• petityoplait

hur ser era dagar ut med era 10 månaders bebisar????

hej
    min son som är 10 månader har nu från att sovit hela nätter sen han var 3 veckor börjat strula med sömnen och kan vakna kl 02 och bara storgråta och vara otröstlig i 2½ timme och då mer eller mindre somna av utmattning i famnen på mig.
    han vill gärna äta på natten har han fått för sig vilket jag helst inte vill och har sätt en gräns att ingen välling före kl 05! på bvc sa de att han inte sk abehöva äta och ger vi honom mat på natten så kommer han veta att det fås och fortsätta vakna för mat.
    hur får man barn att sova hela natten???
    sen maten hur ser era matrutiner ut??

Vår sons dag ser ut så här:
    vaknar vid en bra natt vid 05-06 för välling 230ml
    frukost vid 8:30
    vila vid 10-11
    lunch vid 12-12:30
    lite beroende på hur natten varit så vilar han i bland redna vid 13:30-15:00 ungefär men oftast äter han mellis vid 15:00
    och vilar efter det till kl 17
    middag vid 17:30
    sen kvällsmacka + välling vid 19-20
    kl 20 i säng

vore enormt tacksam för svar ang sömnen och vill gärna veta hur matrutinerna ser ut.

mamma till sonen john blund glömde!
  • Svar på tråden hur ser era dagar ut med era 10 månaders bebisar????
  • busatösen

Våran minsta är 10 mån. och tre veckor!

Hon vaknar vid ca. sjutiden!
    Sover gjärna längre om storasyster tillåter det!
    Äter gröt vid kanske en halv åtta!
    Äter lite frukt eller nått annat lätt runt tio tiden!
    Äter lunch runt tolv-ett
    Sover därefter en lur på ca. två-tre timmar!
    Vaknar och äter mat!
    Äter kvällsgröten runt en sex-sju och sommnar offtast efter det och sover hela natten!
    Det enda som kan bryta hennes nattsömmn är om det är tänder på g.

• Stjärnstopp

Min tjej är 10 mån o tre v.

Vaknar ca 06 och vill ha välling, 220ml.
    leker, badar o donar fram tills lunch ca kl 10:30.
    Går ut o går en stund el dyl tills vi dricker välling igen kl 13.
    Sover då 1 h.
    Middag kl 17.
    Välling igen kl 19.
    Somnar för natten kl 19:30

• Madicken och Lisabeth

Så här ser ett dygn ut med vår lillskrutta, 10 månader och 1 vecka.

07.00 Vaknar, kommer över i vår säng, diar.
    Bäddar sängen, toalettbesök, borstar tänderna, etc.

08.00 Frukost, gröt, smörgås, youghurt. Efter frukost, lek på golvet.

10.00 Somnar vid bröstet, sover 1-1½ h.

12.30 Middag, varm mat, grönsaker och kött. Sedan brukar vi hitta på något, kanske öppna förskolan, gå ut eller åka och handla, etc.

15.00 Mellanmål, frukt och smörgås eller lite gröt.

16.00 Somnar ca 1 h

19.00 Gröt, ibland lite tidigare och sedan smaka på min och min mans mat. Ibland badar hon därefter.

20.00 Somnar för natten.

Vaknar oftast en gång och är kl. före 03.00 så stoppas nappen in och ramsan dras, "nu är det natten och då skall man sova..." vänligt men bestämt. Är kl. efter 03 så går jag upp och sätter mig i soffan med henne och så får hon dia. Då äter hon effektivt i 15 minuter och sedan stensomnar hon tills kl. 07.

Om hon går och lägger sig extra sent någon gång så vaknar hon vanligtvis ändå vid 07-tiden, däremot sover hon middag längre på dagen.

• Madicken och Lisabeth

Tilläggas kan att jag försökt att få i henne mat vid fler tillfällen så att hon inte skall vakna av hunger på natten men det får bara till följd att hon då är så mätt när kvällsmaten serveras att hon inget vill ha och sedan vaknar hon ändå och är hungrig. Denna veckan har hon dock sovit två hela nätter utan avbrott.

• Deeva

Så här ser Albins dag ut med ungefärliga tider (det diffar så klart ibland):

Vaknar nån gång mellan 06-07
    Busar och leker lite
    Frukost vid 07.30-8.00
    Leker lite till han blir trött o gnällig
    Sover en stund mellan 9.30-11
    Lunch vid 11.30
    Ofta ute en sväng, promenad, träffar andra eller nån aktivitet
    Mellanmål vid 15
    Sover mellan 15.30-17
    Kvällsmat 17.30/18
    Leker och/eller badar
    Välling vid 19
    I säng vid 19.30-20 och somnar oftast på 5 minuter
    Vaknar till en kortis vid 04 för lite välling

Nu har jag börjat jobba igen och min man är på väg in i pappaledigheten så dagarna kan ju mycket väl bli lite annorlunda nu

• 060102 Ronja

ronja är snart 10 månader ..

hon vaknar vi 07.00 o äter gröt
    sen leker hon eller går i gå stolen tills 9-10
    sen sover hon till 11-12
    sen vi 12 får hon mat
    sen är det lek eller babycafe eller något sådan
    sen får hon mat igen vid 3 tiden
    sen e det gröt igen vi 7 tiden sen e det sova vi 20.00

• bomman

Hanna är 9½ månad.
    Vaknar 6.30 och äter gröt.
    Efter det är det tandborstning mm och sen promenad med vovvarna.
    Vid 9 brukar det var dags för en lur. Sover ca 1 timma.
    Vid 10.30 är det lunch och sedan lek eller ÖF eller ngt annat.
    12.00 dags för andra luren. Sover ca 1 timma nu med.
    14.00 Gröt och efter det försöker vi komma ut igen. Promenad med vovvarna brukar det bli eller besök hon någon.
    16.00 sover sött 30-45 min.
    17-17.30 middag
    18.00 nattning påbörjad med bad, välling och tandbostning
    19.00 natti natti. Lillan är jättetrött och brukar somna ganska fort.
    Vissa nätter sover hon lugnt till morgonen och andra äter hon en sväng runt 4. Ibland vaknar vi av att hon sitter i sin säng och klappar händerna- kul vid 4 på morgonen!

• mixed race

Tia's Dag

Vaknar runt kl 7, lyfts över till min säng, får en flaska ersättning/välling, somnar om...

Mellan kl 8.30-9 går vi upp, Tia leker i vardagsrummet medan jag gör vid mig, sen tar jag på Tia & vi går till Öppna Förskolan

Kl 11, efter sångstunden, äter hon gröt med dessert och nån frukt efteråt, sen leker hon fram till kl 12 då dom stänger

Mellan kl 12-14 sover hon i vagnen medan jag promenerar runt, ibland sover hon `bara´ till kl 13, när hon vaknat får hon nåt att äta, omelette eller dessert, kex och nån frukt

Sen leker hon fram till kl 17, då får hon middag....vi äter samma mat och tillsammans

Runt kl 18 badar hon, leker lite till och vid kl 20 får hon välling medans hon ligger i mitt knä och när hon somnat lägger jag henne i sin säng

Hon vaknar alltid flera gånger per natt, somnar hon inte om själv så brukar jag ge henne en flaska ersättning...hon dricker den själv och spottar ut flaskan när hon e färdig

Tia e för tillfället 8860 g tung och 70 cm lång

Tack och hej

Madde & Tia

• mixed race
    mixed race skrev 2006-10-20 02:12:43 följande:
    Tia's DagVaknar runt kl 7, lyfts över till min säng, får en flaska ersättning/välling, somnar om...Mellan kl 8.30-9 går vi upp, Tia leker i vardagsrummet medan jag gör vid mig, sen tar jag på Tia & vi går till Öppna FörskolanKl 11, efter sångstunden, äter hon gröt med dessert och nån frukt efteråt, sen leker hon fram till kl 12 då dom stängerMellan kl 12-14 sover hon i vagnen medan jag promenerar runt, ibland sover hon `bara´ till kl 13, när hon vaknat får hon nåt att äta, omelette eller dessert, kex och nån fruktSen leker hon fram till kl 17, då får hon middag....vi äter samma mat och tillsammansRunt kl 18 badar hon, leker lite till och vid kl 20 får hon välling medans hon ligger i mitt knä och när hon somnat lägger jag henne i sin sängHon vaknar alltid flera gånger per natt, somnar hon inte om själv så brukar jag ge henne en flaska ersättning...hon dricker den själv och spottar ut flaskan när hon e färdigTia e för tillfället 8860 g tung och 70 cm lång Tack och hej Madde & Tia
    Självklart sover hon en tupplur till på eftermiddagen, oftast innan middagen, mellan kl 16-17
  • Thezz mamma till två

Mat kl:
    10 gröt
    14 fruktpure/yoghurt
    18 köttpure
    20 gröt
    21 välling

Sover 21-9 & en lur kl 11-12 och kan då om han är trött, sova enda till 14.
    är ca 9 månader dock, så jag vet inte om det är någon skillnad, men vet att 7-10 månader ska vara jobbigt för dom med tanke på att dom börjar bli så medvetna och drömmer mardrömmar osv, kanske kan vara det? Att mamma inte är där hela tiden.
    Samsover ni inte, kanske det kan vara ett tips för ett tag, men då kan det ju också bli knöligt att spjälisen ska bli accepterad sen..
    Pröva er fram!

ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • solstraalen

Saga är 10½ månad och hennes dagar ser ut så här på ett ungefär:

07.30 välling, 275ml
    11 - lunch ( äter motsvarande en barnmatsburk från 8 mån )
    14 - mellis, då gröt gjort på 1½dl vatten
    17.30 middag, då som lunchen
    20 gröt gjort på 1.5dl vatten.

Sover gör hon oftast 10-12 timmar på natten, utan att vakna.
    Sedan sover hon totalt ca 3 timmar om dagen fördelat på allt mellan 2-4 sovningar. Vissa dagar sover hon 4 timmar totalt.

• Lena23

19Oscar är 11 månader
    vaknar mellan 06:30 då får han välling
    Frukost äter vi 07:30 sen blir det lite lek medan store bror görs iårdning för dagis
    08:20 åker vi till dagis och lämnar Anton
    sen sover oscar vid 9 tiden i bland såver han fram tills vi ska åka och hämnta anton
    11:40 ater vi lunchen sen går vi ut en sväng kan somna i vagnen det beror på hu mycket han har sovit på förmidagen
    14:30 äter vi mellis ibland är det gröt eller så får han smörgås och någon kräm sen är det lek. är vi hemma så kan han sova en stund om han har sovit dåligt under dagen
    16:40 äter vi middag vi äter samma mat sen blir det bad och lek fram till 19 tiden ungefär sen blir det välling och tandborstning vid 20:00 sover han i sin säng

• petityoplait

Tack för alla svar

Thezz h: det går inte att samsova med isac för då får ingen sova! han är väldigt livlig i sömnen och rullar runt och sparkas har avrit nära på att trilla ner flera gånger då han ålat sig ner till sängkanten, for i golvet en gång och då bestämde vi oss för att han fick sova i egen säng. och det har funkat så bra med egen säng tills för 2 veckor sedan ungefär.

Svar på tråden hur ser era dagar ut med era 10 månaders bebisar????