Kanske något att tänka på.....
kombi med gott om packutrymme och bra plats för två bilbarnstolar och samtidigt för två ganska långa vuxna
=de flesta mellanklass bilar och större klarar detta utan problem. Gå enbart efter vad ni själva tycker är praktiskt, snyggt osv. ALLA bilar som säljs idag är av hög kvalitet, kan inte nämna något märke som är varken bättre eller sämre än det andra.(jobbat som mekaniker egen o anställd i 30 år)
* bra drag så man kan köra om utan att bli alltför nervös (som i alla fall jag blir nu med vår Renaulte Megane med 1,6-litersmotor )
=Nu hamnar vi troligen på en bil med 2,0 liters motor eller större. ca 100-150 hkr.svar som ovan. Varför inte en Ford Mondeo med V6 motor. Mycket bil för pengarna. Eller en av de nyare Renault bilarna. VW/Audi/Volvo har högt andrahandsvärde i S verige och ger därför oftast mindre bil för pengarna.
* någorlunda tyst att köra (vi kör ganska ofta långa sträckor och det är jobbigt när det bullrar då)
= ännu viktigare att ni väljer en större bil.
* får inte kosta mer än 200 000 kr (har tänkt oss en begagnad bil, ca 1-2 år gammal)
=no problems, finns massor, bara att välja och vraka.
* trafiksäker, så klart
=trist nog en illusion då enbart halva sanningen framkommit i medierna. Att få 5 stjärnor i EURO NCAP innebär enbart att bilen tillhör de bästa i sin storleksklass. Med andra ord kan en liten bil få 5 stjärnor som inte är värda papperet om densamma krockar med en större bil.
Fysikens grundlagar har ej ändrats. Den tyngre bilen vinner alltid över den lättare. Säker familjebil i Sverige är därför i mina ögon en bil vars vikt är 1500kg eller mera. Detta kan dock föra med sig att den drar upp mot 1 liter/mil, något som jag och min familj är en billig livförsäkring.
kontakta gärna för mer specificerade råd mm. Johnny