• Nov 2004

Kläder efter förlossningen på BB

Vilka kläder är bra att ha med sig till förlossningen att ha efteråt och på vägen hem? Mjuka kläder, typ skön mjuk tröja o byxor kan jag tro... men mer? Och hur ser kroppen ut efteråt? Kommer man i nåt annat än sina gravidkläder? Jag har svårt att tänka mig det, men det vore fint med lite tips från er andra. Är magen lika stor efteråt som innan förlossningen?

• Svar på tråden Kläder efter förlossningen på BB
  • Tjockepoffa

Att gå omkring i sjukhusets rockar känns inte kul. Man är ju frisk. Känns mycket bättre att kunna ta på sig sina egna kläder!

• nilam

Stora kläder rekomenderas! Jag hade köpt en stor mysdress som jag tänkte ha! Kom inte i den, fick åka hem i samma kläder som jag kom i! Nu en månad senare så kommer jag fortfarande inte i mina kläder som jag tänkt mig att ha! Använder fortfarande mamma-kläder!

Kram

• alan

Mammakläder!
    Efter förlossningen ser magen ut som om du vore i 6:e månaden...

• Värmlandstös

Jag låg på patienthotell så det fanns inga att låna men använde bara träningsbyxor. Kunde inte ha de mammabyxor som jag tagit med mig för de åkte ner. Min mage försvann direkt även om den var väldigt degig.

Bäst är att gardera sig för den kan vara nästan lika stor som innan eller helt borta. En kompis fick frågan två dagar efter förlossningen när det var dags att föda och det syntes verkligen inte på henne att hon fått!

• Fanty

Tänk också på att ha med en bra amningsbehå och en tröja som är enkel att dra upp/ner när ni ska amma.

• Backsippan

Livmodern väger ca 1 kg och man har töjt ut sin mage och gått upp i vikt, så man är ingen vacker syn. Man ser fortfarande gravid ut fast magen är väldigt mjuk och dallrig. Mitt förslag är ett par mjukisbyxor, sjukhusets vita skjortor och en snygg kofta att ta på sig när man får besök, den döljer lite.

• Nyfiken gul

Beror nog lite på hur man mår o hur förlossningen gick...

Blöder man som en stucken gris efteråt så rekommenderar jag starkt att använda sjukhusets rockar alternativt ha såna byxor på sig som man sen kan kasta...

Man är öm o stel efter en förlossning, känns väl ungefär som att man åkt på stryk 10 ggr, det stramar, det kliar, det sticks, mjölken sprutar, det rinner blod, svetten rinner, magen gör ont osv osv...

Så inga kläder som sitter åt! Och inga kläder man är rädd om för mjölkfläckar, kräksfläckar o blodfläckar får man räkna med...

Själv hade jag sjukhusets vita rock på mig o mammabyxor.

Åkte hem i samma kläder jag hade på mig när jag åkte in.

• Peztis

Kanske kan vara bra att investera i en jogging el ngt med dragkedja så man kan öppna upp vid amningen...

• Marvelina

Tänkte göra reklam för sajten www.figleaves.co.uk som bl a säljer mammabehå från Elle McPherson -snygg! Även tränings-/myskläder - har köpt snygga mjukisar från t.ex. DKNY mycket töjbara och bra pris.

• missLavly

Jag hade köpt en vit mysdress när jag fick mitt förra barn - ett misstag! Hade ju inte räknat med att blöda så mkt, så jag vågade inte ha vitt ifall jag skulle blöda igenom. Inte vitt alltså!

Svar på tråden Kläder efter förlossningen på BB