• Mollan

Smaskig potatisgratäng eller potatiskaka?

Någon av er som har ett riktigt smaskigt (måste inte alls vara smalt) recept på potatisgratäng eller potatiskaka som kan serveras till citrusmarinerad fläskfilé? Tänkte inte ha sås, därför vill jag ha en riktigt saftig gratäng. Men jag är inte van att göra potatisgratäng alls. Hjälp!

• Svar på tråden Smaskig potatisgratäng eller potatiskaka?
  • Gul13

Sitter på jobb så jag kan inte hjälpa dig med recept men mitt recept som är "såsigare" heter Amerikansk Potatisgratäng.
    Det kan kanske hjälpa dig om du söker på några receptsidor.

• annca

JAg brukar helt enkelt göra så att jag skalar och skivar tunt (gärna i matberedare) lagomt antal potatisar. ca 4 per pers. (Brukar gå åt mycket mer potatis om man gör gratäng än om mna bara kokar...)
    Så skivar jag en stor gul lök tunnt. (Det är gott att blanda gul lök med purjolök...)

Varva potatis och lök i en smord djup ugnsform. Pressa över ett par klyftor vitlök och mal över rikligt med svaartpeppar och salta.

Häll så över ca 5 dl matlagnigsgrädde, eller ett paket ostsås och ett litet paket matlagningsgrädde.
    Strö över rikligt med riven västerbottensost, eller annan smakrik ost.

Baka i ugn ca 40-60 min. Känn efter så att potatisen är riktigt mjuk. Om den ser ut att börja bli brännd lägg över aluminiumfolie.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Valnöt

Jag gör ungefär som annca men brukar koka upp potatisskivorna i grädden innan jag häller över det i ugnsformen.

• Bempa

Mat-Tinas potatisgratäng är sååååå saftig o krämig, helt underbar!
    Ska se om jag hittar receptet...

• Bempa
    Tinas potatisgratäng
    Ingredienser
    Beräknat för 6 portioner
    1,5 kg potatis, skalad5 dl mjölk5 dl grädde1 st purjolök3 klyfta(or) vitlök olivolja, salt och peppar 
    Gör så här:
    Hyvla potatisen tunt, gärna med tillsatsen till en matberedare. Finstrimla purjolöken och krossa vitlöksklyftorna. Fräs purjolöken och vitlöksklyftorna i lite olivolja utan att dom tar färg.

Häll i grädden och mjölken och låt mjölkblandningen koka upp. Lägg i den hyvlade potatisen och salta och peppra rikligt. Potatis drar åt sig mycket salt. Det ska nästan smaka översaltat.

Koka potatisen tills stärkelsen har löst ut och blandningen har blivit tjock och krämig. Häll upp i en ugnsfast form och baka i ugnen på 180 grader. Känn med en sticka i gratängen för att se om den är färdig. Det tar ca 30-40 min.

Underbart god o krämig Kanske inte såååå nyttig
  • angeleye82

potatislåda e gott också...

Finsk potatislåda
    Detta recept har vi fått från vår vän Tapsa Tammela, som berättar att den är en typisk rätt på julbordet i västra Finland. Jag tycker att den är det godaste man kan ha till julskinkan.

Recept för familjen:
    2 kg vinterpotatis
    4-5 msk vetemjöl
    7,5 dl mjök
    1 msk socker
    2-3 msk smör
    3 tsk salt
    Gör så här:
    Koka potatisen med skal, men utan salt
    Skala potatisen medan den är varm
    Mosa den med vetemjöl och socker, men utan salt
    Låt potatismoset stå över natten (minst 3 timmar)
    Tillsätt mjölk, salt, smör och blanda väl (gärna med elvisp)
    Häll över i två skålar med höga kanter
    Grädda i 3-4 timmar i 150° C, eller över natten i 90° C

Svar på tråden Smaskig potatisgratäng eller potatiskaka?