• Knoddas

Snälla tipsa oss om en bra familjebil!

Hej alla!

Jag och min man tycker att det blivit dags för oss att byta bil, men ingen av oss är en hejare på bilar så vi känner oss smått förvirrade i bildjungeln. Är det någon som kan tipsa oss om en bra bil med bl.a. följande egenskaper:

* kombi med gott om packutrymme och bra plats för två bilbarnstolar och samtidigt för två ganska långa vuxna
    * bra drag så man kan köra om utan att bli alltför nervös (som i alla fall jag blir nu med vår Renaulte Megane med 1,6-litersmotor )
    * någorlunda tyst att köra (vi kör ganska ofta långa sträckor och det är jobbigt när det bullrar då)
    * får inte kosta mer än 200 000 kr (har tänkt oss en begagnad bil, ca 1-2 år gammal)
    * trafiksäker, så klart

Vore så tacksam för hjälp från er!

• Svar på tråden Snälla tipsa oss om en bra familjebil!
  • Zonk

Ska man köra långt och vill ha bra bränsleekonomi är det diesel som gäller. En modern och ändå hyfsat stark diesel drar idag inte mer än 0,5-0,6 liter per mil om man kör lugnt. Inte ens vid motorvägsfart och tung gasfot brukar det hamna på mer än 0,7-0,8. Gärna en bil med 2,0 liters TDI-motor och sexväxlad låda. Skatten är lite högre, men det kör man snart in - speciellt om man jämför med t.ex. en törstig Volvo, SAAB eller de märkligt nog så populära Chrysler Voyager...

Volkswagen Passat är ganska rymlig och kan ta två barnstolar. De finns med farthållare och alla möjliga finesser (AC är t.ex. ett "måste" om man har småbarn och ska köra långt på sommaren). Vi valde dock nyligen en Touran. Den har 7 säten, även om de två längst bak är trånga och man hellre utnyttjar bagageutrymmet. TDI-motorn är på fullt tillräckliga 140hk och med ordentligt bottenvrid som man inte hittar i bensinmotorerna. Motorstorleken är ju också en balansgång mellan effekt och låg bränsleåtgång - att välja en 250hk bensinare känns som slöseri. Det finns klimatanläggning, farthållare och massor med mugghållare, småfack och utfällbara bord baktill. Krockkuddar lite varstans och antisladdsystem är standard. Den är lite högre än de flesta personbilar, så är man lång finns det gott om benutrymme och en bit kvar till taket. Det går att hitta Touran begagnat för en bit under 200 tusen och som är från 03-05 (beroende på utrustning och milantal).

Annars så har de flesta märken s.k. familjebilar VW Sharan, Seat Alhambra, Toyota Previa osv. Men långt ifrån alla kan erbjuda lika lyxig långfärdsmiljö och vettiga motorer (med "tillbehör") som de större vanliga personbilarna. Dessutom är en del modeller tämligen fula :)

• Benganfans

peugoet 507 kombi ni får en ny för ca 160.000 och en beggad för ca 100.000 en 04 då. den går billigt man kan sitta i baksätet bakom en lång som kör när man är 186 själv. bra packnings möjligheter

• Fannys Pappa

Zonk. Jag kör just nu en bensinare med 250hk och den drar inte mer än 0.8 l/mil när jag kör motorväg. dessutom är det en SAAB som är så törstig. dessutom har du lagt märke till att dieseln kostar mer än bensin nu? då är det ju bara skatten som skiljer och då är ju en bensinare billigare..

• Jagge

Vår drar 0,44 l/milen på motorväg, och motorn räcker gott trots endast 1,6l 110hk. Peugeot 307 HDI Kombi "Oxygo".
    Har varit tveksam till fransoser förut men får nog ändra mig, dock är växellådan kass men som sagt, behöver inte växla så ofta med det bottenvridet. Ny, en bit under 200k med en del lulllull.
    Skrattar hela vägen från macken när datorn säger, kvar att köra till nästa tankning, 1200km..

• Benganfans

Jagge: om man ändå kunde vara så nöjd med hur länge bensinen räcker och då har jag en tank på 150 liter... komer ca 90 mil på den men då åker jag iofs en bil på 3ton och lite för stora däck. funderar på att skaffa en mindre bil nu när knodden snart kommer...

• Jagge

Benganfans: 90 mil på 150 liter, WOW då hade jag grinat varje månad när UNO räkningen kommer.. Med 2 bilar som rullar 7 mil var minimum varje dag då hade det inte varit kul med din storlek på bil. Men det beror så klart på vad man prioriterar också.

Mvh
    Jagge

• tomsus

Om ni prioriterar trafiksäker så skall ni satsa på en med riktig fyrhjulsdrift, tex Audi Quattro eller Subaru. Inte någon semi-automatisk awd som Volvo, Hyundai, Kia.

• Dofilus

Peugeot 307 har väl problem med att börja brinna lite då och då? De blev väl t o m portade från campingplatser i danmark pga det.

• Dad

Hej! Vi har letat kombi ett tag nu och efter provkörningar och tittande har jag fastnat för Volvo V70N (Nya karossen från 2000 och nyare). Det är den jag sitter bäst i, är bekväm och säker. Motoralternativet som känns "lagom" är 2,4t eller 2,5t eftersom det är bra drag hela vägen med lättrycksturbo som inte får den där turbosparken. Sen gillar jag SAAB 9-5 kombi men då är det 2004 eller nyare som gäller om man ska ha bensinmotor för då är motorproblemen borta som tidigare drabbat modellen. Det gör den lite för dyr för mig. BMW 5-serie kan jag inte sitta bakom mig själv i så den går också bort.

Titta i bilprovningens statistikbok för att se vilka bilar som har flest/minst fel, tex. Renault Laguna II är det mycket fel på. Toyota är bra på den punkten (fast jag vill ha körglädje).

Lycka till med bilköpet!

• dave

Hej! Som försäljningschef för Peugeot i Alingsås är jag givetvis färgad, men en Peugeot 307 Hdi Kombi för c:a 180.000 kr ny är ett mkt bra val med en förbrukning på 0,5 l/mil blandad körning!!

Letar man beg. bil är gamla trotjänaren peugeot 406 kombi mycket bil för pengarna med ett rejält bagage.

Dofilus: angående bränderna på peugeot var det väldigt mkt spaltmeter i press, som gjorde att tex campingplatser inte tyckte de skulle stå bland husvagnar. Peugeot sverige lokaliserade felet och återkallade samtliga 15.000 bilar och åtgärdade felet. Det intressante angående brandbilar är att peugeot 307 kommmer på 14:e plats över bilar som brinner!! och då vet man vad som var felet och har åtgärdat det. Volvo V70 brinner ju styp i kvarten, och Volvo vet fortfarnade inte vad som är fel !!! (för någon månad sedan brann ju en splitter ny polis v70 upp text).

Mvh David :)

Svar på tråden Snälla tipsa oss om en bra familjebil!