• Emeraldy

Finare middag men relativt lättlagat?

Jag vill ha recepttips på lite finare maträtter att bjuda på. Jag har mina bjudrätter, men det är ju trist att bjuda på samma mat flera gånger så nu behöver jag förnya mig lite

Jag gillar att laga mat men är ingen mästerkock, så det får inte vara allt för avancerat...Räcka ut tungan

Jag gillar inte fisk. Gärna nåt med kött eller, ännu hellre, kyckling.

Tack på förhand!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Finare middag men relativt lättlagat?
  • Apif la deuxième

Vad är dina bjudrätter då? Så man inte tipsar dig om just det.

• Dino78

Jag har ett recept på kyckling som jag tycker ger världens godaste sås...ska hämta receptet när jag spelat färdigt min betapet-omgång. Har bjudit på det vid 3 olika tillfällen och alla har tagit om och nsätan slickat rent skålarna

DIF i själ och hjärta
  • siamesen

Ankbröstfilé

har jag tipsat om förut...bara att salt och peppra och slânga in i ugnen. Kan ätas med hasselbackspotatis eller nagon gratäng tex

• Dino78

4  kycklingfiléer
    5dl vatten
    1 buljontärning
    1½ msk soja
    3 msk balsamvinäger
    2-3 vitlöksklyftor
    2 tsk rosmarin

SÅS:
    2dl vispgrädde
    1½ msk mjöl
    salt och peppar

Blanda vatten, buljong, vinäger, vitlök, rosmarin i en anna. Lägg i kuycklingen i skivor och koka svagt 10 minuter. Sila upp 2dl av buljongen, tillsätt grädden blandat med mjölet. Koka 3-5munuter. Salta och peppra.
    Servera med pressad potatis/ris och sallad.
    Såsen är gudomligt god tycker jag!

DIF i själ och hjärta
  • angeleye82

Basilikakyckling med tagliatelle

Kyckling med basilika och tagliatelle
    Detta recept med kyckling passar bra till lunch. Gott och enkelt.

Tid: 50 minuter

4 portioner

Du behöver:
    1 kg kycklinglår eller kycklingklubbor
    2 msk matolja
    ½ tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 tsk basilika
    12 st tagliatelle-nystan
    2 msk olivolja
    2 tsk basilika

Gör så här:
    Lägg kycklingdelarna i en ugnssäker form. Blanda matolja, salt, peppar och basilika och pensla på kycklingdelarna. Sätt in i 225 grader varm ugn i mitten, ca 50 minuter. (Om delarna är tinade ca 35 minuter).

Koka tagliatelle enligt instruktion på förpackningen. Häll av vattnet. Rör ihop olivolja och basilika och häll över pastan och rör om.

Servera tagliatelle och kyckling ihop med en sallad, gärna med "Enkel salladsdressing" och kanske även basilikabröd.

• cid

Jag har ett DUNDERGOTT recept på kyckling!

*Kycklingfiléer (en till varje pers.)
    *bryn dom så dom får lite färg med salt, peppar och oregano,
    *linda in dom i parmaskina (brukar räcka med en skinka/kyckling)
    *blanda ihop en sås på 5 dl kelda (beroende på hur många filéer)kanske ca 3 msk balsamvinäger, 1-2 vitlöksklyftor och 3-4 msk kycklingfond (man får ha i lite efter smak, kan ju variera sig lite vad man gillar)
    *lägg filéerna i en form, över med såsen och in i ugnen i 225 grader i ca 15-20 minuter
    *servera med bandspagetti och ev lite wokade grönsaker

HUR GOTT SOM HELST!

• angeleye82

Nasi Goreng

Nasi goreng är enkelt att göra och ett mycket gott recept. Använd fullkornsris så blir det en rätt med lågt GI.
    Nasi goreng är ett recept som har sina rötter i Indonesien. Mycket gott, hälsosamt och enkel rätt. Använd gärna fullkornsris så får detta recept ett lågt GI.

Tid: ca 30 min

4 portioner

Du behöver:
    400 g kycklingkött
    2 portioner ris
    4 msk olja
    3 gula lökar
    6 dl strimlad vitkål
    2-4 pressad vitlöksklyftor
    4 tsk curry
    1 tsk salt
    1 röd paprika
    1 grön paprika
    3 tsk paprikapulver
    2 tsk äkta soja
    100 g skalade räkor

Gör så här:
    Om du inte redan har färdiglagat kycklingkött, tillaga kycklingköttet. Du kan använda alla delar på kycklingen; klubbor eller filéer.

Koka 2 portioner ris enligt instruktion på förpackningen. (Vill man att det ska bli 6 portioner av detta recept så kan man ta 4 portioner ris istället, dock blir GI-värdet då högre.)

Under tiden riset kokar gör du allt annat så att du när riset är klart kan blanda ihop det med riset.

Skala och hacka lökarna. Skala av några blad på ett vitkålshuvud och skär i strimlor och dela sedan på tvären så att det blir små bitar. Det ska bli ungefär 6 dl hackad vitkål, det är inget du behöver mäta upp, se det bara som ett riktmärke när du hackar vitkålen.

Värm en stekpanna till medelvärme med lite av oljan. Stek lök och vitkål. Pressa över vitlök. Strö över curry, vitlök och salt. Låt steka tillsammans på svag till medelvärme, det får inte bli bränt, lök och vitkål ska mjukna. Häll på mer olja om det ser torrt ut.

Under tiden detta steker så passar du på att skära paprikorna i småbitar. Skär även köttet i mindre bitar.

Tillsätt paprika och kött i stekpannan. Häll över räkorna. Häll även över paprikapulver och soya, blanda om och låt steka tillsammans ca 10 minuter. Smaka av och tillsätt ev mer av curry och salt.

Blanda ihop med det färdigkokta riset.

Servera!

Tips:
    Denna rätt passar bra att spara i matlådor och värma senare.

Variationstips:
    Man kan istället för kyckling använda fläskkött. Tänk också på att denna rätt är ypperlig för att laga något gott av kyckling- eller griskött som blivit över.

• Emeraldy

Mums, vad smarrigt... Just nu lutar det åt att det blir angeleyes eller cids receptförslag som jag provar först....

Fler recept?!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Andrésmamma

Här kommer en favorit! Den här gör jag ofta, då den är jättesimpel och kan tillagas i förväg, + att den är super,duper smarrig:

4 pers:

2 skivade fläskfileér som bryns i stekpanna och kryddas med salt och peppar. Lägg i en ugnsfast form

Vispa ihop en sås av:

2 dl Creme fraisch
    2,5 dl grädde
    1 dl Ketjap manis (indonesisk soya)
    2 tsk Sambal oelek
    2 pressade vitlöksklyftor

Slå såsen över köttet och in i ugnen på 200 grader i 20 minuter. Servera med ris och grönsaker - jammy, jammy!

Svar på tråden Finare middag men relativt lättlagat?