• Helllen

Läkemedel för att sluta amma?

Hej!

Efter mjölkstockningar och 2 dränerade bröstbölder har jag beslutat mig för att sluta amma. Jag orkar helt enkelt inte mer... Jag skulle dock hemskt gärna vilja veta vilket läkemedel du fick för att ta bort mjölkproduktionen? Hur fungerade det? Några bieffekter? Hur lång tid tog det innan mjölken var borta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Läkemedel för att sluta amma?
  • FruGustavsson

jag fick inget läkemedel, det är fullt i brösten och gör ont nån dag sen går det bort.. men mjölk fanns det kvar ett bra tag, inte så att det läckte men om jag tryckte så kom det..

• kifr

Hej !

Stackare .. jag har också haft bröstböld, när jag fick min dotter för 14 år sedan, och låg inne i två omgångar för dränering. Jag fick dock medicin på sjukhuset för att stanna av produktionen, på 2 dygn var brösten helt tomma, produktionen stannade av direkt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad medicinen heter. Vet att den började på P och var egentligen en medicin som användes vid Parkinsons sjukdom (sant, hur konstigt det än låter). Kanske räcker om du säger det .. så vet kanske BVC eller läkare vad du menar.

Lycka till!

• Helllen

Mycket tacksam för era svar!

Har hittat namnet på medicinen tror jag; Parlodel. Ska lyssna med min läkare i eftermiddag om hon kan ge mig ett recept.
    Tack återigen!

• Hallonpaj

Pravidel heter det tror jag. Det är lite läskiga biverkningar, yrsel etc. Men med den jobbiga historian så är det kanske bra att få medicin som hjälper dig att sluta snabbt, istället för at ttrappa ned gradvis.

Lycka till och krya på dig efter alla bröstkomplikationerna! Kram

• Pilla70

pravidel heter det. jag fick den när jag skulle sluta amma. och hade hört så mycket skräckhistorier om alla hemska biverkningar man skulle få.
    men fick rådet att alltid äta innan jag tog dem och jag slapp alla biverkningar. mådde lite lite illa första dagen men annars absolut inget.

Älskar mina små prinsar och min stora prins
  • nea00

Här var det också bröstböld när flickan var 10 veckor. Jag avslutade amningen då utan medicin. Jag lindade brösten hårt i två dagar och tömde bara ut lite om brösten blev hårda och spända. Efter en vecka var det tomt... och taxöronen ett faktum. : )

Svar på tråden Läkemedel för att sluta amma?