Frejja: har du uppfostrats så så är väl chanserna goda att du kommer att kunna göra likadant. Det är i alla fall vad jag hoppas på, som också hade föräldrar som kunde uppfostra med blicken...
Folk måste prata om olika saker i den här tråden, för jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att alla beteenden hos barn är helt OK, och bara beror på trotsålder... Jag har träffat på många ungar som helt verkar sakna gränser. Senast i dag, på en sånggrupp jag gick på med dottern, var det en liten kille som flög på flera andra barn och tog i dem på ett obehagligt sätt. Han slog dem inte, men bara var på dem, liksom. Även min dotter. Jag tog då lugnt bort hans händer och väntade på att hans mamma skulle gripa in. Men hon bara fnissade och sa något mesigt till honom. Det kan hända att den här killen hade något slags problem, men då tycker jag att det är viktigt att mamman åtminstone säger något, eller tar bort honom från andra barn. Det var ett par stycken som blev skrämda och började gråta, men det verkade inte mamman ens märka.
Det är en sak att ha olika idéer om uppfostran, men en annan om föräldrarna inte gör någonting alls! Vissa beteenden måste ändå i de flesta vuxnas ögon vara oacceptabla - som då att flyga på andra barn. En gång i en sandlåda var det t.o.m. en liten kille som slog mig i ryggen, utan att vi ens pratat med varandra. (Med "t.o.m" menar jag att det måste vara ovanligt att en 4-åring går och slår en vilt främmande vuxen.)
När det gäller mat så verkar det också som att folk här pratar om olika saker... Jag tvingar inte heller min dotter att äta upp någonting, men hon ska alltid smaka innan hon får gå från bordet. Godis har inte varit aktuellt än, men när det blir dags så kommer hon absolut få smaka på maten först. Viktigt att som vuxen visa hur man ska äta. När jag själv växte upp så var det många av mina föräldrars vänners familjer som hade problem med att deras barn inte åt, och jag känner så väl igen det som trådstartaren skriver. Det var tjat och tjat om att de skulle äta, överhuvudtaget alltså, men oavsett om de åt eller ej så fick de äta godis. Även om det först hotats med att det inte skulle bli något godis. (Gillar inte hot i barnuppfostran, men använder man sig av det så får man se till att de verkställs också, annars har barnet tagit över kontrollen.) Av någon underlig anledning så åt både jag och min lillebror glatt av all mat, det behövdes aldrig tjatas, det bara var så som det var. Men mina föräldrar kanske bara hade tur som fick två så enkla barn?
Visst är alla barn olika, och visst får olika föräldrar olika utmaningar. Men olika föräldrar hanterar också dessa utmaningar olika, och det är här jag tycker att man faktiskt kan ha åsikter om andras uppfostran, om det går ut över andra människor. Jag upplever att många föräldrar har problem med att dra gränser, särskilt att dra dem i god tid. Det är sent, kanske t.o.m. för sent när ett beteende har fått pågå i något år eller två innan man ska ändra på det. Då förstår jag att det kan vara så att man som förälder helt enkelt inte orkar.