• space  girl

har ni smygläst era barns lunar?

Jag har lite dåligt samvete för att jag ibland går in på lunar och kollar vad min dotter skriver.Har ni också gjort det?Man gör ju det i all välmening för att kolla om nåt håller på att gå överstyr,men det känns ju inte riktigt Ok.Vad tycker ni annars om Lunarstorm?Är det inte lite väl mycket slöseri med tid att hålla på så mycket med det som "alla"tonåringar verkar göra?

• Svar på tråden har ni smygläst era barns lunar?
  • snartär vi fem

lunarstorm är väl till för ungarna även vuxa

samma som här...det är ju samma slöseri med tid...på fl

• abnocto

Varför har du dåligt samvete? Bara för att du inget säger är det väl inte smygläsning då det är öppet för alla? Det är ju inte precis deras privata dagbok.

Jag tror bara det är bra att läsa vad barnen skriver så man får reda på när man ska agera. På detta sätt kan jag styra våra samtal så "tror" hon att jag bryr mig mer och känner sig speciell, vilket är viktigt i tonårstider. Jag kan prata med henne om vad som är rätt och fel på ett mycket bättre sätt, så jag har då inte dåligt samvete. Känner mig snarare som en bättre mamma som har koll på dottern.

• snartär vi fem

loggar du in med hennes nick och läser...

hur gammalt är barnet

• Majken

Det har jag gjort många ggr och har inte ett dugg dåligt samvete för det - jag har ju min egen sida på Lunar och hon har ju lagt till mig som sina "vänner", vilket gör att jag kan surfa runt och kika på hennes sida. Dock kan jag ju inte läsa hennes privata mejl eller så - men det SKA jag ju inte heller!!!  Lite hemlisar måste man ju få ha utan sin mammans vetskap

Love my M-girls
  • abnocto

Givtvis ska man ha sitt eget Nick och inte gå in på barnets, då tycker jag det är spioneri.

• antitanten

Jättebra att du tar upp detta.
    Jag har stor  o lång erfarenhet av just chattande samt upprättande av bloggar o hemsidor på  alla dessa sidor som Lunarstorm, Playahead, Lyxpiraya, Snyggast, LaVela, LaCreme, Spraydate , MSN  osv osv osv

Så pass mkt erfarenhet vad gäller min egen dotter, att jag helt sonika registrerade mig på dessa ställen för att hålla koll. På vissa av sidorna MÅSTE man inte vara FÖR gammal, så jag frågade då min stora dotter om jag fick använda hennes personnummer när man skulle regga, och det gick hon med på dels i o med att hon ju bor utomlands och dels för att kunna hålla koll på lillasyrran.

I o med att min hemmaboende dotter haft dator och ibland även glömt att logga ut på tex MSN och andra sidor- har det funnits tillfällen då jag stannat kvar o chattat med hennes kompisar, men även chattat med suspekta killar som helt klart fick sig en näsbränna som heter duga.

Tyvärr gick allt så långt att jag skaffade nätverk så att jag skulle kunna se vad hon hade lagrat osv osv.
    Till min förskräckelse hittade jag bilder som var minst sagt utlämnande på henne.
    Ännu värre blev det, när bilderna kunde beskådas för allmänheten på sidor från fester hon varit på men nekat till som sedan lagts ut på internet  i sk  mingel-album.

Datorn åkte helt sonika ut  och mail skrevs till föräldrar i klassen  om vad som kan hända osv osv där jag även lade in alla de länkar där jag hittat dessa minst sagt äckliga mingel-bilder.
    Mailade även till media och tipsade om detta (SVT, TV4, INSIDER, Uppdrag Granskning )och så sent som i somras tog man upp detta  TV4 morgon-nyheter då man visade bilderna  och  ifrågasatte dessa festers vara eller inte vara samt ifrågasatte allt som hörde droger osv i o med dessa, och där man tyvärr också kunde se bild på min dotter.
    Gissa om allt tog skruv. Så pass att man på vissa av dessa sidor, nu omstrukturerat sina mingelbilder och i vissa fall helt enkelt tagit bort dom.
    Tyvärr så har även de DJ som jobbar på dessa fester, egna sk hemsidor där bilderna är sparade och kan ses fortfarande vilket är synd o skam.

Man kan alltså inte vara nog så försiktig, utan jag anser att det är en tonårings skyldighet att kolla och bry sig.
    Om någon vill ha länkar till sidor som har ifrågasatt bildmaterial  på våra tonåringars fester, discon eller så kan jag maila. Jag har suttit många nätter och kollat upp många sidor, så det finns en del.

• VN1

Jag tycker defenitivt inte att det är fel att gå in och "smygläsa" det finns så myckt skit på internet. Min dotter får inte längre sitta på sitt rum med låst dörr när hon är inne på internet.

• hillson

Har två tonåringar på lunar och har ett eget konto där..
    Vill ha koll på vad dom gör och vad folk skriver till dom.
    Dom vet att jag finns där ibland.

• moniq1

ja det gör jag och har ett eget nick och vi har varann på varandras vänlista

• cazac

Jag har också haft användare som min äldsta dotter vetat om. Men nu vet hon inte att jag har en användare på den siten hon brukar vara på. Men jag känner att det är viktigt att veta vad som skrivs i deras gäst böcker. Så att allt går shysst till.Jag tycker att det är helt okej att hålla kollpå sitt barn. Det visar ju ändå att man bryr sig.:) Jag läser däremot inte hennes privata mail o dyl. tycker också att hon måste få ha lite hemlisar o privatliv.

Svar på tråden har ni smygläst era barns lunar?