Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Karin och Pyret

Sytt egna inlägg till tygblöjor

Har precis börjat använda tygblöjor. När jag har testat så har hela blöjan varit nerkissad på en timme. Har testat med Imses enkla inlägg, men det hjälpte knappt. Köpte igår deras kraftigare frotteinlägg, men de kostar ju 50:- styck, undrar därför om någon har sytt egna med lyckat resultat? Tips?

• Svar på tråden Sytt egna inlägg till tygblöjor
  • Lady Morpheus

Jag har sytt frottéinlägg av gamla handdukar. Iofs använder jag dem i mina pocketblöjor men det borde ju funka i imseblöjan också. Jag gjorde tre lager och dom håller ganska så länge. Det är ju bara att testa och se. Har du en gammal handduk så är det bara att sätta saxen i den och klippa till en bra bit (förslag är att rita av ett vanligt inlägg som du sedan följer), sicksacka ihop inlägget och voilá, du har ett bra inlägg. Då kan du testa dig fram hur många lager du behöver. Kostar garanterat inte 50:-!

• Annicken

Jag läste någonstans att man kan ta fleecetyg (ej microfleece) och klippa till inlägg, man skulle inte ens behöva sy dem. Jag har inte provat det själv. vi använder IKEA`s små frotte-tork-handdukar som vi viker sisådär 3 gånger och sen lägger på blöjan. Det fungerar jättebra. 10 st såna kostar 30 kr tror jag och har man 20 st så räcker det ju länge.

• Karin och Pyret

Har du använt lite "fluffig" frotté då eller lite en tunnare variant?
    De gigantiska inläggen jag köpte var väldigt fluffiga, men det finns ju alla möjliga varianter.
    Jag får väl testa mig fram kanske, eller använda de handdukar jag inte vill ha kvar.

• Karin och Pyret

Ja, jag har faktiskt funderat på ikeas små tvättlappar. Nackdelen är att vi använder dem till att torka dreggel och kräks med. Och jag vill inte blanda ihop blöjinlägg och torka-runt-munnen-lappar, även om de är tvättade så känns det inte särskilt trevligt...

• Annicken

Karin och pyret

Ett tips om du vill använda ikeas torklappar men ej blanda ihop dem med dreggellapparna är att du färgar de du ska ha som blöjinlägg i någon rolig färg. Även om du köper färgningsmedel så blir det ju billigare än att köpa färdiga inlägg ör 50 kr st.

• Lady Morpheus

Dom handdukar jag använde var av lite fluffigare sort. Blir rejälare så. Annars är ju tipset med ikeas tvättlappar superbra. Har tänkt färga mina i två olika färger för jag använder dom både till skötbordet och som dreggellappar och det är inte helt roligt att blanda. Men har du handdukar hemma som du inte använder är det ju ännu billigare att ta dom.

• Karin och Pyret

Nu har vi tillverkat ett gäng blöjinlägg av två skrotade handdukar.

Jag skriver vi, för jag blev efter endast ett inlägg ovän med symaskinen, så min man fick sy resten mot att jag klippte och grejade.

Nu kanske man kan tillåta att lillkillen somnar med tygblöja på dagen i alla fall

Svar på tråden Sytt egna inlägg till tygblöjor