• Angelstorm

Köttfärssås med grädde

Någon som har ett gott recept med det? Hittar bara andra konstiga varianter både här inne o i receptböcker =(

• Svar på tråden Köttfärssås med grädde
  • sakoline

jag blandade bara ner matlagningsgrädde i köttfärsåsen. Tyvärr försvann mycket av köttfärssåsens smak då, så jag ska nog skippa det i fortsättningen.

• Carisma95

Steker köttfärsen, häller i krossad tomat, tomatpuré, majs och championer. Vänder slutligen i grädde och nån matsked mjöl + lite soja för färgens skull. Tillsätter lite basilika, oregano m.m (efter egen smak).

• Carre

Du gör köttfarssås som vanligt och häller i ca 1½ dl matgrädde när den är färdig, mitt tips är att ha lite extra tomatpuré så att grädden inte tar över smaken

• cruZZe

Bryn färs, lök, förska champinjoner + salt och peppar. I med 3DL grädde (till 400-500g färs) och 1-2msk tomatpure. Spruta i ketchup efter smak och behag. Låt puttra under lock i ca:15min.

• cruZZe

Tycker du det blir för krämigt och tjockt kan du spä på lite mjölk.

• Carisma95

Carre:
    Man har ju allt annat med tomat, plus att de flesta har ketchup på spagetti/köttfärssås, så varför inte i såsen?

• Carre

Nja, jag är lite anti ketchup, den har jag bara på hamburgare och korv med bröd.. det känns (för mig) att den förstör smaken.. men jag har en karl som äter spaghetti och många andra rätter med ketchup, men det får han hälla i på hans tallrik, inte i såsen

• Fiaflopp

Glöm inte köttfond om du har grädde i,det förhöjer smaken massor!!

• dimmid

Ett måste för köttfärs, Worchester Shire Sauce.

Prova!!

Svar på tråden Köttfärssås med grädde