• therre

Hur "används" hästskon?

Med tanke på denna tråd startar jag den här omröstningen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur "används" hästskon?
  • Beckah82

Det är en lyckobehållare och ska hängas med "böjen" nedåt så inte lyckan rinner ur.

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • therre
    Beckah82 skrev 2006-10-23 22:11:51 följande:
    Det är en lyckobehållare och ska hängas med "böjen" nedåt så inte lyckan rinner ur. ♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
    Ja, det sa jag med åt sambon, men han har hört att det är för att hålla troll borta.

Okey - då till nästa fråga. Ska det vara inomhus eller utomhus? Jag själv tycker att det inte spelar någon roll.
  • Mumsen

"Enligt traditionen kan en hästsko fäst över ytterdörren verka gynnsamt för gårdens lycka. Meningarna går isär i fråga om hur den skall monteras, som n eller som u."

susning.nu/H%E4stsko

Men jag vet inte.

• Beckah82

Spelar ingen större roll men det vanliga är väl ovanför ytterdörren på utsidan.

♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • Mizuki

Det är en lyckobehållare, men eftersom den är gjord av järn så håller den även troll borta.

• therre
    Mumsen skrev 2006-10-23 22:15:44 följande:
    "Enligt traditionen kan en hästsko fäst över ytterdörren verka gynnsamt för gårdens lycka. Meningarna går isär i fråga om hur den skall monteras, som n eller som u."susning.nu/H%E4stskoMen jag vet inte.
    Just som n eller u tycker jag inte är något snack om saken, där är jag säker på att den ska vara som ett u annars rinner lyckan ut har jag hört. Däremot var jag osäker på om den skulle vara ute eller inne. Om man "får" ha den inne
  • Auris

Jag har bara sett hästskor utanför dörren, aldrig innomhus. Men det måste man väl få göra som man vill.

• therre
    ÅsaKj skrev 2006-10-23 22:19:23 följande:
    Jag har bara sett hästskor utanför dörren, aldrig innomhus. Men det måste man väl få göra som man vill.
    ja, men om man är skrockfull alltså?
  • Mizuki

Den ska sitta på utsidan, på eller ovanför dörren.

Svar på tråden Hur "används" hästskon?