• cateye3

Hur tar man bort stygnen, och vad är det för bula?! (kastrerad honkatt)

På fredag är det dags att äntligen ta av stygnen!
    Det är två stygn mitt på magen.
    Tänkte nu höra hur man ska ta av dem?
    Vill inte åka tillbaka till veterinären pga olika orsaker, och i värsta fall finns det en bekant jag kan ringa som kan ta bort stygn.

Men jag skulle vilja göra det själv. Är det svårt?

Sen har hon en bula på magen, vad är det?
    Är det bara svullet? I så fall hur länge?
    Det var en vecka sen hon kastrerades idag..
    Hur länge har de ont?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur tar man bort stygnen, och vad är det för bula?! (kastrerad honkatt)
  • Honey

Använd pincett och en sax (alt avbitare beroende på vad det är för stygn). Lägg katten i ditt knä (på rygg) och lät någon ta stygnen. Bulan går tillbaka. Inget farligt. Men om den inte skulle lägga sig på någon vecka ska du kontakta veterinär.

• Skärgårdsfru

Nej det är inte svårt. Lägg katten på rygg i ditt knä och knipsa bort stygnen med en nagelsax eller något starkare om det är stålstygn. (Brukar variera)Tvätta händerna innan. Badda området med sterilt vatten efteråt.

Bulan brukar i regel gå tillbaka inom ett par veckor och är en helt normal svullnad. Om det kommer blod, var och/eller lukta illa från såret så skall du söka veterinärkontakt.

Verkar hon ha ont?

• cateye3

Njae, i bland verkar det som om det gör ont fortfarande.
    Dessutom har hon "skrapat" upp lite hud precis ovanför stygnen med tratten.. Inte så farligt dock...
    Fast hon verkar också väldigt deprimerad över tratten

dum fråga kanske; men sterilt vatten, är det nåt man köper speciellt?

• Nananas

Vi kastrerade vår hona för en månad sen och hon fick oxå en stoor bula under stygnen. Då sa veterinären när vi var där för att knipsa bort stålstygnen att det är en reaktion på den tråd de sytt de självförsvinnande stygnen med, den hette Vicryl eller nåt. Hon hade alltså dubbla stygnlager. Bulan skulle lägga sig inom en månad och det har det gjort. Hon verkar inte haft ont av den.

*Let love be your energy*
  • SanniXx

cateye3: Sterilt vatten kan du koka själv.. Salt och vatten..

= Gravid - BF 12 mars =
  • Skärgårdsfru

Det är vatten du gör själv. Koka 2 dl vatten och häll i 2 teskedar salt. Men låt det svalna innan du baddar annars lär du ju vara full av rivsår inom kort

• Skärgårdsfru

Nananas

Fast här där jag bor så syr dom bara med stålstygn om man inte uttryckligen ber dom att sy med stygn som tas upp av kroppen. Dom gör ändå inte dubbla lager. Och det blir ändå en bula. Det är helt enkelt en reaktion på ingreppet. Precis som människor får svullnader efter olika operationer.

Svar på tråden Hur tar man bort stygnen, och vad är det för bula?! (kastrerad honkatt)