Jag tror inte mejerierna har hittat på hur mycket kalcium det är i mjölken.
Det tror jag är vetenskapligt belagt.
Jag tror att vi har hög benskörhet pga att vi rör oss för lite och äter fel. Det finns ju fler kalciumkällor än mjölk.
Jag tror inte det finns något entydigt svar på dina frågor....för det finns ju alltid svaret "jamen så gjorde man förr".
T.ex. så tror jag att man inte ska ge för mycket laktos och gluten den första tiden i livet. För jag tror att de kan sporra överkänsligheten.
Men samtidigt så tror jag att spädbarn fick mer mjölk att dricka förr i världen, när man inte hade alla forskning och det blev ju folk av dom med.
Sedan är det ju lätt att säga att man förr i världen åt stekt fläsk med stekt potatis med gräddsås och äppelpaj med vispgrädde till efterrätt, utan att bli överviktiga...så varför kan man inte göra det nu?
Därför att hela livet ser helt annorlunda ut nu.
Jag tror inte heller att man får vita tänder om man dricker mjölk, vilket de tror i vissa länder i Afrika. (Min korridåre kom därifrån och han berättade det.)
Jag tror helt enkelt att hela kosthållningen och samhället i sig utvecklas, så för att förhindra benskörhet måste vi ha mer aktiva äldre.
Förr dog man när man blev äldre, eller började med käpp med silverkrycka när man blev 50år.
Tanterna klädda sig i svart och satt mest ner hela dagarna.
Inte konstigt då att man inte märkte av benskörheten på samma sätt som nu.
Hm....mycket svammel......men svaret är:
jag tror inte det finns något svar som är svart/vitt.