• Mammatilltretroll

äter ni uppvärmd spenat trots varningar om att det är farligt?

Har hört och läst en hel del om att det inte är hälsosamt att äta uppvärmd spenat..
    Att det ska utsöndras nitrat som kan hämma syreupptagningsförmågan i blodet och öka risken för njursten..

Någon som vet nått mer?

• Svar på tråden äter ni uppvärmd spenat trots varningar om att det är farligt?
  • snutti

Har aldrig hört det, de säger ju på mvc att vi ska äta spenat...

Har du nån källa???

• meya

Det enda jag hört om spenat är att det är nyttigt och järnrikt...

• Västeråstjej

Hm, jag trodde spenat var nyttigt. Menar du att värma upp den igen typ som att värma rester?

• Mammatilltretroll

kanske ska uttrycka mig tydligare
    Jag syftar på spenat man ätit dagen innan och tillagat då och sen sparar i kylen för att värma och äta dagen efter..
    Det är Den spenaten som eventuellt anses mindre bra att äta..

Ska se vad jag hittar när jag söker på internet:

www.familjeliv.se/Forum-2-8/m44451.html

Hittar dock inget på livsmedelsverketshemsida..

• kansas

Det är inte bra att värma upp vissa gröna grönsaker igen, däribland spenat tror jag. Har själv gjort misstaget och inte tänkt på det, älskar stuvad spenat. Det bästa är nog att äta den nylagad och kasta resten om det skulle bli något över.

• Mmmajsan

Asch, all mat är farligt på nåt sätt. Ena dagen är t.ex. broccoli jättebra mot cancer, nästa dag kan det orsaka cancer och nu hör man att det inte spelar nån roll.
    Apropå njursten, så ska man inte heller äta rabarber eller dricka rabarbersaft, som innehåller ett ämne som kan bilda njurstenar. Men det äter jag ändå. Man kan väl rekommendera att undvika det om man vet att man har tendens till att bilda njursten, men annars tycker jag det bara är att äta på.

• Ellgee

Som jag fattar det går det bra att äta uppvärmd spenat om den vid första tillagningen kyldes snabbt. Det är när tillagad spenat står framme och svalnar långsamt som nitrithalterna kan bli höga.

• solrosblad

Vilket min spenat gjorde igår, som dottern sen värmde och åt. Fast hon ser iaf ut som vanligt, så det är nog inte så farligt, värre om man värmer om samma mat flera gånger isf.

Svar på tråden äter ni uppvärmd spenat trots varningar om att det är farligt?