• PetraA72

migränhuvudvärk ngn OCH gravid?

Trodde jag la in ett meddelande här, men det ligger ju inte här så det hamnade väl ngnannanstans.

Sorry om jag rör till det, till min fråga.

Ngn här som lyckats bli gravid OCH som hade migränhuvudvärk innan fick sitt + ?

Jag brukar alltid ha migrän innan mens, och nu, ruvardag 9, så har jag fått det som vanligt. Antagligen mensen på G.

Är det ngn som känner igen sig men som ändå var gravid.

• Svar på tråden migränhuvudvärk ngn OCH gravid?
  • Lajsa

Här är en som har migrän fast jag är gravid. Det var värst i början och precis som dig så brukar jag alltid få det innan mensen. Så vi får hoppas att det inte är mensen för dig utan migränen som spökar då hcg hormonerna stiger.

Lycka till!

• PetraA72

Hej Lajsa - äntligen ngn med samma problem, började känna mig lite ensam!

Jag trodde att migränen berodde på att E2/östrogenet sjönk i kroppen. Så jag har tagit det för givet att det är vad som hänt, och att mensen som vanligt är på gång. Nu har jag även fått lite finnar, och det brukar ju också bara betyda en sak. Så hoppet är ju nästan ute.

Du nämde ngt om HCG-nivåer. Hur kan de påverka?

Kan nämna att jag varit gravid (har en dotter på 2,5 år) och vid den graviditeten var jag helt migränfri, tror ivart fall det, men det är möjligt att jag hade lite ont i början bara -sen helt borta.

I vilken vecka är du? Har migränen försvunnit nu?

Kramar
    Petra

• Lajsa

Hej igen!
    Det sista man ger upp är hoppet!
    Håller tummarna att det ska bli ett + för dig.

I alla fall så har jag BF den 26:e okt... om 5dgr
    Min migrän höll i sig i början av graviditeten var och varannan dag hade jag migrän men migränen blev bättre i mitten av grav och nu i slutet har jag bara haft ett migränanfall.
    Tog bara för givet att det var pga hcg:n som steg som gjorde att jag hade sånna hemska migrän anfall. Fast det är nog som du skriver pga E2/östrogenet.
    Har haft det rätt tufft innan detta + fastnade så det kan vara allt som man gått igenom också som gjorde att man var stressad och spänd = migrän.

Vet att då jag sökte för min migrän för ett antal år sedan så sa min Dr att den dagen du får barn så kommer din migrän att försvinna vilket den inte gjort. Oftast så brukar alla som har migrän bli bättre då dom blir gravida men inte jag.
    Så hoppas du  får + på stickan och att det bara är nu som du känner av migränen och får må bra sen för det är inte kul då man inte kan ta sina Imigran då man är gravid.
    Fick Panocod men det var inget som hjälpte för mig utan det fick bli iskall vetekudde och mörklagt rum de första månaderna.  ska bli intressant att se hur det blir sen då jag  fött.

Lycka till!

• Tid för barn 75

Oj, "nyttigt" att läsa om andra med migrän. Har försökt bli gravid i 2 år snart utan resultat och har blivit nedstämnd då inget händer. Fick för mig att imigranen som jag nu ätit i 10 år bidrar till att minska fertiliteten, men det finns hopp! Känner så igen mig i Lajsas inlägg. Fick panocod de jag berättade för vårdcentralen att vi gick i barntankar, men den har inte hjälpt mig heller. Är orolig för hur det ska bli om jag nu lyckas bli gravid och måste ta imigran. Kan väl aldrig vara bra även om inget påvisats utifrån forskningen?

• PetraA72

Lustigt, jag sitter här och våndas, för jag har såååå ont, och jag vet ju att mensen är på G, men vågar ändå inte ta min Imigran. Jag får helt enkelt hålla mig till vetekudden och fryspacket - blir en låååång natt. Suck.

Har du också mest problem innan mensen?

• Lajsa

Stackarn... hoppas migränen ger med sig då du använder vetekudden. Finns inget värre än migrän. Gå lägg dig i ett svalt kallt rum med öronproppar i öronen och försök sova... Lättare sagt än gjort jag vet. Hopas även att din mens inte är på g.

• Trollet75

Jag fick ett migränanfall i torsdags, hade plussat i tisdags. Så visst kan man vara gravid och ha migrän(fast jag fick missfall ). Jag hade precis som Lajsa mer migrän i början av graviditeten. (även det tvivelaktiga nöjet att ha migrän under förlossningen...)
    Hoppas du mår bättre Petra och mensen håller sig borta!

• nykomlingen2

Ytterligare en ruvare här som hade så ont i huvudet igår och hela natten till och från. Migrän eller annan huvudverk vet jag inte - men ont gjorde det i alla fall

• PetraA72

Lajsa: Oj vilken jobbig natt, inte en blund, bara upp, frysa fryspacket, mikra vetekudden, lägga sig, och så gör vi det hela en gång till, en gång till, en gång till... Hela förmiddagen har jag legat i sängen. Nu börjar jag känna mig lite bättre.

Jag tycker det här är ett jätteproblem, särksilt med tanke på jobbet. Oftast får jag dock migränen konstigt nog på helgen, men det är väl det där med att man slappnar av och då kommer det.

Tack för din omtanke!

Trollet75: Så otroligt tråkigt att höra om ditt missfall! Hur mår du nu?

Vet du om det har ngt samband, migränen och missfallet? Brukar du ha migrän? Jag har som sagt fått för mig att migränen kommer när östrogenet i kroppen sjunker. Som exempel kan jag nämna att jag hade det jobbigare med migränen natten innan min dotter föddes, än med själva värkarna - värkarna minns jag knappt - vetekudden jag köpt för förlossningsmärtor hamnade på nacken och huvudet istället

Kram till dig!

Nykomlingen2: Visst är det superjobbigt! Brukar du ha migrän annars också, eller bara just nu när du ruvar?

• nykomlingen2

Hej PetraA72: Ont i huvudet har väl alla ibland, men migrän vet jag inte om det var. Det är inte SÅ ofta som jag har så ont i huvudet att jag inte kan sova - definitivt inte varje månad i alla fall.

Ofast är det någon slags spänningshuvudvärk som jag har och så brukar min man massera mig - ibland så att det går över! Nu har jag fått för mig att massage inte är bra, för om ägget har fäst - då kan musklerna relaxera och ägget släppa! Man blir ju lite extra försiktig med allt just nu.

• Lajsa

Petra: Så är det man klarar sig oftast i från migränen på jobbet och sen då man är ledig kommer den som ett brev på posten. Hoppas du blivit bättre nu...stackarn.

Trollet: Fy vad tråkigt att läsa att du fått MF... skickar över en stor styrke kram.
    Har själv haft två MF men jag  finner ändå inga ord för det är så tråkigt att behöva gå igenom detta.

Själv har jag varit lite tung i huvudet i dag och sovit mesta delan av dagen och jag  tänkte ... tänk om jag får migrän och ska föda Sen läste jag här att trollet hade det...
    fy för att behöva ha migrän då man ska föda..ryser.
    Hur fixar man det???
    För när jag har migrän så är jag helt borta.

• Trollet75

Petra: Jag hade mycket migrän när jag väntade dottern, framför allt första trimestern. Det är inte omöjligt att min migrän denna gång var kopplad till missfallet, jag vet inte. Jag vet bara att migrän behöver absolut inte betyda missfall.

Lajsa: När värkarna drog igång fick jag migrän med aura (första gången med aura) Jag trodde att jag var på väg att få nåt krampanfall eftersom jag såg en massa blixtar och inte kunde fokusera. Jag hade inte ens reflekterat över huvudvärken förrän de frågade. Sedan hade jag två anfall (den enda medicin jag fick var citodon, hjälper föga mot migrän..) Men jag tror att min kropp avvaktade på att anfallen skulle ge med sig innan det "riktiga" förlossningsarbetet började. När huvudvärken väl släppte dröjde det bara 5-6 timmar innan hon kom.

Och du kan lita på att jag var helt borta. Vi fick vara kvar på förlossningsavdelningen eftersom jag mådde så dåligt(jag var bara öppen 2 cm när vi kom in) och när migränen hade släppt kom en ny barnmorska in (jag hade fem pass tror jag) och sa hej igen. Jag bara glodde på henne. Hon frågade om jag inte kände igen henne... Det var tydligen hon som hade tagit emot mig.

Jag vill bara säga att allt som allt var min förlossning en positiv upplevelse, jag gör gärna om det. Helst utan migrän, men om jag måste välja mellan att föda med migrän eller inte alls är det inte ett svårt val.

Svar på tråden migränhuvudvärk ngn OCH gravid?