• Mingo

Mjölk - en bra kalcium källa?

Vad tror ni. 'Alla vet' ju att mjölk är bra för vår benstomme, men hur vet vi det? Varför har Norden mest benskörhet i världen? Tror det är Finland och Sverige som toppar listan. Kan det inte vara så att Mejerierna propsar på att det är så mycket Kalcium i mjölken?
    Varför blir så många allergiska mot mjölk?
    Borde vi inte bara dricka mjölk som spädbarn, precis som djuren?

Vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden Mjölk - en bra kalcium källa?
  • Jennie Brunflo

Jag tror inte mejerierna har hittat på hur mycket kalcium det är i mjölken.
    Det tror jag är vetenskapligt belagt.

Jag tror att vi har hög benskörhet pga att vi rör oss för lite och äter fel. Det finns ju fler kalciumkällor än mjölk.

Jag tror inte det finns något entydigt svar på dina frågor....för det finns ju alltid svaret "jamen så gjorde man förr".

T.ex. så tror jag att man inte ska ge för mycket laktos och gluten den första tiden i livet. För jag tror att de kan sporra överkänsligheten.
    Men samtidigt så tror jag att spädbarn fick mer mjölk att dricka förr i världen, när man inte hade alla forskning och det blev ju folk av dom med.

Sedan är det ju lätt att säga att man förr i världen åt stekt fläsk med stekt potatis med gräddsås och äppelpaj med vispgrädde till efterrätt, utan att bli överviktiga...så varför kan man inte göra det nu?
    Därför att hela livet ser helt annorlunda ut nu.

Jag tror inte heller att man får vita tänder om man dricker mjölk, vilket de tror i vissa länder i Afrika. (Min korridåre kom därifrån och han berättade det.)

Jag tror helt enkelt att hela kosthållningen och samhället i sig utvecklas, så för att förhindra benskörhet måste vi ha mer aktiva äldre.

Förr dog man när man blev äldre, eller började med käpp med silverkrycka när man blev 50år.
    Tanterna klädda sig i svart och satt mest ner hela dagarna.

Inte konstigt då att man inte märkte av benskörheten på samma sätt som nu.

Hm....mycket svammel......men svaret är:
    jag tror inte det finns något svar som är svart/vitt.

• Mingo

Men i USA tex. där äter de väldigt fel (många iaf) och rör sig för lite, men benskörheten är inte densamma där och jag tror det är lika i många andra länder.

• qqqqq

Jag tror inte att mejerierna lurar oss. Har försökt att kolla varför vi har högre andel benskörhet här i norden, men har inte funnit något direkt svar. Kanske har vi för lite sol och bildar därför mindre andel egen D-vitamin. Dessutom så finns det ju ärftliga faktorer involverade i det också, och det borde kunna spela in. Och som Jennie säger, vi rör oss säkert för lite.
    Och vad gäller intolerans mot mjölkprodukter så tror jag att det är mycket vanligare att man inte klarar av att dricka mjölk i Afrika jämfört med Sverige.

• Jennie Brunflo

Jo, och där tror jag det har med kosthållning och vatten och levnadssituation att göra.

• Mingo

Men om det beror på kosthållning och att vi rör oss för lite varför är det i Norden vi har mest benskörhet?
    Varför skulle inte mejerierna kunna lura oss?
    Många tillsätter socker i livsmedlen för att det ska smaka sött och vi ska bli mer sugen.

Alla får tycka som dom vill, jag tycker bara det är en intressant fråga.

• Trynträ

Men mjölk är ju så gott så det går ju inte att vara utan. Själv dricker jag inte mjölk för att få i mig kalcium utan för att jag gillar smaken. Föredrar dock mini- och lättmjölk för annars känns den så fet.

• Glass

Man måste som kvinna dricka 8dl mjölk om dagen för att få i sig dagsbehovet.
    Att vi rör på oss för lite under hala livet är ju välkänt och upp till 30 år så kan vi fortfarande bygga upp vårt skelett, men sen gäller det att fortsätta att röra på sig och äta tillräckligt med kalcium för att det inte ska urkalkas.
    Vi äter också mer kött, spannmål och drickor nuförtiden och det blir surt i kroppen, då används en del av kalciumet till att neutralisera det. Därför behöver vi mer kalcium nuförtiden och våra bensköra medmänniskor ökar hela tiden.

• Mingo

Att man behöver kalcium för skelettet, det tvivlar jag inte en sekund på och säkert inte många andra heller, men är mjölk den rätta kalcium källan? Det tror inte jag. Det finns annan mat som jag tror är bättre källor.

• qqqqq

Mingo, blir lite nyfiken, varför tror du inte att mjölk är en bra kalciumkälla?

• Mingo

Därför att vi har så enormt mycket benskörhet här i Norden trots att vi dricker så mycket mjölk, för jag tror inte att vi äter sämre mat eller rör oss mindre än i många andra länder utanför norden. Många näringsforskare homeopater tex. tror inte heller att vi ska dricka mjölk.

Svar på tråden Mjölk - en bra kalcium källa?