Ska man köra långt och vill ha bra bränsleekonomi är det diesel som gäller. En modern och ändå hyfsat stark diesel drar idag inte mer än 0,5-0,6 liter per mil om man kör lugnt. Inte ens vid motorvägsfart och tung gasfot brukar det hamna på mer än 0,7-0,8. Gärna en bil med 2,0 liters TDI-motor och sexväxlad låda. Skatten är lite högre, men det kör man snart in - speciellt om man jämför med t.ex. en törstig Volvo, SAAB eller de märkligt nog så populära Chrysler Voyager...
Volkswagen Passat är ganska rymlig och kan ta två barnstolar. De finns med farthållare och alla möjliga finesser (AC är t.ex. ett "måste" om man har småbarn och ska köra långt på sommaren). Vi valde dock nyligen en Touran. Den har 7 säten, även om de två längst bak är trånga och man hellre utnyttjar bagageutrymmet. TDI-motorn är på fullt tillräckliga 140hk och med ordentligt bottenvrid som man inte hittar i bensinmotorerna. Motorstorleken är ju också en balansgång mellan effekt och låg bränsleåtgång - att välja en 250hk bensinare känns som slöseri. Det finns klimatanläggning, farthållare och massor med mugghållare, småfack och utfällbara bord baktill. Krockkuddar lite varstans och antisladdsystem är standard. Den är lite högre än de flesta personbilar, så är man lång finns det gott om benutrymme och en bit kvar till taket. Det går att hitta Touran begagnat för en bit under 200 tusen och som är från 03-05 (beroende på utrustning och milantal).
Annars så har de flesta märken s.k. familjebilar VW Sharan, Seat Alhambra, Toyota Previa osv. Men långt ifrån alla kan erbjuda lika lyxig långfärdsmiljö och vettiga motorer (med "tillbehör") som de större vanliga personbilarna. Dessutom är en del modeller tämligen fula :)