• kansas

ok att sola solarium?

Känner mig så trist och glåmig. Är det ok att sola solarium? Bara ansiktssolarium kan väl inte skada? Handduk över magen om man solar hela kroppen, är det ok? Någon som "vet"?

• Svar på tråden ok att sola solarium?
  • celia04

det är ok att sola solarium men som annars är det ju inte bra. Tänk på att du kan få pigmentfläckar nu när du är gravid bara. Kände mig också grå och tråkig så jag solade och kände mig mkt bättre. Lägg blöt handduk på magen om du solar hela kroppen.

• kansas

Upps! Såg att det redan fanns en tråd om detta längre ned....

• AmandaPitkänen

dte är inte farligt men man kan få bestående pigmentfläckar occh det kanske man inte vill?

• Anna D

Jag skrev ett inlägg i den andra tråden oxå...
    Kanske det är OK med "spray-tan", där man blir duschad/sprayad med solbränna...det borde ju funka? Du kan ju alltid ringa till en salong och höra vad de säger om det?

• Ingen

Ingen risk för fostret. Kommer själv precis hem knallbrun men utan pigmentfläckar från en vecka vid ekvatorn. Den tropiska solen är förmodligen energistrålningsmässigt i paritet med ett solarium, men solen strålar förutom UVA även de skadligare UVB. Dessa är till stor del bortfiltrerade i moderna solarierör, så sola på du.

• LillKnoppen

Solarium är inte farligt för fostret men hörrni, det är farligt för er själva. Kan ni inte ta och sluta sola solarium och köra mer smink istället om ni känner er glåmiga? Jo jag vet att det inte är samma sak men det är så himla onödigt att skada huden i solarierna och jag vill inte höra någon som säger emot - för vi vet alla att det verkligen är skadligt.

• Ingen

LillKnoppen: jag säjer emot oavsett om du vill höra eller inte
    Överdrivet solande är farligt oavsett om det sker i solarium eller ute i friska luften (ref mitt tidigare inlägg och www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/uv/Om_solarier.html).
    Det gäller för övrigt för nästan allt som man gör överdrivet mycket. Att helt undvika solen skulle vara överdrivet åt andra hållet och kan i värsta fall resultera i D-vitaminbrist.
    För mig som har atopiska eksem är solen alt. solarium definitivt nyttig i lagom dos. Samma gäller till exempel för psoriasispatienter, som kan få solarium ordinerat av läkare. Eftersom jag dessutom lider av diagnosticerad SAD - årstidsbunden nedstämdhet, väger fördelarna med regelbundna vistelser i stark sol definitivt upp riskerna med solens UVA och UVB-ljus.
    Jag tror att de allra flesta människor klarar av att göra en egen riskbedömning utifrån fakta. Att onyanserat skrika "farligt" om allting gör ju bara att man tröttnar på att lyssna. Tror inte du det också?

• LillKnoppen

Att solarium och överdriven solning är farligt för huden bör vara känt vid det här laget av alla och stöds också av SSIs hemsida som du refererar till. Om du sedan har en sjukdom som blir bättre av att du solar är en helt annan sak och då får du följa dina läkares rekommendationer men vi andra ska vara försiktiga, så är det bara och det handlar inte om onyanserade utrop om "allting".

• Ingen

Lillknoppen:
    "Kan ni inte ta och sluta sola solarium...jag vill inte höra någon som säger emot - för vi vet alla att det verkligen är skadligt" är onyanserat.
    Dessutom lite konstigt att inte tillåta andra att ha en avvikande mening.
    "Alla" vet inte alls att det är skadligt. Jag och andra med mig hävdar fortfarande att det inte är skadligt att vara i solen eller i solarium lämpligt länge, när man är frisk för övrigt.

Jag förstår inte varför jag inte får uttrycka denna åsikt?

• kansas

Ok, jag är nöjd med svaren iallafall. Tack!

Svar på tråden ok att sola solarium?