• Mia m Rasmus

Behöver man vara med i facket för att få a-kassa?

Måste man vara med i facket för att få a-kassa om man blir arbetslös?
    Eller räcker det att betala avgiften till a-kassan?

• Svar på tråden Behöver man vara med i facket för att få a-kassa?
  • Charlott29

Det räcker att du är med i a-kassan. Du måste dock ha varit med ett antal månader, vet ej hur många, för att ha rätt till detsamma.

• Birgitta2

De flesta a-kassor vill att man har betalt in i 12 månader samt arbetat i minst 8 månader den senaste tolvmånadersperioden. Gå in på ditt facks hemsida och kolla just dem. Där brukar det stå.

• Novus

Man måste inte ha jobbat 8 månader för att få ersättning. Har man vart med 12 månader kan man få grundersättningen på 320 kr om dagen. Har du vart med någonstans innan? När jag gick med i facket hade jag vart med i ALlfakassan och fick då ersättning från Akassan direkt

• Mia m Rasmus

Jag har varit medlem i a-kassan sedan 1997 så det är inga problem för min del

• Birgitta2
    Mia m Rasmus skrev 2006-10-23 14:23:14 följande:
    Jag har varit medlem i a-kassan sedan 1997 så det är inga problem för min del
    Du kan gå ur facket och enbart betala till a-kassa. Men har du grupplivförsäkring via facket så mister du den. Hör med dom vilka förmåner du har, kanske det är värt att behålla dem?
  • Carisma95

Tyvärr är detta precis vad regeringen vill...

• kryddann

Du bör också tänka på att du eventuellt har hemförsäkring, barnförsäkring, fritidsförsäkring mm genom din fackförening, och dom försäkringarna är väldigt bra o billiga när man jämför marknaden.

Svar på tråden Behöver man vara med i facket för att få a-kassa?