• Vilhelmina

Förslag på Torsk-recept, tack

Fiskbilen kom igår kväll och jag köpte fem kilo fryst fin torsk för massor av pengar (vad tänkte jag på?!).

Jag skulle tacksamt ta emot enkla recept och tips på tillagad torsk som passar till vardag och helg, och som även mina matkräsna barn kan tänkas gilla. Eftersom just torsk har en tendens att växa i munnen vill jag gärna få tips på hur den kan göras lite saftigare.

Vi har tidigare testat fiskfärsburgare (sådär)
    Kokt med dillsås (blä)
    Vanlig fiskgratäng m potatismos och dillsås (blä)
    Kokt med paprika, purjolök, cremefraiche, krossadtomat och timjan (favorit hos en, superblä hos en annan)

• Svar på tråden Förslag på Torsk-recept, tack
  • bigmacoco

Jag brukar lägga bitar av fiskfilé i en ungssäker form, först olivolja, sen har jag på creme fraiche eller turkisk yogurt (ca 2 dl) smaksatt med tomatpuré och goda kryddor. Efter det en skvätt vitt vin (matlagnings el vanligt) så att fisken täcks, salt och peppar och överst lägger jag tomatskivor och strör sen på dill. In i ugnen på ca 200 gr i ca 30-40 min (beroende på fisktyp).

Godast med ris till!

• Vilhelmina

Tack bigmacoco. Det ska jag testa!

• Nadjis

Jag puffar för jag har torskblock i frysen som jag vill göra något gott med

• Celindan

släng i fisken i en ugnsform, på med hackad lök, tomater o ev. champinjoner, slå på 3 dl grädde (alt. matgrädde) o ev. lite riven ost, salta å peppra. 200 grader i 30 min, kokt potatis till. Favvo för både stora o små o tar ingen tid alls ju

• Vilhelmina

Enkla recept är det bästa som finns. Tack!

• Ellynil

Mitt recept är något liknande som Celindas...

Lägg torsken i en ungnsform (brukar använda torskblock)
    Hacka purjolök och lägg runt fisken.
    Skiva tomat och lägg på och runt
    På med en burk majs
    Salta och peppra
    På med riven ost och grädde.
    Vi brukar ha ris till, men det kan man ju ta vad man har och tycker om!

Verkligen gott och superenkelt att göra!

Stolt mamma till Oskar född 20/2 -06
  • Jullan84

Lägg torsken i en ungnsform, salta o peppra
    Skiva banan och hacka purjolök och färska champinjoner o lägg över fisken.
    Spruta över lite ketchup.
    Häll över matgrädde, ju mer du tar ju mer sås får du.
    Sen på med ost o in i ugnen 225grader.

• Callistrate

Kokt torsk med äggsås. Här hemma blev det succé! Vet inte vem som var gladast... sambon eller bonuspojken (kokade torsken i fiskbuljong)

• MariaK

Lägg fisken i ugnfast form, salta, peppra, Blanda räkost med kräm fräsch och ha på, in i ugnen tills det är klart, servera med ris och grönsaker.

• LaFontaine

Jag brukar lägga torsken på folie. På det lägger jag en blandning av creme fraiche, vitlök (mycket), färsk timjan, örtsalt och peppar. Du kan byta ut timjanen mot vilken ört du önskar. Vik ihop folien ordentligt och släng in i ugnen, 225 grader i cirkus 25 minuter. Servera med kokt potatis.

• isisisis

Vill tipsa om att köpa Hokifile istället för torsk,då torsken är på väg att försvinna!Tack vare alltför hårt fiske!

• kaktus80
    Lätt Fiskgratäng 

600 gr. Torsk

1 burk passerade tomater

1 burk cremè fraiche

0,5 dl riven ost

0,5 krm malen vitpeppar

1 tsk basilika

1 msk fiskfond

0,5 tsk salt

Mos:

1 dl. mjölk

10 st. mjöliga potatisar

Salt

1 msk margarin

Tillagning:

Sätt ugnen på 225 graderTina fisken och lägg i en ugnssäker form. Koka potatisen och gör mos med mjölk och smaksätt med salt.Spritsa moset runt fiskbitarna eller använd sked. Blanda cremè fraiche, basilika, fond, salt, peppar och passerade tomater. Häll såsen över fisken.Riv osten och strö över denna. Gratinera i ca. 30 min. tills moset fått färg. Servera med sallad.

jätte enkelt och favorit bland vuxna och barn...

• Trynträ

Håller med isisisis. Hoki funkar minst lika bra och riskerar inte utrotning.

• elims

Några snabba enkla:

* Blanda riven parmesan, vetemjöl, salt & peppar och ägg. Vänd torskfiléerna i blandningen och stek i smör. Kokt potatis och grönsaker till.

* enkel fisksoppa: Klyfta några schalottenlökar och fräs dem i lite olja i en kastrull tills de är mjuka. Häll på buljong och 1 pkt krossade tomater. Låt koka 10 minuter. Krydda. Skär under tiden fisken i bitar (jag brukar ta hälften lax-hälften vit fisk, men man kan också ha i tex räkor). Ha i fisken i soppan och koka några minuter till. Runda av med en klick creme fraiche.

* fisk i ugn: fräs lite purjo och lägg i en ugnsform. lägg tinade filéer ovanpå. Salta & peppra. Blanda i en skål: matgrädde, creme fraiche, chilisås och fryst dill. Häll såsen över fisken och grädda i 200 grader ca 25 minuter. Pressad potatis och grönsaker till.

• elims

en till:

Lägg filéer i en smord form. Blanda smält smör, lite olja, ströbröd och kryddor. Fördela över fisken. Toppa med krossade cornflakes. 220 grader, 20 minuter.

• Vilhelmina

Tack snälla ni för alla fina recept! Det ska bli smakfullt att testa dem. Flera av dem bör falla de kräsna små i smaken också!

Svar på tråden Förslag på Torsk-recept, tack