Köttfärssås med grädde
Någon som har ett gott recept med det? Hittar bara andra konstiga varianter både här inne o i receptböcker =(
Någon som har ett gott recept med det? Hittar bara andra konstiga varianter både här inne o i receptböcker =(
Jag brukar bryna färsen med lök och färsk svamp, ibland zuccini (stavas?). Sen har jag pesto i ( Ca 5 msk beroende på hur mycket och det är smaksak) och kryddar med färsk basilika, svartpeppar, salt o färgsättningssoya. Och en trea grädde... Kanske ingen hälso o bantar-mat men gott ibland.
Blir det inte konstigt, att bara hälla grädde i köttfärssåsen? Vill ju inte att all "vanlig" smak ska försvinna
Man behöver inte använda så mycket grädde i köttfärssåsen för att det ska bli gräddigt, tillsätt den bara till ditt vanliga köttfärsrecept. Börja med att hälla i lite grann och smaka av, vill du sen ha mer så är det bara att tillsätta lite till.
Så här gör Du godaste köttfärssåsen!
*känner mig allsmäktig ikväll*
Fräs lök och köttfärs tills köttfärsen har slutat vätska sig. I med en burk krossade tomater, en riven morot och sedan kan Du fritt ösa i av squash och aubergin om Du gillar det. Salta men vänta med att krydda för nu ska köttfärssåsen puttar på spisen i minst en timme. Skulle vätskan koka bort (självklart ska det ligga lock på pannan/kastrullen) så häll på lite vatten. När alla grönsaker är sönderkokta och såsen har fått sån typ Dolmiofärg så är det dags att krydda. Jag gillar att krydda med sambal men här står det fritt att använda den krydda man vill. För att runda av kan man ha i en dutt grädde eller mjölk. Blir såsen för lös så red den med maizena.
Servera med parmesan.
Varsågod...det var så lite så!
Hejsan! Jag har alltid grädde i min köttfärssås.
Här kommer min variant:
500 g blandfärs
1/2 gul lök
Spiskummin
Chilipeppar
Svartpeppar
Paprikapulver
Salt
Köttbuljong + lite vatten
Tomatpure´
Lite soya
Turkisk yoghurt
Ketchup
Matlagningsgrädde
Röd och gul paprika
Maizena mjöl
Smaka av. Riktigt gott
Årgång77:
Turkisk yoghurt säger du... Hur mycket tar du då ungefär?
Vi brukar ha creme fraiche i köttfärssåsen.
Carisma95: ca 1/2 dl. Jag häller i samtidigt som jag smakar av. Använder numer alltid turkisk yoghurt istället för creme fraiche.
Hur ska jag göra nu?`Vi har ingen lök hemma!!! Kan man göra köttfärssås ändå?
Klart man kan. Vi har ingen lök i våran. Men det är väl kanske en smaksak..
Skippade löken. Hade i vitlök istället... o så grädde =) det blev gott o mer mättande än vanligt men antar det är grädden som gjorde att det blev så
Jag brukar ta färska tomater istället för krossade tomater på burk. Mycket mycket godare.