• mästerkattenistövlar

Minifom

När kan man börja ge minifom? Vår son har jätteont i magen och vill varken sova eler äta rätt. Han är 4 dagar gammal och vi undrar när vi, om det behövs, kan börja använda Minifom?

MVH

• Svar på tråden Minifom
  • WimsA

Det kan man göra med en gång! 10 droppar innan han ska ammas!

♥Nelson & Romeo, det är kärlek det♥
  • såsen

Du kan ge de frå att de är nyfödda...så om jag vore dig då skulle jag prova att ge honom det

• sol1

Jag började med minifom när min dotter var 1 vecka gammal det funkade men ge inte upp direkt om du inte ser någon effekt det kan ta upp till 4 dagar innan man märker någon skillnad alls.

• pemi

Var ok att använda minifom till Alva enligt bvc, de rekomenderade då hon var 14 dagar. Tror inte att det är någon som helst åldersgräns på det.  Själv köpte jag weledas amningsthe istället och dricker det 2-3 ggr/dag , det innehåller fänkål, anis och kummin och både min o Alvas magar har blivit bättre.

• mästerkattenistövlar

Tack för alla svar! Har varit på Apoteket och köpt en flaska nu iaf. På Apotekets rådgivning kunde de heller inte komma på någon anledning till varför det inte skulle vara okej att börja redan nu, så nu har vi tagit de första tio dropparna.

pemi- det kan ju knappast skada att dricka det också. Ska se om det går att få tag i här.

• pemi

> MKIS, Jag köpte mitt the på en hälsokost butik (life), en bonus är att jag tom tycker det är gott.

• mästerkattenistövlar

pemi- Va bra, Life-butiker har vi till och med ett par av här.

• Meredith

En till fråga om Minifom. Om det nu skulle hjälpa, att bebisarna blir bättre i magen. Hur länge vågar man ge dropparna? Flera dagar, veckor eller månader?

*LEIA 061002*
  • TisseTiger

Du kan lugnt fortsätta ge dropparna. Vår son har fått det ca en månad nu.  Även öka dosen om det inte hjälper efterhand. Upp till 50 droppar kan man dosera upp till. Jag har slutat med mejeriprodukter själv för att testa om det hjälper ytterligare för vår lille kille och det gör det.

• Babe

Meredith: man kan ge dropparna så länge du behöver det. Det är inget som går ut i kroppen utan verkar bara i tarmarna.

TIPS: Jag använde minifom för koliken i en månad (upptill 30droppar/mål) och det var väl "sådär" med dotterns kolik. Nu fick jag tips från en finsk doktor om att istället använda ngt som förebygger själva problemet inte bara tillfällig lösning (som minifom).
    Hon rek. RELA-droppar, som är ett slags mjölksyrebakterier som balanserar och neutraliserar bebisens mage, som oftast inte hunnit komma i balans ännu. Det har jag nu använt i en vecka och hon har blitt mycket lugnare! BVC i Finland rek. den istället för minifom, som är "gammeldags behandlingsmetod" enl. dem... Ville bara dela med mig *ler*
    Babe

• mästerkattenistövlar

Hur blir det sen då? Blir allt fina fisken eller hjälper det bara så att man inte blir tokig?

Nu börjar tredje dygnet med Minifomen, och vi tror att det har hjälpt. Första natten var underbar, med en lite skrikstund som botades med promenad, men i natt var det jobbigt igen. Kramper i magen och gnäll (inte hysteriskt skrik dock) från halv tre till tio på morgonen.

Vi har bara kört på 10-15 droppar, men även gett när själva kramperna varit. Ska vi höja dosen, kanske?

• sol1

ska väl vara 10 droppar precis före varje mål mat kan dock ta upp till en vecka innan man får full effekt

• mästerkattenistövlar

Vad exakt är det i mjölken som är så dåligt? Kan man inte köra med laktosfria prudukter istället? Är det inte mjölksockret som är "boven i dramat"?

• Babe

ladylovely: Jag har köpt den i Finland, men den är tillverkad i Sverige. Fråga efter Rela mjölksyrebakterie-droppar på apoteket. De kan ju ha en likvärdig produkt med annan tillverkare om inte annat... Dyra droppar är det, men hon är lugnare i magen nu efter en vecka!!!

mästerkatten: Det skonsammaste för bebisen är bröstmjölken! Men visst är det viktigt att tänka på att man inte själv äter gasbildande mat eller surt (citrus, kolsyra mm) och pejlar vad hon blir riktigt dålig av... Men min bebis, som många andra med kolik, sväljer mycket luft som sedan trycker i magen innan det kommer ut (rapar/pruttar). Man får helt enkelt föröka luska ut orsaken *jobbigt*

Till vår stoooora tröst: spädbarnskoloken som är som värst vid 6-8v avtar efter 3 mån och är ett minne blott efter det bebisen hunnit bli 4 mån!!!!!

Kram/Babe

• Babe

"koliken" ska det stå... (inte kolok) sorry.

• sol1

man skulle ju kunna tro att mjölksockret är boven men enligt min barndocktor är det mjölkproteinet som är det å då är det ju istort sätt allt men ammar man så brukar det räcka att bara ta bort vanlig mjölk från mammas kost

• mästerkattenistövlar

RELA-dropparna finns inte i Sverige, men däremot en motsvarighet som heter BioGaia barnhälsa. Har börjat använda dem idag, och just idag är en gnälligare kväll än det varit på ett par dagar.
    Men jag uppdaterar om ett tag igen!

• Babe

mästerkatten: det tar ngr dagar innan man kan se "reultat". Hoppas det hjälper för din lilla, det gjorde livet mycket enklare för vår lilltös !!!

sol1: du har rätt, men BVC rek. inte att börja med mjölk-fri diet innan det verkligen är "akut". Det är så mycket annat som kan spela in, tex. just gaser i magen av att bebisen sväljer luft... eller helt enkelt omogen mage (obalans i magen och dess bakterier) eller ngt annat i kosten mamman äter...

Svar på tråden Minifom