• Liinaaa

Har myom, vad innebär det?

Fick för en vecka sedn reda på att våran bebis i magen dött i v.10. Fick göra en skrapning men fick sedan några dagar efter det så otroligt ont i magen så jag åklte in för att göra en kontroll.
    Allt såg bra ut men de upptäckte att jag hade en myom i livmodern. Har hört det förut från en gynekolog men då sa de muskelknuta.
    De sa att det inte var något farligt och att det är ganska vanligt bland kvinnor så jag brydde mig inte mera om det.

Men nu när jag kollat runt lite här på fl ser jag att en myom kan göra det svårare att bli gravid (jag blev gravid 2 år efter p-piller stopp) och att det även kan leda till missfall.

Blir så fruktansvärt rädd, kommer jag ha svårt att bli gravid igen och kommer jag få flera missfall?

Någon med erfarenhet som kan förklara?

• Svar på tråden Har myom, vad innebär det?
  • Gumlan

Dom flesta kvinnor i vår släkt har haft myomer och alla har barn det fins en sorts myom tror jag som gör det svårt att bli gravid, men hade det varit det du haft hade dom garanterat sagt det!! En kompis till mig har det och hon måste äta p-piller hela tiden för att hålla myomerna borta... därför kan hon förmodligen itne bli gravid för om hon slutar med p-piller så börjar dom växa och bli väldigt många vad jag fattat det som och det går ju itne bli gravid med p-piller heller. men detta kan läkarna och skulle informerat dig om ifall det var denna typen du haft, så du behöver nog itne oroa dig

• asdf987

Hej! Jag har ett myom (muselknuta) och jag har 1 barn. Jag gjorde under graviditeten 2 st 'extra' UL för att kolla att barnet låg som det skulle, dvs att myomet inte skulle störa. Om det gör det svårare att bli gravid vet jag inte. Jag frågade vad det beror på att man har myom men det sa dom att det vet man inte utan det är sånt som bara finns. Det går att operera bort, vilket var tanken att jag skulle gjort om den titthålsoperation som jag gjorde inte gick att genomföra.

Vet inte om du fick nåt bra svar från mig men du vet att du är absolut inte ensam om att ha myom. Prata och fråga din läkare!!! för som ska ge svar på ALLA dina frågor.

• Liinaaa

Jag är så orolig, jag är liksom 21 år och har myom. Tydligen ska det vara ganska ovanligt att få myom vid så ung ålder!?
    Kan myomen ändras och bli 'dålig"? Kan de växa och bli flera?

• Gumlan

jag tror itne du ska oroa dig över det heller! dom i vår släkt har fått sina tidigt. Mamma fick 3 barn på 6 års tid trots myom och då var hon 18, 20 och 22 år...

Sök på nätet och läs om myomer? Jag tror det fins olika sorter som itne har något samband med varandra. altså kan inte en "godartad" blir "elak" osv... och jag tror att det bara är dom dåliga myomerna som förökar sig...

• Liinaaa
    Gumlan: Tack för ditt svar Men hur kan de se om det är en godartad eller elakartad..måste de inte ta prover och så för att se det?

Vet du hur hennes myomer satt?
  • asdf987

Be din läkare förklara vad för sorts myom du har innan du oroar dig för mycket. Man kan bli sjuk bara av att gå och fundera.

• humlan1973

Liinaaa: Jag har tagit bort 2 myom. Hur ar din symtom mer an att du fick ont imagen. Jag blodde otroligt mycket vid mens. Det kan vara ett tecken. Har de sagt att de ska ta bort den eller? Jag skrapade for myom och fick sedan ett mf, och nagra man senare ett mf till. Man skrapade igen, de hade inte fatt allt forsta gangen. Ar det sa att graviditeten satter sig pa myomet dod den av narings brist. Mina satt precis i borjan av livmodern. Ganska illa. De stoppade alla sperma. sa det tog ett tag innan jag blev garavid dar vid mf.

Men nu har jag en underbar son.

Det ar inget farligt men kolla upp det noga.

• Arrax

Hej.

Jag opererade mig för ca ett år sedan pga 1 cysta och 2 myom.
    De blev upptäckta när jag sökte hjälp för barnlöshet. Nu är dom borta men jag har tyvärr inte blivit med barn ännu. Men det beror inte på cystan eller myomen.

Om du är orolig så prata med din gynekolog och rådfråga om du kanske ska ta bort den eller om gynekologen inte tycker det är nödvändigt. Som Gumlan säger så kan man få barn fast man har myom.

Kram och lycka till

• Liinaaa
     humlan1973 : Jag tycker att jag har känt lite tryck ner från livmodern nu efter skrapningen. Men annars har jag inga andra symtom, vad jag vet.
    De sa bara att det inte var någon fara och att det är vanligt, jag frågade inget mer om det eftersom de sa att det var ok.

Kan man skrapa bort en myom?

Jag vet inte riktigt vart min satt, eller hur stor den var. De sa de inget om, men det såg ut som på ul skärmen att den satt ganska långt ner på höger sida. Är det bra eller dåligt?
  • Liinaaa
    Arrax: Men hur tar de bort den? Måste man operera bort den?

Jag vet att jag hade myom innan graviditeten, men sen när jag vart gravid och var på vul så sa de ingenting om att de såg att jag hade myom.
    När jag sedan var på efterkontroll efter ma, så såg de myomen igen. Kan de varit så att den kommer och går? Eller kan inte myomen försvinna av sig självt?
Svar på tråden Har myom, vad innebär det?