Peg/knapp??
Jag har knapp på magen och vet hur det känns. Jag fick min knapp 13 juni i år, fjorton år gammal. Om det är någon som undrar ngt om hur det känns eller liknande är det bara att fråga!
Jag har knapp på magen och vet hur det känns. Jag fick min knapp 13 juni i år, fjorton år gammal. Om det är någon som undrar ngt om hur det känns eller liknande är det bara att fråga!
Ok, visst!
När man snurrar på knappen känns det ungefär som om man snurrar på ett örhänge, fast på magen då. Det gör alltså inte ont.
Ibland kan det kännas som om knappen "drar in sig" och det händer bara när man är hungrig. Så har i alla fall jag haft det.
Att byta knapp ska inte göra ont, sist jag gjorde det gjorde det lite ont med jag var jätteirriterad runt om och det var därför vi bytte.
När såret är helt läkt gör det inte alls ont att tvätta runt knappen.
Att man får mat känns inte alls om man tar det i lagom tempo och om det är i rätt temperatur. Jag blev själv förvånad, jag trodde att det åtminstone skulle kännas någonting, men nej då, inget alls. Bra!
De första dagarna när jag hade fått knappen (fick knapp direkt, hade alltså ingen peg) hade jag ju ont och det varade sig länge, men nu några månader efter (fick den 13 juni i år) ser det faktiskt jättebra ut och gör inte ett dugg ont!
Säg till om du undrar något mer!
Ja, den kan dras in ganska hårt tycker jag, om man är hungrig. Kan ju vara det. Blir det bättre sen när hon har ätit då?
Nu när jag får 1000 ml från morgonen till ca 15.00 kontinuerligt och inte får ngn sondmat på kvällen (ja, jag äter "vanligt" också)kan jag bli hungrig snabbt och efter en stund då få jätteont i magen. Då dras ju knappen också in jättemycket. Alltså när jag blir så hungrig att jag får ont i magen.
Annars vet jag inte varför hon skriker pga det, men klart, det kan ju göra ont i såret om det inte är läkt, jag vet ju inte när din dotter fick sin knapp..
Likadant, när man är proppmätt står knappen ut!
Men det är ju egentligen inte så konstigt att den drar in sig när man är hungrig och står ut när man är proppmätt...
Vad bra att ni fått svar på lite ni undrat över. Fråga gärna vidare! :)
Vad glad jag blir att jag kan hjälpa någon på något sätt!
Kom på en sak nu.. En sak jag INTE rekommenderar är sådana där gummiplattor eller vad man ska säga. Kanske är bra för någon, men absolut inte för mig.. Fick den på sjukhuset, och dagen efter hade det runnit klet under den, så vi var tvungna att ta bort den. HELA dagen tog det, för klister satt fast i såret! Inget att rekommendera då man precis fått knapp!
Angående kompresser.. I början använde jag Aqua Cel, nu har jag ingenting. Men när jag hade det klippte vi ett "streck" in och sen en liten ring så att den satt kvar, man behövde inte tejpa eller så.. Nu menade du ju säkert blöta kompresser elliot1, men ändå.
Men Aqua Celen ska ju bli lite gelé-aktig när den blir kladdig, men är det blod fastnar det gärna i skinnet..
Det med plattan kanske funkar för er, men jag råder dig till att försöka ha den kvar så länge som möjligt, för i alla fall på mig var det minst lika irriterat när vi fått bort allt som det var innan vi satte dit den.. Tyvärr. Men om man låter den sitta mer än ett dygn kanske den lossnar lättare?
Chironsalva har jag också haft, jättebra!
Finns på apoteket.
Hehe, knappisar var ett bra ord.. Om jag ska beskriva mig själv någon gång med tre ord kommer "knappis" nog att finnas med.
Hoppas salvan hjälper nu!
Kuffat om? Vi märker att det är för lite vatten i ballongen om knappen sitter för löst. Helst ska man ju säkert kuffa om innan dess.
Hm. Han har inte gått ner i vikt? Verkar ändå lite mysko..
När kuffade du om? Jag tycker ändå du ska kolla kuffen, för den kan ju ha spruckit.. Men det händer inget om du drar i den?
Om man är mätt står den ju lite utåt, det kan inte vara det?
Annars hade jag åkt och kollat det om jag var som du.. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!
Det gör du rätt i. Du kan känna lite försiktigt och dra lite i knappen, så det inte är så att den är trasig.. För OM den skulle trilla ut när ni sover läker det igen på två timmar.. Jättesnabbt går det. Men jag antar att ni redan fått information om sådant och vad ni gör om knappen åker ut.
Så roligt att höra, jag ställer mer än gärna upp om någon undrar något!
Tessika: Ok, jag tyckte bara att när vi kuffat ur min och skulle dra ut den satt den inte jättelöst. Iofs ålar jag mig inte
men ändå. Bäst att ta det säkra före det osäkra och kolla upp det i så fall! Ville lixom bara utesluta möjligheten att den var sprucken. Menar nu om mitt inlägg ovan.
Hehe, expert vet jag ju inte precis.. Men jag har lärt mig ganska mycket detta halvåret jag haft knapp.
Jo, hålet drar ihop sig på två timmar. Därför är det bra att alltid ha en extra knapp hemma utifall något händer. Men det har ni väl? Annars kan ni ju ringa in och be om att få ha det. Bra att ha med sig på långa resor och sånt, när man inte kan ta sig till sjukhus så fort.
Om man söker på "gastrostomiport" på google.se hittar man mycket bra information. www.mic-key.com är också bra.
Jag har bara fått sondnäring, men också lite fil och så.. Men jag äter ju "vanligt" också, så jag får i mig sånt ändå.
Maxipaxi: Hehe, det kan det säkert ha varit. Jag minns ju att något satt framför mig när det var lax till lunch med ett litet barn, så det kan ju stämma. Var det inte Max som tappade sin bok eller vad det var som min bror tog upp? Eller blandar jag ihop alla barn.
Hoho, är det någon här? Denna tråden verkar ha dött ut lite... ![]()
Men för att inte vara allt för OT så får jag väl berätta lite...
Det går bra med mig och knappen nu, förutom att den skaver lite
blir nog bra så småningom.. Har sedan i somras bytt knapp 2 gånger.
Vet inte hur ofta man brukar byta den???
Jag har en knapp extra här hemma...
Byten
Slang - En gång i veckan
Sprutor - Varje dag
Aggregat (till pumpen) - Varje dag
Någon mer än jag som använder pump?
Pumpen jag har är också en sån liten lila från Nutricia...
Slangen har vi fått besked om att vi ska byta varje vecka. Först sa dom varannan, men det var tydligen viktigt att det blev varje vecka.. Nu menar jag alltså den slangen man kopplar på knappen, mellanslangen.
Pumpaggrergatet byter man ju däremot oftare, likaså alla sprutor.
Peg har jag aldrig haft, dom satte knapp direkt på mig. När man får peg gör väl den att magsäcken "växer ihop" med bukväggen va? När dom satte knappen direkt på mig fick dom sy fast magsäcken i bukväggen.