• Anonym

Känner mig så värdelös, hjälp mig komma på andra tankar...

Jag har alltid kämpat med mitt självförtroende p.g.a. min uppväxt men jag trodde att jag hade kommit längre.
    Det började för ett tag sen med att jag blev dumpad och jag försökte låtsas som om det inte berörde mig fast jag blev så otroligt ledsen. Jag blev ångestdriven på ett sätt som jag inte kommer åt och i desperat behov av bekräftelse.
    Jag la in en annons på en nätdejtingsida och fick en massa svar men det hjälpte inte förstås, kände mig bara tom och ännu mera ensam. Jag fick kontakt med en speciell man som verkar intresserad och vill träffas men samtidigt som jag inte vill träffa någon blir det så himla viktigt för mig att han svarar på mina mail etc.
    Jag känner igen det här, det blir för stort, och jag får ännu mera ångest. Jag bygger upp nånting att fokusera ångesten på i stället för att ta itu med den. Jag hackar på mig själv hela tiden, avskyr mig själv, tycker att jag är ful och patetisk.
    När det gäller jobbet har jag alltid haft bra självförtroende, det var det enda mina föräldrar uppmuntrade hos mig när jag var liten - att prestera - men när det gäller relationer är jag hopplös.
    Jag hade perioder när jag var yngre då jag inte gick ut på flera dagar och bara grät för att jag tyckte att jag var så ful. Jag har alltid sett bra ut, har klassiska drag etc, jag har förstått det nu men jag tappar alla begrepp ibland och äcklas av mig själv.
    Jag vill bara stoppa den här ångesten som snurrar på inom mig, jag vill inte vara patetisk och bry mig om vad en man jag aldrig har träffat tycker om mig och ändå måste jag kolla mailen flera gånger om dagen.... Då avskyr jag mig själv ännu mer.
    Det låter säkert helt stört och det är det men jag vet inte hur jag ska bryta det här. Att bli dumpad väcker så otroligt jobbiga känslor inom mig, det är som en bekräftelse på att jag är precis så värdelös som jag tror.
    Ursäkta svamlet, tack för att du orkade läsa. Jag tar gärna emot råd, måste komma ur det här.

• Svar på tråden Känner mig så värdelös, hjälp mig komma på andra tankar...
  • Anonym (Samtala)

Hej!

Svårt att ge råd...svåra känslor och svåra frågor!

En fråga....har då gått i professionella samtal någon gång? Om inte...blir detta mitt råd! Har själv gått i samtal under två perioder i mitt liv när jag behövde hjälp att bena ut vad saker och ting stod för som hände och hur jag kände och tänkte! Efter det brukar jag säga att ALLA människor borde få gå i samtal...och att man inte behöver vänta tills allt känns totalt hopplöst och värdelöst!

Mitt råd är därför! Ta dina känslor, tankar, frågor och dig själv på allvar! Våga gå i samtal och möta dig själv!

Lycka till!

Ps. det finns andra alternativ än "landstingsvård" St. Lucas gick jag hos och samtalade de finns på många olika platser i sverige leta på nätet! Ds

• fjodor

Har inget vettigt att säga-känner bara att jag måste visa ATT JAG VARIT HOS DIG OCH LÄST DETTa..du låter absolut inte störd-bara som en otroligt vilsen-osäker människa.Tänker på dig,och på att jag borde kunna hjälpa dig på ett bättre sätt-men ärligt talat vet jag ej vad jag ska skriva.kramar från mig

• Anonym

Tack för era snälla svar!
    Jag har gått i terapi tidigare men det är nog dags igen, ska kolla lite olika alternativ.
    Han har inte svarat på mitt senaste mail och jag tror att den här kontakten har avbrutits nu, blir en utmaning att försöa låta bli att bry mig.
    Jag måste nog acceptera att jag är ledsen över att min förra relation tog slut, har undvikit det hela tiden men jag antar att jag inte kan förtränga det längre.
    Jag tror nog innerst inne att jag inte är värd att älskas. Jag kan tänka att andra är värda att älskas hur de än är men för min del känns det helt omöjligt. Om man inte känner sig älskad av sina egna föräldrar så är det svårt att tro att någon annan kan göra det.

Svar på tråden Känner mig så värdelös, hjälp mig komma på andra tankar...