• Karamellfabriken

Cheapy´s glasmosaik. Hjälp!

Jag handlade glasmosaik till vår lilla gästtoalett på Cheapy. Billigt och bra, trodde jag!
    Jag köpte en vit glasmosaik och en mörkare grå fog.
    Nu har följande problem uppstått:
    Det finns pyttesmå porer i kaklet, nålstickstora, och i dem fastnar fogmassan och är helt omöjlig att få bort.
    Resultatet blir en svartprickig mosaik. Hur fult som helst.
    Nu har jag provat svinto, tandborste, autosol, T-sprit mm.
    Inget funkar.
    Någon med tips.
    Foga om med vitt? Klaga hos Cheapy? Riva ner rubbet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-22 19:54:22:
    En sur ledsen gubbe hade passat bättre

• Svar på tråden Cheapy´s glasmosaik. Hjälp!
  • stin a

Jag hade nog kontaktat butiken där du inköpt kaklet(mosaiken)...ställt frågan om det inte ska fogas (med ironi)eller har dom någon bättre lösning...Jag förstår att det känns så iriterande....Jag hade blivit så !!!!!tokig...
    Kontakta butiken du!
    Hoppas det löser sig för dej!

• Karamellfabriken

Ja, visst blir man tokig!!
    Så mycket jobb som jag lagt ner på det, och så går allt åt helskotta av en sådan sak som jag absolut inte kunnat förutse.
    Man får väl ändå tro att det ska hålla en viss kvalitet även om det var billigt.

• stin a

Då du köpte mosaiken köpte du även fogen då samtidigt...fick du hjälp med valet av fog...För om du har köpt det så av dom så har du all rätt att klaga..

• Karamellfabriken

Ja, jag köpte mosaiken, verktygen, sättmassan och fogen där.
    Fast någon vidare hjälp fick jag inte. Killen i affären skyllde på att personalen inte hade någon utbildning på området.
    Men, i vilket fall som helst, måste det ju vara meningen att det ska gå att tvätta bort fogmassan från mosaiken, oavsett färg. Fogen ska ju inte sitta där, liksom!

Man undrar ju också hur man ska kunna hålla en sådan här porig mosaik ren.
    Usch, jag vill bara ha bort den

• stin a

Nej fogen ska ju verkligen inte sitta där....Personalen bör ju ha en viss kunskap om de produkter de säljer....Hoppas du kan få hjälp med vad du kan göra för att få bort fogen...du får annars kontakta en plattsättare och fråga vad du ev kan göra!

• Karamellfabriken

Bild på eländet finns i mitt galleri!

• Bettangarbo

Är det jämnt fördelat, "prickarna"? Då kanske ni får lära er att leva med, och försöka tycka om det.. Jag har svårt att tro att det går att få bort - hoppas jag har fel!

Har affären bistått med råd vid inköp skulle jag klagat och förklarat att de antingen får ge er säg 15% rabatt på ert inköp pga felköp (el säg att ni ska ha något av det ni köpt gratis) eller lösa det på annat sätt. Kanske är idé att ringa konsumentvägledaren där ni bor?

På bilderna så tyckte jag inte det såg såå hemskt ut, man KAN tro att det är meningen att det ska vara prickigt.. men det är utifrån en bild och jag förstår att resultatet inte blev som ni tänkt er. Då blir man självklart besviken. Men jag tror inte man som gäst reagerar och ni kan nog få rummet fint ändå, trots missödet. Hoppas ni blir nöjda till slut, hur ni än löser det!

• stin a

Nu har jag oxå tittat på bilderna och jag tycker nog inte heller att det är så farligt...sen kan ju kameran ge en fel uppfattning att det igentligen är värre i verkligheten....Jag såg ju trappan oxå som vi pratade om i en annan tråd förut....den blir ju superbra!

• Karamellfabriken

Bilden är ganska "snäll". Svårt att fotografera en blank yta.
    Intrycket är att väggen skulle vara väldigt smutsig....

• pr32

TS: Nog håller jag med dig...det va inte någon fin syn och den ser smutsig ut som du säger.
    Men jag tror nästan mer på att det är fogen det är nåt fel med!? Jag har satt en massa både kakel, klinkers och mosaik men aldrig varit med om att fogen varit svår att få bort.
    Gnuggade du mosaiken direkt efter att du satt på fogen? För har den fått börja torka, DÅ är det väldigt svårt att få bort den ur porerna.

Svar på tråden Cheapy´s glasmosaik. Hjälp!