• helenasthlm

Gå ur facket fast man är arbetssökande?

Bara vara med i kassan....?

• Svar på tråden Gå ur facket fast man är arbetssökande?
  • lindasve

Ja? varför ska du betala fackavgift när du är arbetslös? Jag betalar bara A-kassa...

• Novus

Facket kan ju vara bra om du skulle bli diskriminerad vid tex en jobbansökan.
    Jag funderar själv på att gå ur då jag bara jobbar timmar och nu ska vara mammaledig. De som haft hjälp av facket tycker inte att det vart någo speciellt med tanke på vad de betalar in.

• Fru Indosaurie

ja absolut, det gjorde jag.
    Du kan gå med den dagen du får ett arbete.

nog för att dom försökte övertala mig att inte gå ur. Varför har jag glömt nu

• Novus

För att förtydliga bara, de som jag vet som haft hjälp av facket. Sen har jag ju läst om de som med hjälp av dem fått ut tex skadestånd då de diskiminerats

• greeneyes

givetvis försöker dom övertala en att inte gå ur, de förlorar ju pengar på det. var bara bestämd o säg att du inte vill diskutera saken, utan att du vill gå ur.

• dinos

tänk bara på att om något händer på arbetsplatsen när du får ett jobb måste du ha varit medlem 3 månader innan du kan få hjälp.

skulle aldrig någonsin gå ur facket bara för jag är arbetssökande. jag kan använda mig av mitt medlemskap även om jag är arbetslös.

• dinos

jag säger bara solidaritet!!!!

• evaviola

Har aldrig varit med i något fack, utan haft Alfakassan. Varit hur nöjd som helst. De gågner jag haft problem på jobbet har jag löst detta själv med hjälp av arbetskollegor. Vår fackombudsman (kvinna) ringde en gång till facket för att fråga, rent hyoptetiskt och dom hade inte kunnat hjälpa mig även om jag varit med.

• WhiteTrash

Jag har varit med i facket fastän jag varit arbetslös. Tycker de haft bra försäkringar och bra möjligheter till att ta lån mm

• Maja 79

Du betalar ju inte bara till facket i din medlemsavgift.. Du har ju olika försäkringar som ingår.. Vi har hemförsäkring och olycksfallsförsäkring bla. Samt förmånen att täckna bla sjukförsäkringar utan läkarundersökning..

(Jag får inte täckna försäkringar i vanliga fall, då jag har dokumenterade sjukdomar..)

Jag gick inte ur facket när jag var arbetslös, dels för förs. men även för solidariteten..

Jag nyttjade min arbetslösa tid till att studera fackligt!!

Man blir faan inte lyckligt utav att vara olycklig..
Svar på tråden Gå ur facket fast man är arbetssökande?