Hur "används" hästskon?
Med tanke på denna tråd startar jag den här omröstningen
Med tanke på denna tråd startar jag den här omröstningen
therre: Skit i att kompromissa då, i den här frågan kan ni ju båda få som ni vill. Sätt en på insidan och en på utsidan så blir båda nöjda och glada, ni slipper troll och får massor av tur.
"En annan berättelse beskriver hur Dunstan spikade fast en hästsko på djävulens hov, då han skulle sko om djävulens häst. Djävulen fick gå, först då han lovat att aldrig stiga in på en plats med en hästsko över dörren. Detta påstås vara ursprunget till hästskon som en lyckosymbol."
sv.wikipedia.org/wiki/Dunstan_av_Canterbury
Här hänger hästskon ute.
www.naturproduktion-bh.se/05/05-06/norrla1.html
nej, men rätt ska ju vara rätt så den får vara ute. fast just nu hänger den på väggen på en krok, men vi får sätta den ovanför dörren
Det finns också sagt att har du haft en riktig otursdag så ska man tömma hästskon, tills man har en riktigt bra dag, sdå ska man vända på den igen.
Den har jag hört och att den ska hänga över ytterdörren. Insidan är väl den sida jag oftast sett den på.
Vi hade vår hästsko över köksdörren (inomhus alltså) och den hängde som ett "u" och lite på sniskan.
Pappa förklarade att hästskon ska hänga som ett "u" för den är en behållare med lycka/tur. Sen måste den hänga lite på sniskan så att turen/lyckan kan rinna ur den lite långsamt i lagom takt.
Hästskon (i vårt hem) ska alltså inte hänga som ett "n" för då tar lyckan slut på en gång och inte helt upp i ett "u" för då kan lyckan inte rinna ur den.
Logiskt!
Jag har hört båda två också, att den ska hänga som ett U för att lyckan inte ska rinna ur den.
Och att den ska hänga som ett n för att lyckan ska rinna ur på dom som bor där och går genom dörren.
Det är en lyckobehållare och ska hängas med "böjen" nedåt så inte lyckan rinner ur. Ska hänga ovanför ytterdörren, på utsidan.
Jag har hört:
Som ett U, då ligger lyckan där i, men även att trollen kan sitta där då.
Och som ett n, att lyckan rinner ut.
Så jag tror jag låter bli att ha nån
Jag har hört både hålla bort allt ont/alla troll ,så jag röstade på hålla bort allt ont.