• Tuffelisa

Hur går ett dop till?

Hej!
    Jag skulle vilja döpa min lilla tjej som är snart 6 månader.
    Jag undrar flera saker angående dop, då jag aldrig varit på ett och inte vet något om det heller.
    1. Måste man ha gudmor/gudfar?
    2. Hur långt är det
    3. Måste man be böner, prata själv (dikter, böner, psalmer)?

Jag är själv gift i kyrkan och tycker att det är en underbar cermoni, men de gånger jag har läst om dop har det låtit som en djupt religiös ritual med en massa böner och psalmer. Är det verkligen så? Jag skulle nämligen vilja att det var mer som ett bröllop, att prästen välsignade och välkomnade mitt barn ,i princip.

• Svar på tråden Hur går ett dop till?
  • Mumin

Jag tycker att det är i princip som ett bröllop, lite böner, lite psalmer, prat av prästen. Det är helt frivilligt om föräldrar eller faddrar vill prata, man behöver inte säga eller läsa ett ord.

After all... tomorrow is another day.
  • sockergryn

Man måste inte ha gudmor och gudfar. Dopet tar väl kanske 20-30 minuter óm det inte är i en mässa på söndagen för då kan det nog ta en dryg timme. Man MÅSTE inte be böner själv, men en av bönerna handlar om att man som förälder önskar kraft och tålamod till att vara en så bra förälder som möjligt (har jag för mig...) så den är ju finast om den läses av en förälder. Psalmer kan man ju välja såna som är lite lättsammare om man vill. Lycka till

• Tjej 83

vi skulle ha familjagudstjänst på max 45min
    men sambons mamma är utomlands de datumet så vi fick ändra o dp blev de vanlig gudstjänst kan gå upp till 1-1,5tim.. men men

• Barnängeln

JAg tycker att dop snarare är en tradition än en religiös ritual. Man behöver inte läsa eller be, inte där jag bor iallafall. Och faddrar eller gudföräldrar behöver man inte ha. Man kan själv vara det till sitt barn om man vill det.

• Aunt Molly

Det klart dopet är en djupt religiös ceremoni! Det är ju ett av de heliga sakramenten och gör att barnet upptas i Guds församling. Dopet har en djup innebörd och gör att barnet blir medlem i kyrkan.

Man kan titta i psalmboken där hela dopordningen står beskriven. Där ingår böner, bibelläsning, psalmer mm men egna sånger, dikter osv får man lägga till själv om man vill.

Innan dopet brukar prästen ha ett dopsamtal och berätta om dopets mening. Under själv akten frågar också prästen om föräldrarna vill att barnet ska upptas i den kristna kyrkan och bekännas till den kristna tron (så man bör ju kunna svara ja på det!). Det går säkert bra att rådgöra med en präst innan man bestämmer sig för att döpa eller inte, men de hindrar en ju inte att döpa sitt barn för att man inte aktivt tror själv!

• Barnängeln

Ja visst det är en religiös cermoni. Men det jag menade var att man behöver inte vara mer troende för att döpa sitt barn än man behöver vara för att konfirmera sig. Jag ska inte döpa mitt barn för att jag är djupt religiös utan för att det är en fin tradition!

Svar på tråden Hur går ett dop till?