• Annettiz

Katt och epilepsi!!!

Finns det ingen här som har en katt som har epilepsi? eller hund kanske?

• Svar på tråden Katt och epilepsi!!!
  • MaddeJimmy

hur går det med en katt o epelepsi?

♥bf 14 december♥
  • Hjortrongull

Har du gjort utredning hos vet?
    Vad säger de i såna fall?
    Medicinerar du?

• Pion75

En av katterna vi hade när jag var liten fick epilepsi på gamla dar. Hon fick anfall när man ex. vis klappade händerna eller bläddrade fort i en tidning (typ DN).
    Jag har för mig att hon fick medicin, Tegretol fast för djur, kan det stämma?

• Skärgårdsfru

Nej jag har inga djur med epilepsi. Vad är det som är jobbigt? Hjälper inte medicinen som den ska? Den erfarenhet jag har av katter (kompisars) med epilepsi är att det kan bli jättebra med rätt dos av rätt medicin.

• Annettiz

Han ska träffa en läkare på torsdag. Men diagnosen är redan fast ställd. Redan när han låg inne efter bilolyckan så sa dom att det är ca 80% chans att han får epilepsi, tydligen man oftast får efter en sån smäll i huvudet. Men att de skulle visa sig förmodligen efter ca ett år. Men det kom efter bara två- tre veckor.

Han ska medicineras, hoppas verkligen att allt försvinner då. Detta är säkert mest jobbigt för mig, han krampar mest när han sover eller så är han medvetslös, men jag mår skit av att se mitt lilla hjärta ha såna kramper...

Lite halvjobbigt att ge han tabletter också, men man kommer väl in i nån rutin sen kanske..

Usch, hoppas allt ordnar sig bara, började man inte medicinera direkt kunde han få bestående hjärskador..
    min lilla kille =(

• vickis75

Mina föräldrar har en katt med epilepsi. Han fick ett virus och blev jättesjuk - epilepsin kom efter det.

Findus äter medicin och klarar sig bra med den. Nån gång då och då har han fått anfall efter det (han får gå ut och in som han vill och gissningsvis har han kke kräkts upp tabletten nån gång) - men då har mamma och pappa ökat dosen ett litet tag, och sedan planat ut igen.

Det funkar jättebra på det stora hela iaf!

Sen vad gäller anfallen - Findus fattar aldrig vad som händer. Det märks rätt tydligt, för efter ett anfall brukar han ställla sig upp och typ surt titta sig omkring efter typen som hoppade på honom. Som du säger, det är jobbigast att stå bredvid och maktlöst se på.

Förvirrad, men klok som en pekbok ändå!
  • Annettiz

vickis75- Hur ser anfallen ut? Är han vid medvetande? På chipo ser det ut som han får en massa stötar. Han krampar sekundvis och rycker med hela kroppen. Några gånger är han okontaktbar, de andra gångerna sover han bara. Händer aldrig i vaket tillstånd.
    Är det liknande anfall han får eller yttrar dom sig på nått annat sätt?

• Hallonsaft

Min katt, som bor kvar hos mina föräldrar, hade epilepsi. Enligt vår vet. så är det väldigt vanligt på katter.

Max satt bunden i långlina på tomten, då han blev rädd och for in, på vägen fastnade linan han satt fast i, i grillen som välte över honom. Han fick ett slag i huvudet och efter de så har han fått "kramper"

Under dessa kramper sprang han från rum till rum i panik och bet sig själv i svans och bakben. Han sprang rätt in i en vägg och så sprang han vidare tills han krockade med någont annat. Hemskt att se.

Vet. gav honom kraftigt lugnande, som han skulle äta i några månader. Han blev väldigt trött av tabletterna och jag slutade själv ge honom dessa efter 3 mån. då det inte kändes rätt. Anfallen kom tillbaka ganska snart, men då började jag bara ge honom halva dosen och han blev bra och var dessutom piggare. Efter ytterligare 1-2 månader slutade jag med tabletterna igen och han har inte haft ett enda anfall sen dess.

Han mår idag bra utan tabletter!

• Hallonsaft

Tillägg: Enligt vet. skulle min katt gå på kraftigt lugnande livet ut. Jag kände då att det inte är rätt mot vår katt, då han inte kan spendera resten av sitt långa liv oerhört trött och sovandes 23 h /dygn. Så det var av den anledningen jag minskade ner på tabletterna. Kan han inte leva ett normalt kattliv, så är det bättre att han får somna in än att ligga som ett kolli.

Men som tur var så gick det över.

• Laminie

Åh, stackars katt
    Kram till dig, TS!

• vickis75
    Annettiz skrev 2006-11-04 00:22:38 följande:
    vickis75- Hur ser anfallen ut? Är han vid medvetande? På chipo ser det ut som han får en massa stötar. Han krampar sekundvis och rycker med hela kroppen. Några gånger är han okontaktbar, de andra gångerna sover han bara. Händer aldrig i vaket tillstånd.Är det liknande anfall han får eller yttrar dom sig på nått annat sätt?
    Nä han är inte vid medvetande. Findus anfall ser ut som de du beskriver. Han kissar ofta under anfallen med (nästan alltid) och dregglar en del.

Mamma säger med att man får öka dosen medicin efter ett tag (olika hur länge) eftersom kroppen "vänjer sig" vid medicinen - de har fått öka från 1 tablett till 1-och-en-kvarts. Samma med människor som har epilepsi.
    Förvirrad, men klok som en pekbok ändå!
  • Johanna 87

är det du, katten eller båda som har epeleosi??

• Johanna 87

ahaa nu läste jag ordentligt, tyckte det stod att du fått träffa en läkare och allt det där!

• Annettiz

han skulle inte få något lugnande, bara sånt som är för epilepsi. Lugnande skulle jaga ldrig låta han gå på, han fick äta det npgon vecka efter att han skrevs ut från sjukhuset efter olyckan, det var hemskt att se han så... han vingla omkring här. Han mår inte alls dåligt av kramperna, springer inte runt eller så, utan dom kommer när han sover eller iaf ligger stilla. Men det är ju jag som mår dpligt över att se han så PLUS att dom får hjärtskador om dom inte behandlas. (mer hjärnskador) men ska börja med denna medicin snart, hoppas det hjälper.

Svar på tråden Katt och epilepsi!!!