• elliot1

Peg/knapp??

Åh hej!! Här känner jag att vi passar in
    Min Bus ska få knapp den 6 nov.... Han har haft nässond till o från (mest till )sen han var 9 mån (är 1,5 år nu). Har just nu väldigt blandade känslor för operationen. För just nu äter han faktiskt riktigt bra för att vara han. Iofs lite om man jämför med jämnåriga... Fast detta gäller ju de senaste dagarna för hela våren o sommaren har han totalvägrat ALLT. Hoppas ju så mycket att detta ska vara bestående, men tror tyvärr inte det.
    Ni som vet: Brukar man få problem med pegen/knappen? Vad i sådana fall? Komplikationer? Och naturligtvis fördelarna? Kan inte ni som har erfarenhet berätta lite. Känner att jag vet alldeles för lite egentligen...

• elliot1

Tessika: Jag hade inte heller fortsatt på ett sätt som inte fungerar... Jag skulle gått tillbaka till det som fungerade!!! Det är ju mycket bättre att få behålla lite för lite än kräkas allt!!! O kräkas är ju sååååå jobbigt för både Ella o dig. Gå på din magkänsla!!!!

Här är det knappoperation nästa vecka... känns lite läskigt att söva han igen.. Just nu har vi ett lite delikat problem, HAN ÄTER Inte alls mycket om man jämför med andra, men för Bus är det helt ok. Känns ju fel att störa det just nu Men som vår dietist sa även fast det är bra o han är pigg o så så kanske det bara är 80-90 % vad han behöver och då går han inte upp i vikt som han ska och så svänger det nog när han blir sjuk. En bra backup ska vi se det som. Och han har ju bara ätit ok i en vecka, men för oss är det väääldigt länge
    MEN det märks att det är en fillifjonk jag har till son också Just nu fungerar det bara om maten är på burk!! För då ka han stänga o öppna locket mellan varje tugga!!!! Så just nu äts även gröt på burk Men vad gör man inte

• elliot1

Ojojoj, operation imorgon... Usch o fy, men det blir säkert bra när det är klart... Men oroligt nu

• elliot1

Oh vad kul att du hittat oss Emmixen Min lille kille fick knapp för två veckor sedan idag. Då har han haft sond i 9 månader.... Det fungerar bra att mata i den, men det vätskar sig rätt mycket. Lite läbbigt, när man inte vet riktigt hur det ska vara.. o vad som gör ont o inte. Vad skönt att du berättar hur det känns, för man undrar ju som sagt väldigt mycket..
    Stor kram till dig!!!!!!!!!!!!!!!!!

• elliot1

Ojojoj, nån som vet ... Idag när jag bytte kompress runt knappen så började det blöda, en hel del först, men det slutade ändå efter en stund. Bus har ett sår brevid/under knappen som har vätskat sig en hel del, men blödit har det inte gjort förrut. Såret ser ut som en röd geleklump ungefär. Vi var hos vår knappsköterska igår, men idag fick jag inte tag på henne.. Nån som vet hur man ska göra????????

• elliot1

Igår var de inte säkra på om det var ett granulom.Vad gör man åt ett sådant, läker det själv? Aquacel tror jag kompresserna heter, och så har vi "honungsskivor" (de lite tjockare gulaktiga). Och vi tvättar med koksaltlösning. Jag vill ju inte pilla på såret mer än nödvändigt.

• elliot1

Ska försöka få tag i vår sjuksköterska imorgon för att höra, känner mig lite snånojig, men vi är inte så vana vid denna knapp ännu. Låter du kompresserna sitta kvar alltså tejpar fast dem, eller baddar du bara?

• elliot1

Tror nog att behandling skötsel är ganska lika oavsett knapp, peg, stomi. Principen är ju den samma o säkert problemen också.
    Vi har klippt Aqua Celen ungefär som du skrev Emmixen. Förrut lite blöta med koksaltlösning men från igår torra. Det var när jag tog bort den som blodet kom..... men då var jag kanske dum som tejpade på en honungsplatta nu efter att det blödit Visste inte riktigt hur jag skulle göra, men att sätta dit nåt torrt skulle ju också fastna i såret...

• elliot1

har pratat med sköterskan idag.....o det verkar vara ett granulom. Gör det ont???? Svårbedömt om han bara är arg när jag är där ock pillar eller om det gör ont. Skulle smörja lite kortisonsalva på det o sen skulle vi höras på måndag om det inte började bli bättre. Men bättre verkar det ju inet bli av kompresserna, det har ju bara blivit större

Och plattan gick bra att få bort, inga problem alls faktiskt

• elliot1

Vad är Fucidin? En salva? På recept? Önskar så att detta bara blev bra... Vill inte veta av mer krångel, vi har haft vår beskärda del av det....

• elliot1

Var får jag tag i chironsalva? Letade på apotekets sida men det fanns inte. o när jag gogglade så hamnade jag i "råttforum" Ser i alla fall lite bättre ut idag efter gårdagen med kortisonsalva o inotyol.

• elliot1

hihi, gränsen för högkostnadsskyddet är sprängd för länge sedan Ska be om chironsalvan i veckan. Kan ett granulom gå till baka utan behandling??? Det borde det väl inte göra? Och gör det ont??? Eller är det bara irriterande? Har så mycket frågor fortfarande, hoppas ni orkar svara. Vi har väl inte riktigt blivit bekanta med denna knapp ännu

• elliot1

Hej på er knappisar
    Har varit o fått salva mot granulomet idag, får se im det hjälper. Inget mer blod i alla fall o ont verkar det inte göra.
    KRAM

• elliot1

Mat tar alltid minst en vecka och vi är inte alltid ute i så god tid.... Så där har det blivit problem flera gånger, framför allt när maten var restad och vi skulle åka bort!!!! De höll på att få köra den med budbil
    Har inte behövt beställa nåt annat ännu, det fixade knappsköterskan åt oss.

• elliot1

Tessika: Jo jag kör pure utspädd med sondnäring. 5-6 mån burkar passar utmärkt, gröt går också bra. Och fullkornsvälling. Oftast får han två mål utspädd mat,( lite beroende på om han ätit nåt själv) mest för att hans mage fungerar bäst då. Var försiktig i början bara så att magen inte får en chock Prova med nån frukt på läppen, mangopure är sött o gott och har gått bra hos oss. Annars så äts det nästan inget självmant just nu och Bus som var så duktig innan knappoperationen....

• elliot1

Hej igen.
    Bonny:
    Min son har en diagnos, och äter inte. Diagnosen brukar innehålla "uppfödningsproblem" som läkaren kallade det, MEN det finns ingen egentlig förklaring till varför han inte äter. Han kan äta. Gjorde det de tre veckorna innan han fick knapp, men efter det så har det varit tvärkört. Så han kan absolut, men det vill sig oftast inte.
    Oj nu vakna han, måste kila

• elliot1

Vi byter slang var tredje vecka, om den inte ser jätteäcklig ut innan.

Här är fler som får flashbacks, denna eländiga sond. Tillslut satte jag den själv i rena frustrationen. Läkaren hade berättat vad jag skulle tänka på och jag hade ju behövt hålla i Bus jämt på sjukhuset, så visst var jag nervös. Men det gick bra. och han var mycket lugnare när jag satte den själv, än när han blev fasthållen och en sköterska gjorde det. Då var han hysterisk. Hemma gick det mycket bättre

Hur gör ni för att "matträna" era små? Min blåvägrar allt i matväg just nu, o jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom intresserad. Nån som har tips?????? Han har ju inget fysiskt hinder för att äta själv.
    KRAM

Svar på tråden Peg/knapp??