• Lindblomman

Hur lång tid tar det innan Rinexin börjar verka?

Har haft nästäppa ända sen jag blev gravid och missbrukat nässpray hela tiden vilket ju så klart inte är bra. Har nu äntligen fått Rinexin av läkaren. Men hur lång tid tar det innan det börjar verka? Tog en tablett igår kväll och en i morse men är fortfarande lika täppt. Kanske det har att göra med att jag använt nässpray så länge....?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan Rinexin börjar verka?
  • Duckan74

Jag tycker Rinexin brukar verka rätt snabbt, men om du är riktigt tjock så kan det ju ta lite tid. Vet inte hur många man får ta, men läs på förpackningen och öka dosen så ska du se att det ger sig!

• Lindblomman

Det står på förpackningen (och receptet från läkaren) att man ska ta en morgon och en kväll. Vet inte om jag vågar ta mer. Antar att jag får ha lite tålamod, har säkert förstört slemhinnorna totalt med all nässpray jag tagit flera gånger om dagen i 3 månader...

• Duckan74

Ja, nässpray undviker jag efter att ha fastnat en gång. Jag skulle ta en tablett till, tror inte att det är så farligt.

• Lindblomman

Ok, jag chansar! Hellre det än att gå och bli snurrig av syrebrist... *fniss* Tack för hjälpen!

• innana

Om du är gravid skulle jag inte chansa att överdosera nåt alls...ring och kolla med läkaren.
    Rinexin är en sån där depottablett som löser upp långsamt i kroppen, så dubbel dos har inte automatiskt bättre effekt.

• Lindblomman

Ok, då kanske det inte ger något att ta en till.... Jag försöker hålla ut idag så får vi se vad som händer.

• milla 71

Hade inte heller tagit mer än vad det står på förpackningen. Har hört att Rinexin inte ska va bra att ta över huvudtaget, har ätit en hel del eftersom jag haft stora problem med mina bihålor. Men efter en lyckad operation så har det blivit bättre, tack o lov

• Lindblomman

Hm... men om det inte är bra att ta över huvud taget, hur kan de då skriva ut det till gravida?

• Duckan74

Känner de som ätit citodon för hemska smärtor under graviditeter, inget som hänt dem barnen. Jag tror inte att Rinexin kan göra så stor skada och som du säger, varför skulle läkaren skriva ut det i såfall?

• blingring

Jag har precis haft bihåleinflammation och äter fortf penicillin. Men doktorn ville inte skriva ut Rinexin eftersom det inte rekommenderas till gravida sa hon. Jag har dessutom astma så jag fick verkligen inte luft, men fick enbart använda Otrivin nässpray.

Men kollar man i FASS så står det enbart - Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Så hon måste varit väldigt fördiktig som inte skrev ut det.

• Fommpen

Jag är också väldigt täppt, men jag tycker inte att Rinexin hjälper direkt. kanske lite från att vara helt igenkorkad till att kunna pressa fram lite luft genom näsan. Men jag tar två om dagen iallafall!

• Inexsana

Det står i fass att rinexin inte har någon känd effekt på fostret. Däremot är vissa av biverkningarna som finns uppräknade inte så tilltalande.

Requiescat in pace
  • Lindblomman

En vanlig biverkning var sömnsvårigheter. Det fick jag erfara direkt! Vaknade vid 2 inatt och kunde inte somna om.... får se hur länge jag orkar försöka med Rinexin, än så länge verkar de inte funka alls....

• Blue

Konstigt att man kan få så olika besked om Rinexin. Sitter också här med en bihåleinflammation. Eftersom man helst stoppar i sig så lite läkemedel som möjligt har jag frågat alla jag kommer åt om det är ok att ta rinexin när man är gravid (2 läkare,1 receptarie och min bm) och alla säger att det är helt ofarligt. Jag får lita på det annars blir jag nog aldrig av med detta, Kåvepenin brukar tyvärr inte hjälpa, men den antibiotikan jag brukar få får man inte äta när man är gravid. Jag tycker att Rinexin brukar hjälpa rätt fort, kan ofta känna hur det knakar till i bihålorna. Tror dock inte att det hjälper att ta mer än en tablett morgon och kväll...

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan Rinexin börjar verka?