• JolinesMamma

Min tvättmaskin tar inte in sköljmedel

Har en Electrolux här hemma, modell äldre, som nu vägrar ta in sköljmedlet. Finns det nån tekniskt kunnig tjej/kille där ute som har nån susning om ifall man kan åtgärda det själv, eller om det bara är att tömma sparkontot och köpa en ny maskin? Suck, den har fungerat så fint fram tills nu.

• Svar på tråden Min tvättmaskin tar inte in sköljmedel
  • Heidi1

om du kan ta ut grejen du häller sköljmedel i så testa o gör rent den...vet inte om d går

• MissLinda

vårg gjorde inte heller det. vi tog bort grejen o rengjorde allt.
    kanske funkar.

• JolinesMamma

Åhå, ni är inne på samma spår som jag. Jag tog nämligen ut den och rengjorde, men varför inte göra ett andra försök? Jag kan ha missat nåt!

• mamma till emmsis

Har ett liknade problem fast tvärtom, måste alltid ta ut och hälla bort vatten där sköljmedlet ska vara för de samlas en massa vatten där i men den tar in och sköljer kläderna, för de känns ju på lukten... Trist när saker som är så dyra och som man använder varje dag inte funkar som de ska :(

• JolinesMamma

Ja den tar tvättmedlet! Men sköljmedlet ligger kvar i facket och tvätten blir som pansarplåt.

• Rokka Jill
    JolinesMamma skrev 2006-10-25 21:10:11 följande:
    Ja den tar tvättmedlet! Men sköljmedlet ligger kvar i facket och tvätten blir som pansarplåt.
    sånt e så jävla tradigt..
    det finns sånt "nålfack" som ska tömmas emellanåt.. har ud tömt den?
  • JolinesMamma

Ja det är trist när dyra saker går sönder. (Tja, nu är ju maskinen rätt gammal, men det blir iallafall dyrt att köpa nytt). Tvättmaskinen går varje dag här hemma numera. En annan komisk sak är att dörrhålet är för smalt för att man ska kunna få ut maskinen. Det blir ett huvudbry den dagen vi behöver köpa ny.

• JolinesMamma

Rokka Jill: Det kan det kanske vara... Ska testa att tömma. Vad goa ni är som kommer med tips! Ska "meka" lite så återkommer jag.

• Rokka Jill
    JolinesMamma skrev 2006-10-25 21:24:52 följande:
    Rokka Jill: Det kan det kanske vara... Ska testa att tömma. Vad goa ni är som kommer med tips! Ska "meka" lite så återkommer jag.
    jag hade samma problem.. fast då tog den inte tvättmedel iheller..
    rensade nålbehållaren eller vad den heter..
    sen tog den sköljmedel.. men ännu inte tvättmedel.. har in te pallat att åka in med den.. då jag tvättar ofta! så jag tvättar med tvättboll nu iaf
  • Karamellfabriken

Om du tar ut hela tvättmedelsfacket och skurar utrymmet där det sitter.
    Ta en diskborste och skrubba ordentligt i "taket". Där finns nämligen hålen som det sprutar vatten ur som gör att medlet sköljs med. Om hålen är igensatta kommer inte vattnet ut och medlet blir kvar (du kan krafsa lite med en ståltråd också).
    Om du vill kolla om detta är problemet kan du ju alltid köra utan sköljmedelsfacket och se efter om det sprutar vatten ur hålen.
    Men passa isåfall maskinen så att du inte får översvämning.

• längtarefterbarn

Jag hade samma problem med min gamla maskin, men hittade aldrig felet. Så jag "passade" helt enkelt tvättmaskinen och sprang in när det var dags och fyllde på sköljmedel. Tar man bara bort "stoppet" så rinner det ju rakt ner när man häller i det. Mycket bökigt, men nöden hade ingen lag.

• JolinesMamma

Tömde "nålfiltret", gjorde rent uppe i taket och körde en tvätt, men icke.. Nu ska gubben få rota lite och sen blir det iväg till en vitvaruaffär om han inte kan fixa. Snyft. Bra idé dock att hälla i sköljmedlet när det är "dags".

Svar på tråden Min tvättmaskin tar inte in sköljmedel