Blåsljud på hjärtat, nån som vet???
Var hos barnneurologen idag med min son pga ryckningar /kramper som han har haft i ansiktet under en tid. Och idag upptäckte de att han hade ett blåsljud på hjärtat. Nån som vet något om vad det innebär??
Var hos barnneurologen idag med min son pga ryckningar /kramper som han har haft i ansiktet under en tid. Och idag upptäckte de att han hade ett blåsljud på hjärtat. Nån som vet något om vad det innebär??
Blåsljud är mycket vanligt och det brukar inte vara farligt. Ofta är det så att blåsljud som upptäcks när barnet är litet växer bort senare i livet. Både min sambo och min bror har haft blåsljud som har växt bort i vuxen ålder.
Du kan läsa mer om blåsljud här:
http://www.tryggabarn.nu/barn/Page11395.html
http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=2899
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3377&a=75779&lid=puff_75810&lpos=lasMer
ettan hadde också blåsljud..dom gjorde ul på honom, och sa at vi inte behövde komma tillbaka..så det var inget farligt..
Blåsljud på hjärtat är som tidigare skrivits relativt vanligt. Det kan tex vara hål (bli inte skrämd nu) mellan något av hjärtats hålrum. När blodet flyter tillbaka kan detta höras via ett stetoskop som ett blåsljud. I det flesta fallet är detta något som växer igen av sig själv. Det ska tom finnas ett hål mellan förmaken i hjärtat under fosterstadiet annars är det fel. Ibland tar detta lite tid på sig att sluta sig. Ibland måste man åtgärda det.
Hur gammal är din pojk?
Vad det än är som står bakom blåsljudet fixar det sig. Det allra bästa är att det växer bort och det allra värsta (som faktiskt inte är jordens undergång) är att man opererar.
Läste på några av länkarna ovan. De förklarar mycket bättre än vad jag gjorde. Så klart kan det handla om helt normala saker också. Jag fokucerade tyvärr bara på de faktorerna som kunde vara fel. Ber om ursäkt för det. Blir lätt skadad när man jobbar i sjukvården.
tira1: Behöver inte be om ursäkt, blir glad för alla svar. Som förälder blir man ju orolig för minsat lilla. Han är 2 år, har märkt att han blir trött rätt lätt, orkar inte gå i backar/trappor och sover jättemycket, men det är skönt att veta att det absolut inte behöver vara nån fara och en operation är ju inte hela världen om det skulle visa att det behövs. Tack för ditt svar.
Obsessed feelings: Tack för länkarna, blev lite lugnare när man fick läsa lite om det!!
Ska läkarna göra några fler undersökningar? Hade varit skönt om de gjort ett ultraljud på hjärtat mest för att bekräfta/uteluta något fel.
Skönt att du ändå kan vara lite lugnare efter lite information. Berätta gärna hur det går för er. Kramar.
tira1. Han ska få en tid till ett ultra ljud men inte förrän i början av nästa år. De vill göra det i samband med när han ska sövas för att göra magnetröntgen. Men har fått en telefon tid till hans läkare på barnneurologen ( det var där de upptäckte det) på tisdag, så ska försöka skynda på det lite pga att han verkar påverkad av hjärtat. ständig oro det här med att ha barn =) Ha en bra kväll!! Kram
Tycker absolut att du ska skynda på UL. Precis som du säger - om han verkar påverkad VILL man ju veta och inte vänta. Om nu hjärtat är jättebra så vill man ju inte gå och oroa sig i onödan. Om det är något man behöver åtgärda vill man ju inte heller vänta. Ul kan dessutom (gör vi i princip alltid) göras på vakna patienter. Känns ju inget. Gelen är lite kall det är allt. Undersökaren kan ibland ha svårt att se om barnet inte vill ligga stilla men det hindrar ju inte att man försöker. Låt de inte skjuta upp undersökningen bara för att de vill "passa" på när han ändå är sövd.
när emil skulle kollas med ul, så var han under ett år...han var inte stille alls!! han hadde sånna hjärteledningar overallt också, dom rev han bort..men dom fick resultat på honom..
jag kommer inte ihåg om han hadde dom ledningarna då, eller vid et annat tilfälle...