• Fortuna1

Rumsrena kaniner?

Hej!

Vi har skaffat två kaniner som bor och springer fritt i en lekstuga där de har en stor kaninbur (utomhusbur på ben med två "rum"), fya st kanin kiss- och bajslådor, höhäck, leksaker, grenar och kvistar mm. Vad jag förstår har de det riktigt bra jmf med många andra kaniner! Problemet är sedan de började bo i lekstugan så verkar det hopplöst att få dem rumsrena! Har läst att det ska vara lätt; att man bara lägger kiss och bajs där man vill att de ska "göra sina behov" - men våra bajsar och kissar precis öööverallt i hela lekstugan!!! De är nu 4 månader, kanske är det för sent nu? Är det någon som har något tips som kanske kan hjälpa oss?!

/maria

• Svar på tråden Rumsrena kaniner?
  • teijasmamma

låter kanske lite konstigt men pröva me o köp en toa till dom.... finns i djuraffärer en trekantig plastlåda typ.... jag hade en till min kanin o hon gjorde bara sina behov i den.... lätt o hålla rent oxå......

• annroll

Ja, köp en katttoa annars, ingen me lucka utan en vanlig som de kan hoppa ner i och sitta där... de funkar på mina... mina har ett helt rum, o de bajjar lite varstans, men ja överlever de så länge de är torra bajjar... :)

• Fortuna1

Hej! Jag har redan 4 kanintoaletter - men de gör sina behov även utanför dessa... Bajskluttarna är ok, men kisset är värre... Någon som har något bra sätt att få dem att bli rumsrena?

• MayaS
    Fortuna1 skrev 2006-11-07 13:31:09 följande:
    Hej! Jag har redan 4 kanintoaletter - men de gör sina behov även utanför dessa... Bajskluttarna är ok, men kisset är värre... Någon som har något bra sätt att få dem att bli rumsrena?

Hej!

Läste på ett ställe på nätet, tror att det var kaninhörnan, att om de kissat någonstans så måste man få bort lukten därifrån de kissat annars kommer de fortsätta kissa på samma ställe oavsett hur många kanintoaletter de har.

Så troligtvis är det så att de kan lukta sin egen urin utanför lådorna och därför fortsätter de att kissa utanför.

• freelove78

Jag har en Belgisk jätte som går på kattlådan.
    Han gör sina behov endast i lådan :)han ser lite rolig ut när han sitter i den lilla lådan:)
    Kolla vart dom gör sina behov mest å där ställer du en låda.
    Det ger resultat efter ett tag,så ge inte upp.

• Frediza1980

Hej! jag har haft kaniner som jag fått rumsrena. Vi köpte en kattlåda, sen började vi med att ställa den där kanninen föredrog att göra sina behov när han börja gå på lådan så flyttade vi den sakta en liten bit i taget, till det ställe vi ville att den skulle stå. Funka med 2 olika kaniner. hoppas att det går bra för dig.

Svar på tråden Rumsrena kaniner?