• Zkruttan

Peg/knapp??

Hej!
    Vi har inte peg ännu men skall sätta in en på onsdag. Min lilla skrutta är 13 månader och har haft nässond hela sitt liv. Det skall bli sååå skönt med peg i stället. Tova har också ds så det skulle vara roligt med kontakt!!!

• Zkruttan

Hej!
    kerstin71: Ja Tova har haft nässond alldeles för länge men hon kan äta lite genom munnen. Hon kanske får i sig en tesked. Hon har inga fysiska hinder men är van vid att få i sig maten utan att behöva anstränga sig. Hon vet inte heller vad hunger är eller vad det är för mening med att äta.

Visst får vi sätta tillbaka sonden ofta men det går lite i perioder tycker jag. Det skall bli väldigt skönt att slippa den nu. Allt kommer att bli enklare och som sagt slipper man att folk tittar och frågar. Sedan är hon ju så mycker finare utan!!!

• Zkruttan

Kan det vara granulom? Det kan vätska sig och även blöda lite. Vad är det för kompresser ni har?

• Zkruttan

Tova har lite granulom som vätskar sig och blöder lite ibland. Detta behandlar vi genom att lägga klorhexidin indränkta kompresser uppepå. Det har blivit mycket bättre på några dagar.

• Zkruttan

Vi låter dem sitta kvar, tejpar fast dem.

• Zkruttan

Tova har föresten peg (förlåt)fortfarande. Jag blandade visst ihop begreppen, behandling/skötsel kanske skiljer sig åt? I vanliga fall har vi ingenting på pegen det är bara nu när vi behandlar granulomet som vi har blöta (med klorhexidinsprit) kompresser på.

• Zkruttan

Hej!
    Jag tror inte granulom kan gå tillbaka av sig själv men de som kan det här säger i alla fall att det inte gör ont. Det finns de som alltid har lite granulom.

Svar på tråden Peg/knapp??