Vår kostade 99000:- fullutrustad med läder och allt, hade gått ungefär 15000mil. För max 200.000 får ni en väldigt fin Mondeo. "Vår kille på verkstaden" berömmer dom, enligt honom är det inte mycket som krånglar med de senare Mondeo ( årsmodell 2001-> ).

• DrSnuggels

Hej
    Jag hade själv samma problem, lång(196 cm) och hitta en kombi. Mitt problem var framför allt att jag hade långa ben, jag ville få plats med dem under ratten. Vi hade även ett till krav, att ha bilbarnstolen fram. Vi fastnade för Ford Focus 01:a och frammåt eller nyare Ford Mondeo. Det blev i.a.f en Ford Focus 01. Jag tycker att det är bra packutrymme och bra att köra. Dock inte så pigg, men det går ju att styra själv.

Hoppas du hittar det du/ni vill ha.

Svar på tråden Snälla tipsa oss om en bra familjebil!