• ladyhawk

Mus under diskbänken!!! Hjälp!!!

Hjälp! Var kommer den ifrån? Såg nyss en mus under diskbänken. Jag är ju inte sjåpig, men vi bor i stan, har rent hemma. Högst upp på tre trappor i lägenhet! Jag trodde inte man kunde få möss i lägenhet, det har jag aldrig sett! Enda trösten är att det inte var en råtta... Vad ska jag göra? Jag kan inte lägga ut råttgift, då vi har både katt och hund. Tänk om musen äter av råttgiftet under diskbänken och sen går och dör ute i lägenheten och katten eller hunden börjar tugga på musen. Då kanske de blir förgiftade? Iuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...................... vad göra? Jag sa åt min sambo att ringa fastighetsskötaren och Anticimex, det är hans försäkring. Hade vi bott i hyresrätt, hade vi kunnat kontakta värden. Hjälp!

• Svar på tråden Mus under diskbänken!!! Hjälp!!!
  • Du är för liten

men gud.. det är ju en mus för guds skull

• pl77

du är för liten;

om jag får in flera möss kanske jag ska ge dom din adress??

• Du är för liten

Ja visst, om du i annat fall gör som du beskrev föredrar jag om jag får ta itu med dom.
    Skanstorget kan dom vara vänliga o komma till

• Sötnos

Jag måste också dela med mig av en mushistoria! Det var när jag bodde hemma hos mina föräldrar...Det fanns möss i förrådet eller innanför väggarna eller nåt...det hördes att de sprang nånstans i alla fall! En tidig morgon när min mamma gick upp höll hon på att få hjärtattack! På hatthyllan i hallen i en ridhjälm satt en mus o stirrade på henne! Min pappa fick komma o kasta ut hjälmen...haha

• Glass

Vi har en katt som kan komma in med 3-5 möss per kväll mer eller mindre döda. Är de skadade så avlivar jag dem och slänger ut dem i skogen igen.
    Det är jobbigare när hon kommer in med levande möss som springer onkring inne, de kan ju äta på våra sladdar
    Det bästa sätter att fånga dem är att slänga en handduk på dem och sedan ta upp dem med handduken runt. Sen är det bara att släppa ut dem igen

• pl77

Du är för liten;

tycker du det är bättre att en katt leker med en livrädd mus innan den dödar den och musen kanske inte ens dör vid första bettet????

En musfälla dödar en mus omedelbart och den hinner inte tänka mer än att den är sugen på gobiten som ligger där.....

• dalarnarules

jag har också några mushistorier..
    i mammas hus på landet så har jag sett en mus i diskmaskin... jag har hittat deras bo i min skridsko...
    i gästrummet har dom en bäddsoffa med en madrass mot väggen... när jag har sovit där så har jag hört att det har rasslat lite men trodde att dom var i väggen och grävde.. en gång senare när mamma skulle städa så upptäckte hon att mössen hade byggt bo i madrassen! och där hade jag legat och sovit! usch va äckligt...
    jag har aldrig tyckt om möss.. när jag var liten hade jag äst och självklart var hela stallet fullt i möss så varje kväll när jag skulle dit så stapmade jag alltid i golvet så hårt jag bara kunde för att som skulle hinna springa undan...

• flärpan

jag läser "mys under diskbänken" hela tiden =) hoppas det löst sig med musen!

• Du är för liten

pl77

När i hela friden har jag sagt att jag tycker det!? Självklart inte!
    Det berättigar väl inte användandet av musfällor i min värld.

Sen förstår jag inte hur du kan veta hur den tänker sina sista sekunder av livet

• buzans

Fyyy vad äckligt, trodde man var förskonad om man bodde i lägenhet. Det är en stor anledning till att vi inte bor kvar på landet, min kille tycker att möss hör till (när man bor på landet)medans jag tycker dom hör hemma i skogen. Jag kan ff höra musljuden när dom sprang i väggar och så, urshhhh jag ryser. Mår illa.
    Det är bara att sätta ut fälla... Som min kille säger "ser du en så finns det tusen".

• nda

Vet inte vilken stad du bor i men i sthlm är det så att vart du än befinner dig så har du en mus/råtta inom tre meters avstånd, det ni ;) Har aldrig fått in någon här hemma men på landet finns de under vintern. Lägger man ut råttgift så går de ut och dör (säger de iaf) Lycka till med problemet, hoppas den försvinner snart för dte är ju skitäckligt att ha dem inne

• pl77

det värsta med möss är att om jag skulle bära ut den lille så kommer den sannolikt tillbaka igen! Jag har ingen lust (eller tid) att sitta å lyssna efter möss, försöka fånga den och sen sätta mig i bilen för att köra iväg den. Tiden finns inte till ändå när man har hus och två små barn att ta hand om.

Låt folk göra som dom vill så länge det inte är olagligt.

• mejram

Jag lullade upp tidigt en morgon för ett par veckor sedan, öppnar skafferiet för att fixa frukost och står öga mot öga med en chockad liten mus. Jag blev minst lika skraj som musen och stängde snabbt igen dörren och ropade på maken (man är väl kvinna ). Vi bor på tredje våningen och musen måste ha kommit in genom ventilen i skafferiet som går rätt ut genom tegelväggen - alltså har den klättrat duktigt.

Jag blev helt nipprig och sa till värden på en gång att jag ville att han skulle sätta nät för ventilen, men han tog det lugnt och gav oss ett par musfällor "så skuffar vi ju inte över problemet på någon annan". Vi har nu fångat två små gynnare i skafferiet och jag har fortfarande hjärtklappning varje gång jag öppnar dörren dit.

Anticimex gjorde inget åt möss när jag ringde. De kunde tillhandahålla fällor och sanera om det behövdes, men mer gjorde de inte åt det.

Våra två katter är livrädda för allt som rör sig, så de är inte till stor hjälp

Jag antar att man får leva med möss även i stan, men det är ju inte direkt mysigt att ha dem springande i maten. Vi har disponerat om i skafferiet och lagt allt i täta burkar.

Och fällan står där vid ventilen och väntar.....

• Zenobia

ja som tycker de är sååå sött med små möss, har inga problem alls över dom. fast man vill ju inte ha dom hemma, men skulle ja få de så skulle ja leta efter dom och släppa ut dom. kan förstå att dom kommer in för vintern de är ju kallt ute. men det är fler djur som gör så också.

ja har ett par mushistorier ja med, när ja var liten berättade farmor att jag hade varit på dass i stugan och hade då haft en liten skogsmus på besök vid dasset där ja satt och när ja var klar stack musen under dass och ja höll på att krypa med under dasset ja med =)

en annan sommar i stugan kom syrran springande och sa att bill,katten lekte med en skogsmus. mina kissar brukar få fånga möss och de. men den här gången var de bara lek för bill. så jag sa åt syrran att ta bill där ifrån. Det reulterade i att hon kom gående med bill i famnen, plus att han hade musen i munnen, katten. såg välidigt komiskt och konstigt ut. men bill hade vägrat låta bli att leka med musen, så när syrran tog bill så tog bill musen med sig. men ja fick bill att släppa musen, då dom lyssnar på komandon. så sa ja släpp så släppte han den. jag kollade på musen hur den mådde och den hade bara fått ett rivmärken av bills tänder inge mer. tvättade av såret på musen och sen gick ja ut i skogen en bit bort och släppte ut han i friheten. kan säga att ja hade en ganska sur katt sen efteråt men ja förklarade för han att man leker inte med möss om man inte ska äta dom och då gick han sin väg =)
    men annars så tar dom möss och sorkar på tomten och äter och de är okej för mig.. bara dom inte leker med dom usch..

min andra kisse bull tog en fladermusen en gång men då fick ja dåvarande sambon att slå ihjäl den. för den skrek så högt att de gjorde ont i öronen. bull såg så kul ut då för det var som att han tänkte husse hjälper mig med maten, sen när han såg att fladermusen var död så sprang i väg med den. men då var vi efter katten och fick hem han utan fladermus.

så dom är roliga dom där små liven ibland =(

men så länge dom äter ute och inte släper hem de så får de vara så. men ja vill inte ha hem en fet stor vattensork på köksgolvet urk för de har hänt de med.. och dom är ju inte små heller.. som en liten kanin ungefär. =(

• ladyhawk

Jag bor i utkanten av Norrtälje stad.

På landet måste jag sätta ut både musfällor och använda råttgift. Ja, jag är väl en hemsk människa *s*, men de är skadedjur som förstör och sprider bakterier. Hur söta de än är. Förra vintern slarvade jag. Jag hade inte fattat hur många de verkligen var. Följden blev att de kissade ner alla textilier och tuggade i sig täcken och allt möjligt. När jag lyfte på täcket så låg det döda möss där. Brödrosten var bara att slänga. Då tycker man inte att de är så söta längre tyvärr.

Något mycket underligt hände förra helgen. Vi hade inte varit där på flera veckor. När vi kom in i huset, så var det en blåmesunge i huset! Jag bara undrar vad den levt på? Stackarn. Vi lyckades iallafall få ut den. Hoppas att den överlever ute nu...

• ladyhawk

Jo, och landet är en stuga ute i skogen uti det sköna Roslagen. Så det är två olika ställen.

Svar på tråden Mus under diskbänken!!! Hjälp!!!