• puss

amning och xyloproct/hemorrojder

hej hörrni, jag har en lite pinsam fråga som jag hoppas att nån vill svara på.
    efter förlossningen fick jag hemorrojder, ett satans påfund. jag använder xyloproct men det känns himla obehagligt, eftersom den passerar i mjölken.
    hur gör ni andra som ammar och drabbats av detta?

• Svar på tråden amning och xyloproct/hemorrojder
  • Flaxa1

Jag har varit hos doktorn efter förlossningen och fick recept på Xyloproct-suppar + salva och instruktionen att använda det "tills det gick över". En idiotisk instruktion i mina öron, men, men... Hur som helst kan det väl inte vara farligt i så fall.

Kan tillägga att jag inte använder det konstant numera, bara när jag får ont, just för att jag tycker att det är obehagligt att medicinera. Tyvärr har det blivit väldigt långdraget, verkar svårt att bli av med. =/

• puss

ja fy fan, man kan ju bara hoppas att det går över... men om du fick det av läkaren så borde det ju vara okej? visst känns det olustigt att medicinera.

• turia

puss.
    då ska du veta vad jag gör för behandlingar:
    sonen 3 mån.
    spiral insatt igår
    munsår, smörjer m anti
    sköra slemhinnor, ovesterinkräm
    hemorojjd, xyloproct...

• Christina W

Har en kille på 12v, som ammar lite och får utpumpad bröstmjölk resten. Har också problem efter förlossningen.
    Inte vågat använda Xyloproct än, trots att jag faktiskt köpt en tub. Äter linfrön varje morgon på filen som gör att det blir lättare att sköta toabesöket. Använt Alcosanal till och från, på den står det ingenting om användning vid amning, så som det gör på Xyloproct. Men det är säkert inte farligt att använda någon av dom. Fråga BVC, eller läkare, eller sjukvårdsuppl. om du är osäker ändå.
    Lycka till!

• puss

christina, jag lägger linfrö i blöt och dricker vattnet, har du hört nåt om det?

• turia

hehe ja men man får ju se humorn i det hela oxå
    gu va kvinnan får utstå!
    vad drabbas mannen av?
    impotens?

• Christina W

Det är nog så man brukar göra med linfrön, lägga dom i vatten och dricka alltså.
    Men min BM sa att det går lika bra att ha dom i filen, om man dricker ett glas vatten till frukosten också.
    Kanske lite lättare att få i sig då.

• Maybeth

Ett satans påfund, det tycker jag var en bra beskrivning! Enligt fass så påverkar läkemedlet troligen inte barnet:
    "De verksamma ämnena i Xyloproct passerar över i modersmjölk, men påverkar sannolikt inte barn som ammas. Rådgör ändå med läkare vid mer än tillfällig användning av Xyloproct under amning."

Jag fick hemska hemmisar efter första barnets födsel och körde en intensivkur tills de krympte ihop. Sedan vid behov. Jag oroade mig faktiskt inte.

Svar på tråden amning och xyloproct/hemorrojder