• therre

Hur "används" hästskon?

Med tanke på denna tråd startar jag den här omröstningen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur "används" hästskon?
  • therre
    Mizuki skrev 2006-10-23 22:21:27 följande:
    Den ska sitta på utsidan, på eller ovanför dörren.
    men jag vill ju ha den iiiiiinne
  • Mizuki

therre: Skit i att kompromissa då, i den här frågan kan ni ju båda få som ni vill. Sätt en på insidan och en på utsidan så blir båda nöjda och glada, ni slipper troll och får massor av tur.

• Beckah82
    therre skrev 2006-10-23 22:22:08 följande:
    Mizuki skrev 2006-10-23 22:21:27 följande: Den ska sitta på utsidan, på eller ovanför dörren. men jag vill ju ha den iiiiiinne
    Varför välja? Sätt en på ytterdörren och en inne i huset så får ni lycka och slipper troll

...fast troll finns ju inte på riktigt men det gör lycka så....
    ♥ Beckah, mamma till Victor. Hemsida: busig.sida.nu
  • therre

nej, men rätt ska ju vara rätt så den får vara ute. fast just nu hänger den på väggen på en krok, men vi får sätta den ovanför dörren

• Ambi

Det finns också sagt att har du haft en riktig otursdag så ska man tömma hästskon, tills man har en riktigt bra dag, sdå ska man vända på den igen.

Den har jag hört och att den ska hänga över ytterdörren. Insidan är väl den sida jag oftast sett den på.

• Baronessan

Vi hade vår hästsko över köksdörren (inomhus alltså) och den hängde som ett "u" och lite på sniskan.

Pappa förklarade att hästskon ska hänga som ett "u" för den är en behållare med lycka/tur. Sen måste den hänga lite på sniskan så att turen/lyckan kan rinna ur den lite långsamt i lagom takt.

Hästskon (i vårt hem) ska alltså inte hänga som ett "n" för då tar lyckan slut på en gång och inte helt upp i ett "u" för då kan lyckan inte rinna ur den.

Logiskt!

Inside me is a skinny girl crying to get out. But I can usually shut the bitch up with cookies!
  • Monstermamman

Jag har hört båda två också, att den ska hänga som ett U för att lyckan inte ska rinna ur den.
    Och att den ska hänga som ett n för att lyckan ska rinna ur på dom som bor där och går genom dörren.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • Pikku Enkeli
    Beckah82 skrev 2006-10-23 22:11:51 följande:
    Det är en lyckobehållare och ska hängas med "böjen" nedåt så inte lyckan rinner ur.
    Jag är av precis samma åsikt.
    Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande!!!
  • Havsjungfrun

Det är en lyckobehållare och ska hängas med "böjen" nedåt så inte lyckan rinner ur. Ska hänga ovanför ytterdörren, på utsidan.

• FochP

Jag har hört:

Som ett U, då ligger lyckan där i, men även att trollen kan sitta där då.
    Och som ett n, att lyckan rinner ut.

Så jag tror jag låter bli att ha nån

• A med A och R

Jag har hört både hålla bort allt ont/alla troll ,så jag röstade på hålla bort allt ont.

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
Svar på tråden Hur "används" hästskon?