• suten

Väcka bebis för mat?

Våran Noel är två veckor och flaskmatas p.g.a problem med amning. BVC har uppmanat oss att ge honom ersättning ca var tredje timme, max var fjärde timme. Vi tycker att det känns fel att väcka honom när han sover just för att han har svårt att somna. Ibalnd kan det bli så att vi måste väcka honom när han precis somnat för att det gått fyra timmar sedan senaste matning. Vi hamnar p.g.a detta i en ond cirkel där ingen av oss sover ordentligt.

Har förstått att bebisar som helammas får bröstet när de vill/är hungriga och att det inte är så viktigt att hålla reda på tiden. Måste det vara skillnad? Hur gör ni som delammar eller enbart ger flaska?

• Svar på tråden Väcka bebis för mat?
  • Tesie

Jag gav flaska, men när han ville ha. Sov han så sov han. Alltså väckte jag honom inte.!

Så länge de är friska o krya ska det inte vara några problem att låta de äta när de själva vill.

• Sanber

Låter honom sova!

jag är övertygad om att de själva vaknar då de är hungriga!

OM det inte är något "problem" med barnet förstås, dvs för tidigt född å liknande kan ju ha speciella behov men i övrigt så tror jag att det är helt ok att amma/mata då bebisen visar att den vill ha!

Lycka till!

Mamma Till Underbara Casper alias Cappe Cappelito!
  • Molle72

Har alltid flaskmatat båda mina barn och sover de och är mätta och belåtna så varför väcka dem. De vaknar ju när de är hungriga.
    Perfekt att få in rutiner med flaskmatning och ingen som bara vill ligga och snutta.

• Slumraren

Jag ammar och när dottern var nyfödd på bb väckte vi henne var tredje eller fjärde timme för mat. Detta för att hon inte fick i sig så mycket näring i början, så blodsockret sjönk och hon blev bara sömnigare och sömnigare, d.v.s. hon skulle knappast ha vaknat självmant.

Hemma fortsatte vi att ha koll på klockan tills hon var cirka två veckor. Då gjorde vi så att jag ställde väckarklockan på ca fem timmar från det att hon ätit senast. På så sätt fick hon en chans att vakna själv och jag kunde sova lugnt eftersom jag visste att det inte fanns någon risk att hennes blodsocker skulle sjunka för lågt. Kan säga att hon alltid vaknade själv före väckarklockan. Nu får hon vakna utan denna extra övervakning.

Jag fick inte uppfattningen att det var skillnad på barn som får ersättning och barn som ammas, men det kanske det är?

• Ior79

Fick också rådet att väacka min tjej hennes när hon bara var en vecka, pga att hon gick ner i vikt. Gjorde inte det. Hade så svårt att få henne att somna.... Hade hon fortsatt att gå ner hade man kanske varit tvungen men hon vände ganska snabbt. Är också övertygad att de vaknar när det suger i tarmen!

• T I N A

När min dotter var fyra veckor sov hon 8 timmar i streck en natt (hon brukade sova ganska länge) utan att äta. Jag blev lite orolig såklart. Andas hon? JA det gjorde hon ju, så jag tyckte det var jätte bra. Men när jag berättade detta för BVC sköterskan, så sa hon att hon max fick vara utan mat i 6h i sträck, helst fyra. Dels pga mjölkproduktionen, men även pga deras blodsocker. Nu i efterhand kan jag tycka att det var bullshit, men jag gick snällt upp och tvångsmatade henne ett par nätter, innan jag sket i det. Vi var båda så trötta att det ändå inte blev mycket ätande av.
    Om dom går upp tillräkligt i vikt, tror inte jag att man ska hålla på och väcka. Det är ju jättebra när de förstår skildnaden på natt och dag så tidigt. Numera vaknar min dotter flera gånger varje natt, så jag hade iallafall tur som fick ett par lugna månader där i början. Passa på och njut, men ha koll på honom bara!

• jessipessi

hej min dotter är lite tidigt född o vägde inte mycket 2525 g o då under tiden vi var på bb då fick vi väcka henne o mata henne men sen sa dem att när jag kom hem så skulle man absolut inte väcka ett barn o då vaknade hon själv efter nån timme o var hungrig. nu e hon 7 veckor o vi har aldrig väckt henne utan hon vaknar själv ibland går det 2 timmar mellan målen o e vi ute o går ibland som jag e 4-5 timmar med andra mamor då väcker inte jag henne utan då vaknar hon direkt vi kommer hem o e hungrig. o i natt höll hon 7 timmar o jag fick reda på att jag inte skulle väcka henne för först hade ja tänkt det me gjorde inte det för börjar man väcka sitt barn när dem tar bort ett mål på natten så kan man ha en bebis som vaknar sen varje natt flera gånger o vill ha mat även efter 1 år, men jag vaknade mitt i natt panik o trodde hon inte andades i o med att hon ej vaknat o ätit.

• Fru Fredricson

Jag fick samma råd, ammade i och för sig, men väck inte honom. JAg gjorde det i två veckor. Linnéa had problem att få grepp om bröstet så innan hon vaknat, greppat bröstet och började äta kunde det gå 45 min! Varken hon el jag blev gladare av detta. Låt ditt barn få sova, du behöver också sova. Lycka till!

• Rokka Jill

shit väckte ni era bebisar asså??
    jag väckte bara på bb.. sen lät jag henne sova..
    "man ska aldrig väcka en bebis"-meningen finns av en anledning..

vet en mamma som väckte sin son i flera veckor.
    tillslut sa hon på bvc "men nu orkar jag inte att väcka honom längre".
    "nä det behöver du inte?"

de e såååååååå glada för att kommentera vad som e såååååååååå viktigt.  men när det inte e lika viktigt längre påpekar ingen det.

• Marija79

Jag ammade inte, gav ersättning från första dan men Andrea fick själv bestämma när hon ville äta. Jag väckte henne aldrig för att ge henne mat. Hon är 8 månader nu och har inte haft några men av att inte ha väckts för att äta...

Svar på tråden Väcka bebis för mat?