• Bella B

Ni med barn som sover i vagn ute på dagis - vilken åkpåse har ni?

Hejsan hoppsan!

Min son på 2-år skall börja sova på dagis efter jul (hämtar kl.12 idag). De sover ute i vagnar under tak. Ska köpa en åkpåse till honom att ha och sova i men vet inte vilken. Den måste vara rymlig nog för en 2-åring naturligtvis, och så varm och gossig som möjligt. Nån som kan tipsa om någon bra modell? Ska det vara med lammskinn i eller dun eller vad???

Barnen har overall på sig när de sover men jag vet inte om jag tycker det är så bra... Har de varit ute innan och blivit blöta är det ju ingen höjdare lixom. Ska man ha en extraoverall eller annat att sova i? Hur gör ni?

Mycket inköp blir det...  *mutter*

Tack på förhand!

~Mamma till Alvin & Milea~
  • Svar på tråden Ni med barn som sover i vagn ute på dagis - vilken åkpåse har ni?
  • helleappel

Vi har en åkpåse från Nomad, enligt uppgift skall det vara den längsta åkpåsen på marknaden. Den är varm och gosig och håller min son varm. han sover i ett microfleece ställ från Reima vilket räcker gott och väl. han har mössa och vantar samt tossor på fötterna. Det tycker iallafall våra fröknar räcker gott och väl.

• Andariel

Min son börjar dagis i januari och jag har inte planerat att ha någon åkpåse till honom att sova i. Behöver han det? Tänkte att det räcker med fårskinnet att ligga på, vinteroverallen och en tjock filt över honom och footsacken. Är overallen blöt hoppas jag personalen har så mycket förstånd att de lägger honom inne.

• Nalle Puh73

Skulle rekomendera dig att köpa en voksipåse (den med ull). Har tyvärr den som inte är ull själv (köpte fel), men lägger i en filt istället så klarar han sig bra ändå. Har en lång kille, men han ryms hur bra som helst i den.

• Tigerpluttis

Tycker ni ska ta upp det med förskolan. Där jag arbetar sover barnen ute varje dag men det är vi på förskolan som står med liggunderlag och sovsäckar till barnen. Barnen ligger skavfötter med varandra och får på så vis också lite extra värme av varandra när det är riktigt kallt ute.

• Sanna Marie

Overall då dom sover?
    Men gud så varmt.

På våran förskola har barnen vanligtvis fleecekläder på sig och sover i sovsäck/åkpåse. Att ligga på något varmt kan också vara bra samt en filt över som man kan dra upp lite i ansiktet.

• luddegos

På vår förskola sover barnen i sina egna vagnar ute.

Rekomendationerna här är åkpåse/sovsäck/täcke, fleeceställ, mössa vantar och raggsockar.

Jag har köpt en juniorsovsäck till sonen. När det är kallare lägger förskole personalen på filtar allt eftersom.

Finns billiga soväckar på jysk eller maxi för under hundralappen

♥Ludvig, my love ♥
  • nysignatur

Barnen ska ha en åkpåse att ligga i när de ska sova ute i vagn. Då räcker det med ett fleeceställ, vantar,mössa och varmt på fossingarna. Vet att som dagispersonal blir man tokig när föräldrar skickar med ett gäng filtar man ska försöka linda in barnet i..

• Bella B

Tack för svar!

Tyckte också overall lät lite "mycket" liksom... Kommer nog också köra på fleeceunderställ etc.

Filtar har de och lägger över barnen om det behövs men en åkpåse måste som sagt införskaffas. Sovsäck, blir inte det väldans stort och bylsigt i vagnen?

Voksi eller Nomad alltså, ska genast kolla in!!! Borde väl finnas på typ Babyland eller? Jag gillar de åkpåsar som man liksom kan "dra åt" lite runt huvudet, kan man det med dom?

• Bella B

Han har en lammfäll som vi hade i liggdelen när han var bebis, ska man köra med den också under åkpåsen eller blir det för varmt?

• Bella B

Glömde - Kanske ska påpeka att vi bor i Stockholm ifall det har nån betydelse!

• luddegos

Bella B: Vi har fortfarande lammfällen i vagnen under sovsäcken.  Tror inte det blir för varmt utan bara skönt och ombonat

Tror inte det blir så bylsigt i vagnen med sovsäck. Den är ju mindre än sovsäckar för vuxna. Förskollärarna verkar nöjda i alla fall

♥Ludvig, my love ♥
  • luddegos

Hade också gärna haft en Voksi, men de tror jag kostan över 2000 kr. Känns lite i överkant för mig i alla fall

♥Ludvig, my love ♥
  • Andariel

Men hur funkar det när barnen vaknar sen då? Är de bara ute medans de sover då eller? Trodde att de fick fortsätta vara ute och leka när de vaknade men då måste det ju bli ett himla sjå för personalen att först sätta på alla ungar fleeceställ och stoppa ner dem i åkpåsar sen vaknar de och då ska de plockas in och kläs i overall och sen ut och leka. Måste ju bli jättejobbigt för pesonalen.
    Sover de i overall med en filt över sig är det ju bara att lyfta ner barnet när det vaknar. Overall på i åkpåsen kan jag dock hålla med om att det blir alldeles för varmt!
    När jag gått förbi "vårt" dagis så har det alltid varit barn ute så jag har väl mest förutsatt att de är ute efter att de vaknat också.

• FruLidgren
    Andariel skrev 2006-10-21 11:40:26 följande:
    Men hur funkar det när barnen vaknar sen då? Är de bara ute medans de sover då eller? Trodde att de fick fortsätta vara ute och leka när de vaknade men då måste det ju bli ett himla sjå för personalen att först sätta på alla ungar fleeceställ och stoppa ner dem i åkpåsar sen vaknar de och då ska de plockas in och kläs i overall och sen ut och leka. Måste ju bli jättejobbigt för pesonalen.Sover de i overall med en filt över sig är det ju bara att lyfta ner barnet när det vaknar. Overall på i åkpåsen kan jag dock hålla med om att det blir alldeles för varmt!När jag gått förbi "vårt" dagis så har det alltid varit barn ute så jag har väl mest förutsatt att de är ute efter att de vaknat också.
    Hos oss så plockar vi upp barnen när dom vaknar. Tar in dom, klär av och så får dom sitta och vakna till i soffan. Sen äter vi mellis inne och går ut efter. Jag jobbar på en småbarns avdelning.
    Tycker personligen att det är absolut lättast med fleecekläder och åkpåse!
  • Bella B

2000 kr för en Voksi åkpåse! Blä va synd för den lät ju bra...

Tror jag kör med lammskinnet under och sen en annan åkpåse som inte är lika dyr. Kikade häromdan på en från Segr som verkade ganska rymlig och mysig. Den var "billig" (typ 600 kr) så den kanske är nåt vidare varm då? Ska leta efter den där Nomad också.

Jag har två åkpåsar hemma (en Bugaboo och en OTH) men ingen av dom passar nåt vidare för detta ändamål så det måste till att införskaffas en till...

• Bella B

Så Segr åkpåsen kanske INTE är nåt vidare varm ska det ju vara!!! *slarvar*

Svar på tråden Ni med barn som sover i vagn ute på dagis - vilken åkpåse har ni?