Inlägg från: Charlie Bravo |Visa alla inlägg
  • Charlie Bravo

ALS

ALS. Smaka på den. Tänkte själv på en ö i Danmark när jag hörde det första gången, men efter att min far drabbats av denna fruktansvärda typ av skleros-sjukdom så har jag stiftat betydligt närmare bekanskap med den. För er som inte vet vad det är så kan man kort beskriva den som en långsam muskelförtvining, men med det förbehåll att den enbart drabbar de muskler som vi själva kan kontrollera (armar, ben, nacke, tunga etc). Som anhörig innebär det att du får följa ett mänskligt förfall under de 2-5 år som det normalt tar innan den drabbade dör. För min fars del är det bara "slutspurten" kvar nu. Gick från att vara en fullt frisk och funktionsduglig man till att långsamt förvandlas till ett kolli som numera varken kan röra sig, prata eller äta och andningskapaciteten är väl nere på 5% av normal förmåga. Är med andra ord 100& i behov av hjälp.

Är ju inte direkt en vanlig sjukdom (ca 200 nya fall per år), men det skulle vara intressant att höra om det finns några fler anhöriga till ALS-sjuka här på familjeliv.

• Svar på tråden ALS
  • Charlie Bravo

Ja, viist är den fruktansvärd. Jag önskar inte ens att min värsta fiende (om jag hade haft någon sådan) ska drabbas av den. Man kan i alla fall lugnt konstatera att man får ett nytt perspektiv på livet när en nära anhörig drabbas av den (eller andra dödliga sjukdomar), framförallt att man ska ta vara på varje dag man har och inte ta livet för givet.

• Charlie Bravo

Lindberg86,

Det måste vara väldigt jobbigt att ha den ärftliga varianten av ALS i familjen. Som jag har förstått på läkare så är den ärftliga varianten rätt bra kartlagd i Sverige så man vet vilka släkter som är drabbade. För min far var det dock den mer "spontana" varianten.

Min far gick för övrigt stilla bort i helgen så nu ska man lära sig att leva med tomheten och saknaden.

• Charlie Bravo

Tack för er omtanke ni som har skrivit.
    Som många redan har nämnt så är det en förfärlig sjukdom att följa och sorgeberbetandet tar väl egentligen redan vid när diagnosen ställs. Därför är det det nog mer tomhet och saknad jag känner nu än en intensiv sorg. Men jag tror tomheten bottnar i två saker, dels tomheten efter min far, men även tomheten efter sjukdomen. För även om min far nu är borta så följde sjukdomen med honom. Nu är det slut med besked om försämringar och den långa väntan på döden. Som nära anhöriga kan vi äntligen börja blicka frammåt igen mot en framtid utan ALS, och det känns faktiskt väldigt skönt, för det tär på en att behöva leva under så lång tid med en dödlig sjukdom så tätt inpå.

• Charlie Bravo

MaryMary,

Tack för omtanken. Min far gick bort den 26 november så det var tydligen en helg då "någon" där uppe ville "städa" undan lite ALS tillfällen från våran jord (vad religöst det lät).

Precis som din far så gick min far bort väldigt lugnt och stilla. Somnade in under nattsömnen. Verkar som om kvävning enbart är något som drabbar ett fåtal.

Beklagar naturligtvis även förlusten av din pappa.

Svar på tråden ALS