• Viol123

Göra egen hemsida, tips på program

Hej!

Jag har tänkt att göra en egen hemsida till mitt företag, relativt nystartat, men den hemsida jag nu har från DinStudio har jag "växt ur". Jag skulle vilja ha ett program där jag själv kan göra layouten utan att kunna HTML-kodning. Jag vill inte vara för bunden till färdiga mallar och så utan kunna trixa lite själv och kunna lära mig detta på egen hand.

Har ni några tips på bra program att använda för att få ett proffesionellt resultat, helst skall det vara på svenska, det behöver inte vara gratis men kanske inte i 5000-kronorsklassen heller...

• Svar på tråden Göra egen hemsida, tips på program
  • Elfan

Jag jobbar med Dreamweaver (en äldre version), har dock ingen aning om vad det kostar.

• Solsticka

Jag skulle rekommendera Wordpress och ett webhotell. Jag använder Binero, där kan man dels installera Wordpress mycket enkelt eller använda Bineros program SiteBuilder som också är enkelt att använda.

Jag har gjort min hemsida alfredochalva.se med Bineros eget program. Visst ingen proffs-sida direkt men för 69 kr/mån är det helt ok.

cikusalfredo.se - tips på lite skojiga platser att besöka med barn!
  • nanneN

Dreamweaver har varit med länge och är riktigt bra.

Tänker du satsa på att bli webdesigner skulle jag dock rekommendera dig att du istället lägger krutet på att lära dig Wordpress, Drupal, Joomla eller något annat av dom färdiga CMS som finns idag, eller varför inte allihop. Ingen bygger längre hemsidor från scratch, allt bygger på färdiga CMS och sedan gör man egna mallar eller templates över det.
    Ska du bara bygga en enda site åt dig själv så visst kan du göra det från scratch, men allvarligt talat så vinner du ingenting på det. En Wordpress site har du igång på två minuter, den har alla funktioner du någonsin kommer att vilja ha och sen är det bara att börja modifiera utseendet med hjälp av css.

• Binary
    hungnhard skrev 2015-10-11 13:37:56 följande:

Jag skulle definitivt rekommendera www.agilewebsolutions.se dom har en tjänst som heter easycms där jag kan göra allt det du efterfrågar. betalar 500 kr i månaden och är nöjd.

500 spänn i månaden... gentemot tillexempel Loopia som kostar runt 80 spänn i månaden och man får installation av wordpress med ett klick. Njaaa.. nej tack
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Binary

utöver det är easy-cms ett gratis script, så i princip är det 500 i månaden för webhosting.

• Binary

Enkelt att kolla footprints i koden har du en URL så kan jag kolla. Inte svårare än så. och jag vidhåller att betalar man 500 per månad för hosting, så betalar man för mycket. För de pengarna får du en rätt maffig vps hos både glesys eller digital ocean eller till och med amerikabaserade mediatemple.

Då har jag inte ens börjat att lista de billigaste alternativen.

• Binary
    hungnhard skrev 2015-10-23 12:52:31 följande:

Jag betalar inte 500 kr för hosting. Jag betalar 500 kr för easycms.se och i det ingår hosting. Med det systemet kan jag göra massor med mer saker än jag kan göra i en ren installation av wordpress.  

Finns nästan ingen idag som använder en "ren" installation av wordpress som du kallar det, vilket du borde veta. Och jag är hemskt nyfiken på vilka funktioner du anser att du inte kan göra i wordpress, joomla, drupal, mambo eller liknande cms.

Sedan får du hemskt gärna spara pengar på "The New Yorker", BBC America, Variety, Sony Music, MTV News med flera då du har en bättre lösning för dessa (hint. dom använder wordpress)

Styrkan i wordpress är just att det blir exakt det man gör det till, det är modulärt och är väldigt enkelt att koda egna plugins till. Sedan att sökmotoroptimering är riktigt enkelt då du kan skriva direkt till htaccessfiler genom wordpress och flera andra roliga saker är bara bonus.

Och förresten, om jag läser deras egna site tillsammans med kunderna som dom hänvisar till, så verkar det som om easycms säljer hosting som basprodukt, precis som flertalet andra, men att en sitebuilder finns tillgänglig, precis som hos de flesta andra aktörer

Exempel: de hänvisar till frökenrut.se, som använder "lightcms" som bas, och dessutom till sverigetaxi, som använder ett standard php framework. Så. ta inte ut på mig att du känner dig lurad på priset på tjänsten du betalar för.

• Binary

Nu vet jag inte när du använde ett annat CMS senast, men installation av tillägg i både wordpress, joomla, Drupal, XOOPS, med flera är, beroende på vilket, antingen bara att söka på tillägget och klicka på "installera" eller, att via interface ladda upp det tillägg man vill ha och sedan klicka installera, vilket sådana som jag även demonstrerar för kunder som beställer ett CMS.

Att du tycker bättre om det du använder, det är en subjektiv sak som jag inte tänker säga varken bu eller bä om, eftersom det är en egen upplevelse.

För att göra en basic site med standard redigeringsverktyg så behövs ingen extra installation i vare sig wordpress eller de flesta andra större CMS då verktygen är integrerade från start, som tillexempel TinyMCE för textformattering och även inbyggda editorer för att ändra de utseenden som finns med.

Om man vill jämföra CMS så är det ganska enkelt att hitta jämförelser mellan olika CMS och vad de är för några, tillexempel via rackspace.com eller via r2integrated, 2 källor som ofta används inom hostingsfären. ( www.r2integrated.com/digital-lab/thought-leadership/cms-comparison-report ) ger tillexempel en ganska bra överblick över de 13 mest använda CMSen just nu vilket kan ge en bra och ej vinklad bild över hur olika CMS används och vad de klarar av.

• Binary
    hungnhard skrev 2015-10-27 14:20:49 följande:
    Men du har ju redan sagt bu  för ett system som du inte ens visste om fanns och trodde det var ett annat system. lägg bara ner nu och erkänn du hade fel från början. Det TS frågade efter från början var inte hosting heller.

Som sagt, jag har sagt bu för priset i förhållande till vad du egentligen får.

då du antingen betalar 500 spänn i månaden för något som du får hos leverantören av scriptet för 19 dollar i månaden, alternativt 29 dollar i månaden, ( www.lightcms.com/pricing )eller så är det inte CMSet i sig som du betalar för, vilket skulle ge att du betalar 500 spänn per månad för hosting, när detta går att få väldigt mycket billigare.

Med tanke på att det finns ett hundratal om inte tusentals olika CMS som används så är det inte så konstigt om man inte kan namnet på alla, vilket jag trodde var ganska uppenbart, men så var tydligen inte fallet. Jag har ju dock redan identifierat det system som ligger som backend för agilewebsolutions egen sida, vilket är ett CMS och det används även av åtminstone en av deras kunder. Jag väntar fortfarande på en URL av dig för att mer se om jag har identifierat rätt eller inte.

Det TS explicit frågade efter var följande:

"Jag skulle vilja ha ett program där jag själv kan göra layouten utan att kunna HTML-kodning. Jag vill inte vara för bunden till färdiga mallar och så utan kunna trixa lite själv och kunna lära mig detta på egen hand."

Så rent på en tekniskt ståndpunkt kan antingen TS lära sig knacka PHP/HTML/jQuery/CSS på egen hand med hjälp av w3cschool tilltexempel, eller använda ett CMS som tillåter ändringar ända in i kärnan, samt används professionellt på majoriteten av de större bolagen idag, eller välja ett nischat och stängt cms. Vad sedan TS väljer är helt klart upp till denne/a. Det enda jag kan ge är mina åsikter och kunskap i frågan.

• Binary
    hungnhard skrev 2015-10-27 16:51:48 följande:
    skaffa ett liv
    Jag har ett, eller snarare 2, ett professionellt och ett privat.
Svar på tråden Göra egen hemsida, tips på program