• suten

Väcka bebis för mat?

Våran Noel är två veckor och flaskmatas p.g.a problem med amning. BVC har uppmanat oss att ge honom ersättning ca var tredje timme, max var fjärde timme. Vi tycker att det känns fel att väcka honom när han sover just för att han har svårt att somna. Ibalnd kan det bli så att vi måste väcka honom när han precis somnat för att det gått fyra timmar sedan senaste matning. Vi hamnar p.g.a detta i en ond cirkel där ingen av oss sover ordentligt.

Har förstått att bebisar som helammas får bröstet när de vill/är hungriga och att det inte är så viktigt att hålla reda på tiden. Måste det vara skillnad? Hur gör ni som delammar eller enbart ger flaska?

• Svar på tråden Väcka bebis för mat?
  • neenoo

Jag har helammat de sex första månaderna. Vår tjej sov hela nätter (sov21-05, äta, sov 05:15-9) efter ca två veckor och jag väckte inte henne för mat. Blev lite orolig ngn gång då hon var inne på 10:e el 11:e timman o då väckte jag henne. DET var ju inte popis!

Nu är det helt andra bullar. hon har den senaste månaden vaknat flera gånger på natten.

• nadja84

Så länge ditt barn går upp i vikt som det ska behöver det inte äta nattetid/kan äta vid självvalda tider!!
    Iallafall vad jag hört och det låter logiskt i mina öron..

*Dylan 2006-03-25*
  • LHW

Vi fick börja väcka vår lilla tjej efter ca 1,5 vecka eftersom hon inte gick upp i vikt som hon skulle. Hon kunde sova 6-8 timmar i sträck utan att vakna av hunger och hon blev bara tröttare och tröttare. När hon väl var vaken och skulle äta så åt hon otroligt dåligt. Efter en vecka där vi väckte henne var 3:e, var 4:e timme så vände det dock och hon började vakna själv av att hon var hungrig. Nu är det en pigg och matglad liten tjen på 8 veckor.

• MissWhiskey

det är la ingen idé att väcka dem. Vi har oxå fått höra att ni ska mata var tredje timma eller vad tusan det var, men vi lät honom sova. Blir han hugrig så vaknar han och säger till.

• Kaktusen

Låt honom sova, han vaknar när han blir hungrig.

• Maja o Felicia

Jag mammade min första och hon bestämde sina tider själv...
    Jag flaskmatade min andra men henne fick vi sondmata dom första två månaderna så hon sov medans vi matade... Sen när vi började ge flaska så så länge hon gick upp i vikt och mådde bra så fick hon sova över sina måltider och bestämma själv när hon ville ha mat, på sjukhuset sa dom att det var JÄTTE VIKTIGT att hon fick lära sig hunger-singnalerna och att hon lärde sig hur hon skulle singnalera efter mat.. Nu var hon förtidigt född men jag tror inte det har med saken att göra!!

Låt dit barn äta när han vill så länge han går upp i vikt!! Kanske sover han bättre om han får hitta sin egen rytm!!

• LittleRedRidinHood

jag har flaskmatat/delammat min son sen han var 1 månad. Har aldrig väckt honom för mat, varken när han helammades,delammades eller enbart flaskmatas som nu (5 månader). Dom vaknar när dom behöver mat, så passa på att sov när han sover!

• suten

Tack för alla svar... Känner mig lugnare nu och har börjat frångå BVCs rekommendationer!. Vi har slutat väcka honom för mat men gör som du, Undraren och ställer klockan på fem timmar så att han inte sover alltför länge. Det funkar! Han vaknar oftast av sig själv efter ca tre till fyra timmar.

• ejja81

hej vi fick väcka våran tjej då hon bara rasa ner i vikt,,men väckte henne inte på natten.
    får fortfarande väcka henne då hon sover nästan heladagen men går knappt att väcka,,på natten får hon sova,,men sitter å väntar på sista matningen nu så vaknar hon inte är jag lite elak å väcker henne,,,så att hon sen sover tills 5 ungefär.

om jag inte väcker henne så kan hon sova heladagen men är man vaken på natten så klart man vill sova på dagen=)

• Anke

Vi hade problem med amningen från början, jag fick mycket sår på bröstvårtorna och hon tog jättedåliga tag, men vi fick aldrig till det. Efter ett besök på BVC så konstaterade vi att att hon sov väldigt mycket, på dagarna kunde hon sova 4-5 timmar innan hon vaknade och ville ha mat. Men då var hon så panikhungrig att hon därför tog dåliga tag. Hon gick dessutom upp dåligt med vikt eftersom hon tog dåliga tag och därför blev mjölkproduktionen sämre också.

BVC sa att efter en timme är deras mage tom, så låt det inte gå mer än 2 max 3 timmar emellan målen så väck henne. Vi gjorde så, väckte henne varannan timme för mat. hon tog jättebra tag till slut, jag läkte och hon gick upp bra i vikt. Under en period så ville hon även ha mat varannan timme på nätterna (hon vaknade själv) men det höll i sig i ca två veckor.

Efter ett par tre-fyra veckor så glesade vi ut matningarna så det går väl ca 3 max 4 timmar emellan.

Nu så sover hon hela nätterna igenom. 21-5 eller 6.

BVC sa att hur dom sover på nätterna har egentligen inte så mycket att göra med hur dom sover på dan utan hur mycket dom äter på dan. så äter dom tillräckligt mycket på dan så behöver dom oftast inte äta så mycket på natten.

hon är 10 veckor snart 11, och det funkar jättebra för oss. Jag säger inte att det är så alla andra bör göra, men det har gett oss många fördelar. hon äter bra på dan, går upp bra i vikt och sover jättebra på natten.

.?:*¨¨*:?.planerar bröllop, oktober 2007.?:*¨¨*:?.
  • lilla tummelisa

...oops...
    så kan man få idé om hur man ska få det att funka med 3-4 tim mellanrum mellan målen.

• minitrollet

Jag tycker det skulle kännas fel att väcka när bebisen sover!!!
    enda anledningen som jag skulle göra det är om bebisen väger alldeles för lite.

• JoWiAn

Jag skulle aldrig ha väckt mitt barn bara för att de ska äta. Han váknar nog ändå när han är hungrig...

• Alvida

Jag har inte väckt min dotter, hon har fått säga till själv. I början var hon en av dem bebisar som sov länge och hade längre vakenhetsperioder- då åt hon. Och hon har följt sin vikt kurva!

• Isabellesmamma

går det inte mata medans han sover då?
    nu helammar jag ju..men jag ammar alltid tjejen när jag själv går och lägger mej, för att slippa vakna efter en stund igen. Jag har helt mörkt i rummet och tar upp henne så försiktigt jag kan. så hon äter medans hon sover. Funkar jättebra!

Svar på tråden Väcka bebis för mat?