• maria81

Hur tillrättavisar ni era barn när de inte lyssnar?

Jag har en liten son, 2.5 år, som bara vägrar att lyssna på mig när jag säger nej och att så får du inte göra! Tex om han sitter och skriker rakt ut av ingen anledning eller puttar på sina kompisar eller springer iväg när vi är inne i en affär, han visar inga tecken på att han ångrar sig heller. har jag tjatat för mycket på honom så han bara har vant sig, eller gör jag helt fel? hur ska jag göra för att han ska lyssna på mig igen? Det funkar när alla andra säger till honom...

har provat att prata, höja rösten och att skälla..

• Svar på tråden Hur tillrättavisar ni era barn när de inte lyssnar?
  • Joje

jag skulle oxå vilja ha ett tips. Min dotter e snart 3 år o hon lyssnar inte allt för ofta på vad jag säger.Hon förstår det ser man men hon vill inte lyssna. Så det hela brukar sluta med att hon skriker o springer i väg o tjurar. Hon kommer snabbt tillbaka när hon e glad igen.

• Mamma Mio

Om man tjatar hela tiden...slutar barnen lyssna...
    Välj de farligaste, feligaste tillfällena att tillrättavisa och vänta med de andra....
    Det är svårt att vara förälder

• Alveline

När mina barn inte lyssnar och bara gör tvärtom kan jag hota med att det inte blir någon saga eller någon bolibompa.. det brukar hjälpa. ( barnen är 5 och 7 år ) kanske inte är så snällt men man kommer till en punkt när man bara inte orkar tjata längre för döva öron....

• Bennie

Intressant tråd, tar gärna del av andras tips... jag har fullkommlig idétorka... undrar ibland om dotterns öron funkar överhuvudtaget

• pl77

Om min son, som är 2½ år, gör något dumt och inte lyssnar på mig så frågar jag bara om jag ska ta hans öra......
    Det hjälper än så länge. Det är absolut inte lätt att vara mamma...

• verbra

Jag har en son på 2 1/2 år som är inne i en rejäl trots period. Brukar säga att om han inte är snäll så får han gå på sitt rum och komma tillbaka när han är snäll igen. Brukar också nonchalera så att han ser att jag är sur och besviken och till slut kommer han och säger förlåt och ger en kram. Det är ju individuellt hur de reagerar men jag tror inte på tjat och skäll...det kanske är uppmärksamhet han/hon bara vill ha? och det får ju barnet om man skäller ...prova att bara nonchalera och visa din besvikelse...och prata efteråt när barnet lugnat ned sig om att si och så gör man inte... ett tips bara som fungerar iallfall på min son.

• verbra

brukar också "hota" ( låter hemskt, men det är det i själva verket) att det inte blir ex lördagsgodis om han gör något dumt. Är stenhård på det och ger verkligen inte efter.
    Sen så gillar han inte när jag sitter framför internet så om han ex slänger nån grej så säger jag att - då går mamma framför internet om du inte slutar.... fungerar också..

• Pallas

Om negativ återkoppling:

Även negativ uppmärksamhet och skäll är uppmärksamhet. Det är så lätt att hamna i en trist spiral med det där. Jag svarade på TS:s andra tråd i samma ämne, jag kanske ska klippa över det hit också?

• Elute

Jag har nog provat allt. Utom att slå... men oj vad man skäms när man tänker dom tankarna. Mina två äldsta är 2 o 3 år, och dom peppar varandra mycket, så ibland tänjer dom gränserna till bristningsgränsen. Dom är jättesnälla annars, men lyssnar bara när dom vill. Jag brukar byta miljö om det blir för jobbigt... hälsa på en kompis eller bjuda in mig på middag hos svärmor. Ofta så bryts cirkeln då också.

• Mamma till tre kottar

utvisning. Vi hade en dotter som hade ett hiskeligt humör vid den åldern. Vi körde på tanken "det man ger uppmärksamhet för får man mer av" alltså gav vi ingen uppmärksamhet (inga ord, inga blickar). Men för att det skulle funka bar vi ofta upp henne i vår säng (som liksom var utvisningsbåset)

Det funkade för oss.

Svar på tråden Hur tillrättavisar ni era barn när de inte lyssnar?