• Pindus

hur vet man vad man vill jobba med?

sitter här med en lärarexamen, dock bara haft fritidspedagogvikariat så aldrig riktigt fått känna på hur det är att vara lärare. Men känner bara mer o mer att jag inte vill jobba inom skolans värld :(

Men vad vill jag göra då??

När man känner att man hamnat fel, hur gör man för att komma på VAD man vill syssla med??

• Svar på tråden hur vet man vad man vill jobba med?
  • MsNordqvist

Det skulle jag oxå vilja veta!

• Luddvar

Jag vill också veta det....

• Nyfiken gul

varför helt enkelt inte söka oliak sorters jobb o prova på lite vad man kan tänka sig?

Jag har aldrig jobbat med det jag är utbildad till (är gymnasieekonom) o har därmed haft alla möjliga sorters jobb man kan få när arbetsutbudet är begränsat - o det har gjort att man fått lite distans till vad drömjobbet kan vara...

Idag jobbar jag som hästskötare o DET är mitt drömjobb!

• Thina82

Jag är i samma situation som du. Jag läser just nu till undersköterska men tror inte att jag vill jobba som det. känns som att jag mest läser det för att få pengar (får utbildningen betald) och ha ngt att göra.

• Luddvar

Ja, jag utbildade mig till uska men det är inte min melodi så nu när föräldraledigheten är slut så vet jag inte vad jag ta mig till.

• Pindus

känns som att jag mest började plugga för att få flytta hemifrån... Skit nu när man sitter med 190 000 i skuld till csn med..

• Thina82

för min del är det så att när utbildningen är slut måste man ha fått jobb inom tre månader. det är via arb.förmedlingen. men jag vill verkligen inte jobba som usk. jag och min kille har börjat planera barn och tänkte tajma det lagom till min utbildning är slut så jag slipper jobba som det och kan fundera under min mammaledighet på vad jag vill göra.

• MsNordqvist

Nyfiken gul: Det är nog ett av mina drömyrken också, att få jobba med hästar är ju helt underbart. Men jag oroar mig över pengarna, lönen är ju inte direkt toppen vad jag förstår

• Poena

Hur vet man vad man vill jobba med?
    - Ja man får väl testa sig runt helt enkelt!

Jag tror att det är ytterst få människor som bara plötsligt visste vad de skulle göra resten av livet. Olika erfarenheter, resor,  utbildningar och jobb tror jag kan få en att inse vad man vill göra.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • sasse s

Tyvärr är det ju lite svårt att testa sig runt!

Jag vet inte riktigt heller vad jag vill bli... och jag har "testat" mig runt på säsongsjobb, man inte kan leva på fram till 2002. Nu har jag varit fast anställd sedan dess på ett jobb jag egentligen inte vill ha... Har sökt nya jobb i över ett år nu!

Men det är inte världens lättaste att "testa" sig runt när det är ca. 60 sökande på varje tjänst och man inte får något nytt jobb!

• Tigerunge

Har haft 17 jobb och alla de är för att jag velat testa på olika branscher. Är utbildad till konditor vilket jag trodde var rätt, men när utbildningen var slut var det det sista jag kunde tänka mig att jobba med.
    Är nu inne på en ny bana och kommer ev börja plugga.
    Tror att det är rätt för mig, men visst man vet aldrig.
    Framför allt är det viktigt att inte hamna i slentrian yrkesmässigt och tappa lusten.

Man måste våga testa annars får man inget svar tror jag.

• Ellen P

Tigerunge: Hehe, du låter som jag!! 17 jobb, haha...

När det gäller att testa sig runt går ju det om man har en viss "backup", alltså en sambo som ställer upp eller föräldrar eller om man har ett annat extrajobb man kan landa på emellan testningarna.... Men ja, ofta är det svårt om ekonomin står och faller med bara en själv...

Jag har ALDRIG vetat vad jag vill... ville också bli hästskötare, men som ms Nordqvist skrev så oroar man sig lite över ekonomin om man är ENSAM som jag....

På senaste arbetsintervjun frågade den rekryterinschefen: "Är du på väg någonstans i livet just nu, eller kan du tänka dig att vara på en enda plats (kontorsjobb)?" Det gav mig en svag panik.... för jag kanske vill gå snart....vem vet.....haha!! Ja, ibland undrar jag om det är nåt alllvarligt fel på mig, men jag kan inte hjälpa att jag måste vidare hela tiden och inte STÅR UT med dåliga chefer, att bli hunsad med och kontrollerad/synad..... Ja, vi får skylla på barndomen eller nåt....

Men jag tror tyvärr att jag aldrig kommer att finna EN arbetsplats där jag vill vara livet ut. Det enda intresset som har bestått genom åren det är att jag säljer Aloe vera på fritiden - DET kan jag tänka mig att ha som ett arbete! För där bestämmer jag det mesta SJÄLV. Men det kräver engagemang att komma igång i stor omfattning, och ibland har jag inte tid pga det vanliga jobbet........

• fenomena83

Ellen P, starta eget företag vettja!!

• Ellen P

fenomen83: Ja, det vill jag jättegärna! Men det är en lång väg dit och det gäller ju att ha ngt vid sidan av tills dess....

Vet heller inte exakt med VAD jag ska starta eget; älskar ju aloe vera, kanske inom det? Eller smink?

Det enda jag vet är att jag behöver lära mig mer om försäljning i så fall....

fenomena, vad sysslar du med?

• fenomena83

ingenting
    jag har fullt upp med att fundera ut VAD jag vill jobba med...

har massa alternativ.. barnmorska, journalist, psykolog, lärare, åklagare, bibliotekarie... å en massa annat.. egen företagare kanske också??
    men har ingen aning om vilket av dom jag ska ta. typ alla jobb kräver ju en massa utbildning och man vill ju inte slösa tid å pengar på nåt som man inte vill jobba med sen! skitkul att sitta med jätteskulder till csn och samtidigt vill man inte jobba med det som man är utbildad till.

det är därför jag har tagit "barn-biten" först eftersom jag ändå inte vet vad jag vill bli. men inom ett år måste jag bestämma mig ändå. SUCK.

Svar på tråden hur vet man vad man vill jobba med?